جزئیات صورتحساب موبایل خود را بدانید
آبونمان: آبونمان همان هزینه اشتراک است که به صورت ماهانه پرداخت شده و بر همین اساس در صورت حساب همراه اول، هر ماه ۶۳۰۰ ریال برای هر مشترک منظور می شود.

از آبونمان تا تمامی هزینه های موبایل

شاید برای مشترکان جدید همراه اول یا حتی آنها که سال‌هاست از خدمات این اپراتور استفاده می‌کنند، این سوال مطرح باشد که صورتحساب سیم‌کارتهای دائمی چگونه محاسبه شده و هر کدام از آیتم‌های موجود در قبض آن به چه معنا و هزینه آن چقدر است؟برای روشن شدن موضوع، نحوه محاسبه صورت‌حساب ‌های دوره‌ای همراه اول را به صورت کامل مرور می کنیم.

آبونمان: آبونمان همان هزینه اشتراک است که به صورت ماهانه پرداخت شده و بر همین اساس در صورت حساب همراه اول، هر ماه ۶۳۰۰ ریال برای هر مشترک منظور می شود.

مکالمه: در این زمینه به ازای هر دقیقه مکالمه درون شبکه ای یا مکالمه با تلفن ثابت رقمی معادل ۵۷۰ ریال در حساب مشترک منظور شده و ۶۲۵ ریال هم به ازای هر دقیقه مکالمه خارج از شبکه برای سیم کارت های دائمی همراه اول منظور می شود. خارجه: تماس‌های صادره از ایران که مقصد آن (مخاطب) شماره تلفن ثابت یا همراه کشور دیگری باشد هم هزینه هایی دارند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه این تماس ها می توان به www.mci.ir/web/guest/international-roaming مراجعه کرد.

پیام کوتاه: اما با ارسال هر پیامک فارسی ۸۹ ریال به ازای هر پارت پیام فارسی و ۲۲۲ ریال به ازای هر پارت لاتین به حساب اپراتور واریز می شود.

بسته‌های اینترنت: اما برای اطلاع از نوع و تعرفه بسته‌های تشویقی اینترنت مشترکان می توانند از طریق: ارسال پیامک به ۸۰۸۰ و یا شماره‌گیری #۱۰۰* اقدام کنند.

اینترنت تعرفه عادی: در صورت عدم فعال سازی بسته های تخفیفی نیز به ازای هر کیلو بایت داده هزینه ای مطابق نرخ مصوب نیم ریال به حساب مشترک منظور خواهد شد.

سرویس ارزش افزوده: سرویس های ارزش افزوده که معمولا مشترکان سوالات متعددی درباره آنها دارند سرویس‌هایی هستند که بنا به درخواست مشترک فعال شده و هزینه محتوای ارسالی پس از درخواست، متناسب به نوع سرویس تعیین شده محاسبه خواهد شد.

هزینه پیامکهای ارزش افزوده در اولین پیامکی که فرستاده می شود، به مشترک اطلاع رسانی می شود. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص هم می توان به www.mci.ir/web/vas/home#intro مراجعه کرد.

سایر هزینه‌ها: ارائه خدمات به مشترکین طبق کدهای هزینه که در پشت قبض چاپ می‌شود؛ اعم از آوای انتظار، تغییر نام، آدرس و ... هزینه هایی به دنبال دارد که در قبض های مشترکان اعمال می شود.

رومینگ: استفاده از سیم کارت همراه اول در خارج از کشور رومینگ نامیده می شود. برای کسب اطلاع از تعرفه اپراتورهای طرف قرارداد، «نام یا کد کشور بدون صفر» را به 8070 پیامک کنید.همچنین با ارسال پیامک با متن «R، نام یا کد کشور بدون صفر» به 990009 و یا مراجعه به وب سایت همراه اول به نشانی www.mci.ir/web/guest/postpaid-roaming هم می توانید از این مورد مطلع شوید.

جمع صورتحساب: نیز حاصل جمع مبالغ بالا را در برمی گیرد.تخفیفات: در صورت استفاده از بسته‌ها و طرح‌های تشویقی، تخفیفات آنها در این فیلد محاسبه می‌شود.

مالیات و عوارض: مالیات و عوارض ۹ درصد مبلغ جمع صورتحساب است.درآمد عمومی دولت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال ۹۴، ۱۰ریال به ازای هر پارت پیامک، افزوده شده که مبلغ مابه تفاوت در آیتم درآمدعمومی دولت محاسبه می‌شود و جزو درآمد اپراتورها نیست اما با این وجود در قبض مشترکان اعمال می شود.

مجموع: جمع صورتحساب + مالیات و عوارض +درآمد عمومی دولت – تخفیفات در این قالب اعمال می شود.بستانکاری / بدهکاری: این بخش نیز همان طور که از نام آن پیداست شامل مبالغ اضافه یا کسر پرداختی در دوره‌های پیش می شود.کسر هزار ریال: ۳ رقم آخر مبلغ پرداخت که جهت رند شدن از مبلغ کسر می‌شود.

مبلغ قابل پرداخت: مبلغی که بر اساس شناسه اعلامی باید پرداخت شود.


منبع: ایسنا