تخلیه شیر دامداران، به نشانه اعتراض
تخلیه شیر دامداران، این بار جلوی درب جهاد کشاورزی اصفهان، دامداران به عدم اجرای مصوبه ۲ سال قبل خرید هر کیلوگرم شیرخام به نرخ ۱۴۴۰ تومان اعتراض کردند. 

اعتراض دامداران

بعد از اینکه هفته گذشته دامداران مشهدی شیرخام خود را در اعتراض به واردات شیرخشک مقابل جهادکشاورزی استان در جوی آب خالی کردند، این بار نوبت به دامداران اصفهانی رسید تا به عدم اجرای مصوبه ۲ سال قبل خرید هرکیلوگرم شیرخام به نرخ ۱۴۴۰ تومان اعتراض کنند.

دامداران برای اعتراض به قیمت شیرخام این بار در اصفهان و مقابل درب جهادکشاورزی استان تجمع و برای نشان دادن اعتراض خود اقدام به تخلیه شیرخام جلوی درب این ساختمان کردند. حرکتی که در هفته‌های گذشته نیز برای جلب توجه مسئولان، توسط مشهدی‌ها انجام شده بود.

بنابراین گزارش، قیمت مصوب هرکیلوگرم شیرخام در 3 ماهه اول سال 93، هزار و  440 تومان در نظر گرفته شده بود که اکنون بعد از گذشت نزدیک به 2 سال این نرخ برای دامداران محقق نشده است. در این شرایط، در روزهای اخیر شاهد واردات شیرخام و افت قیمت شیر دامداران در برخی مناطق به نرخ خرید هرکیلوگرم 800 تومان هستیم.

موسی رهنمایی رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم دراین ارتباط گفت: دامداران در این تجمع به دنبال اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت هرکیلوگرم 1440 تومان توسط صنایع لبنی بودند.

وی افزود: آغاز دوباره خرید تضمینی شیرخام، برخورد با کارخانجات، جلوگیری از واردات شیرخشک و بالابردن تعرفه واردات کره از دیگر خواسته‌های دامداران است.

رهنمایی یاد آورشد: این سومین هفته است که دامداران برای احقاق حقوق خود تجمع کرده‌اند که هفته قبل  این تجمع مقابل استانداری اصفهان صورت گرفته بود.

وی در خصوص واردت کره گفت: بر اساس آمار گمرک قیمت وارداتی هر کیلوگرم کره 2.6 دلار است که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و بسته بندی هر کیلو گرم از این محصول 12 هزار تومان قیمت خواهد داشت، درحالی که کره  اکنون در بازار 26 هزار تومان به دست مردم می رسد.

بنابراین گزارش در صورتی که بخواهیم مقصری برای این مشکل پیدا کنیم،  پای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت با وجود اجرای قانون انتزاع و واگذاری امور تنظیم بازار در میان است.

وزارت جهاد کشاورزی در نیمه اول سال 93 یعنی حدود 2 سال پیش، نرخ مصوب هرکیلوگرم شیرخام را 1440 تومان اعلام کرد که این نرخ توسط صنایع لبنی مورد قبول قرار نگرفت و خریداری نشد و سازمان حمایت تا به امروز عملکرد قابل دفاعی در نظارت بر اجرای این مصوبه دولت و الزام صنایع لبنی به خرید شیر خام به نرخ مصوب نداشته است.

تخلیه شیر دامداران، به نشانه اعتراض

تخلیه شیر دامداران، به نشانه اعتراض

 

منبع: تابناک/ تسنیم