کسی با چماق از پرسنل بابک زنجانی اعتراف نمی‌گیرد
نماینده دادستان تهران گفت: مستندات کشف‌شده از رایانه‌های شرکت سورینت موجب شد که امروز پایه‌های امپراطوری پوشالی و کاغذی میلیاردر نفتی فروبریزد.

امروز پایه‌های امپراطوری پوشالی و کاغذی میلیاردر نفتی فروریخت

نجفی نماینده دادستان تهران در ادامه هفدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی، به‌ادعای وکیل بابک زنجانی مبنی بر عدم صلاحیت بانک مرکزی برای اظهار نظر در این پرونده اشاره کرد و گفت: طبق ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس می‌تواند از نظر فنی کارشناسان استفاده کند و همچنین طبق تبصره 2 ماده 155 قانون اگر حوزه‌ای فاقد کارشناس دادگستری باشد بازپرس می‌تواند از اهل خبره برای اظهارنظر استفاده کند، بنابراین با توجه به مستندات قانونی این اجازه داده شده که از عالی‌ترین نهاد پولی کشور و از افراد متخصص این نهاد به‌عنوان اهل خبره استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین اینکه از دادگاه تقاضا کردیم در جلسات رسیدگی اجازه بدهند کارشناسان نظر خود را ارائه کنند، مستند به قانون است چرا که در ماده 259 قانون آیین کیفری و در بند ث این ماده آمده است که درصورت انکار یا سکوت متهم با وجود تردید در اقرار، دادگاه می‌تواند اظهارات شهود کارشناسان یا اهل خبره‌ای را که دادستان یا متهم و وکیل وی معرفی می‌کند استماع کند.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: بانک مرکزی یک شخصیت مستقل حقوقی است و ارتباطی به پرونده ندارد و در این پرونده شرکت «اچ‌کی» شاکی محسوب می‌شود.

نجفی همچنین با اشاره به ایراد وکیل زنجانی مبنی بر مصاحبه کارشناسان با برخی پرسنل بابک زنجانی گفت: این موضوع به‌دستور بازپرس و تحت نظر بازپرس این اقدامات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این پرونده بعد از شش ماه پرسنل زنجانی اعتراف کردند؛ افراد و پرسنلی که در مجموعه زنجانی کار می‌کنند بسیار آدم‌های وفاداری هستند به‌طوری که تا شش ماه بعد از تحقیقات به هیچ‌کدام از حقایق اعتراف نمی‌کردند.

نماینده دادستان تهران افزود: بعد از اینکه بازپرس وارد مجموعه زنجانی می‌شود و از زیرزمین شرکت وی کیس‌هایی که پیام‌های بانک مالزی درون آن وجود داشت کشف می‌شود، پرسنل به حقایق اعتراف می‌کنند.

نجفی گفت: وکیل آقای زنجانی طوری وانمود می‌کنند که گویی در دادسرا عده‌ای با چماق از پرسنل موکل وی اقرار گرفته و این‌گونه اظهارات منصفانه نیست و تخطئه دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این پرونده به‌خلاف سایر پرونده‌ها این است که بیش از 95 درصد تحقیقات توسط شخص بازپرس انجام شده است به‌جز ردیابی‌ها و برخی تحقیقات، عمده تحقیقات پرونده توسط بازپرس صورت گرفته است.

نماینده دادستان تهران تأکید کرد: مستندات کشف‌شده از رایانه‌های شرکت سورینت موجب شد که امروز پایه‌های امپراطوری پوشالی و کاغذی میلیاردر نفتی فرو بریزد.

وی افزود: باید ادبیات به‌شکلی باشد که از یک سو دستگاه قضایی را زیر سؤال نبریم و از سوی دیگر کارشناس را یک آدم خشن که به‌زور از متهم اقرار گرفته باشد نشان ندهیم.

 

منبع: تسنیم