کلاه گشادی که با خریدن عینک دودی به سرتا میرود
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران می گوید درحال حاضر حدود ٦٠ واحد صنفی مجاز عرضه‌کننده عینک آفتابی در کشور وجود دارد و بخش عمده‌ای از واحدهای فعال در این صنف فاقد مجوز هستند.

عینک 3 دلاری؛ 350‌ هزار تومان در تهران

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران می گوید درحال حاضر حدود ٦٠ واحد صنفی مجاز عرضه‌کننده عینک آفتابی در کشور وجود دارد و بخش عمده‌ای از واحدهای فعال در این صنف فاقد مجوز هستند. براساس اظهارات «حمید ثابت‌قدم»  واحدهایی که در سایه نبود نظارت، عینک‌هایی که به قیمت ٣ الی ١٥ دلار ازکشور چین خریداری شده‌اند را به چندین برابر قیمت عرضه می‌کنند و بعضا قیمت این محصولات ارزان غیرکیفی در واحدهای صنفی فاقد مجوز به حدود ٣٥٠‌هزار تومان هم می‌رسد.

اما عینک‌های غیراستاندارد تنها یک طرف ماجرای سودهای میلیاردی این صنف است. 

کافی است به خیابان فلسطین که یکی از بورس‌های فروش عینک آفتابی است سری بزنید و قیمت محصولات عرضه شده در این واحدها را با قیمت درج شده در سایت‌های اصلی نمایندگی‌های خارج از ایران مقایسه کنید. آن زمان است که درمی‌یابید در برخی موارد چه سودهای کلانی عاید فعالان این صنف می‌شود. در این میان هیچ ملاک و معیاری هم برای مشتری وجود ندارد که متوجه شود قیمت اعلامی برای محصول دلخواهش، منطقی است یا نه.

گفتنی است که عمده واردات عینک‌های استاندارد از کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه با رنج قیمتی ٥٠ تا ٢٠٠ یورو است. هرچند که قیمت این عینک‌ها در بازار تهران در برخی موارد به چند ‌میلیون تومان هم می‌رسد. اما میان عینک‌های عامه‌پسند، تعداد عینك‌های گرانقیمت در بازار كم است، تعداد اندكی از آنها را می‌توانید در مغازه‌های عینك‌فروشی كه حالت لوكس‌فروشی دارند بیابید. 

به‌عنوان نمونه یك عینك آفتابی كه قاب بالایی آن پوششی از طلا دارد و كارخانه سازنده آن یك ردیف برلیان تراش خورده ریز را نیز در دل این طلانشانده است، چنین عینكی با وجود تك بودن و داشتن طلا و برلیان به روز قیمت می‌خورد چرا که تعداد کسانی که مشتری چنین عینک‌هایی هستند چندان بالا نیست.

 

منبع: روزنامه شهروند