فیش‌های حقوقی 70 تا 90 میلیونی در وزارت بهداشت
گروه‌های جراحی شامل همه تخصص‌ها نظیر ارتوپدی، مغز و اعصاب، قلب و اورولوژی اغلب فیش‌های حقوقی 70 تا 90 میلیون تومانی دارند و البته فیش‌های چند صد میلیونی مانند 200 تا 400 میلیونی هم هستند که البته تعدادشان زیاد نیست، اما به هر جهت وجود دارد و قابل توجه است.

 فیش‌های حقوقی 70 تا 90 میلیونی در وزارت بهداشت کاملا طبیعی است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه فیش‌های حقوقی 70 تا 90 میلیونی در وزارت بهداشت کاملا طبیعی است؛ بر ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی به نحوه پرداخت‌ها در این وزارتخانه تاکید کرد.محمد شریف مقدم با بیان این مطلب اظهار کرد: وقتی در بیمه چند مدیر در یک ماه خاص یک دریافتی چند ده میلیونی داشتند؛ تعجب همگان را برانگیخت و در این راستا کمیته‌ای تشکیل شد و وزارت اقتصاد واکنش نشان داد و مجلس و قوه قضاییه نیز حساس شدند و حتی رییس کل بانک مرکزی عذرخواهی کرد، در حالی که در وزارت بهداشت فیش‌های حقوقی با رقم‌های 70 تا 90 میلیونی بسیار عادی و معمولی است.

وی افزود: گروه‌های جراحی شامل همه تخصص‌ها نظیر ارتوپدی، مغز و اعصاب، قلب و اورولوژی اغلب فیش‌های حقوقی 70 تا 90 میلیون تومانی دارند و البته فیش‌های چند صد میلیونی مانند 200 تا 400 میلیونی هم هستند که البته تعدادشان زیاد نیست، اما به هر جهت وجود دارد و قابل توجه است.

 شریفی مقدم افزود: در بیمارستان‌های دولتی که پول آب، برق، تلفن و حقوق کارکنان را هم دولت پرداخت می‌کند؛ پزشکان علاوه بر اینکه چندین میلیون تومان حقوق ثابت دریافت می‌کنند؛ کارانه‌ای نیز می‌گیرند که رقم‌های عجیب و غریب دارد، اما سیستم پرداخت‌ها در وزارت بهداشت به نوعی است که کسی به آن دسترسی ندارد.

قائم مقام رییس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اگر پرداخت 70 تا 80 میلیون تومانی خلاف است و همه،  به خصوص مسئولان اقتصادی از دریافتی مدیران بیمه تعجب کرده‌ و به درستی با متخلفان برخور کرده‌اند، بنابراین باید ورود و نحوه هزینه کرد منابع هنگفتی که از طرح تحول سلامت به وزارت بهداشت تزریق شده است و فقط به لایه‌های خاصی از وزارت بهداشت اختصاص داده شده؛ بررسی شود.

 

پرداخت‌های چند ده میلیونی در وزارت بهداشت توجیهی ندارد

وی ادامه داد: هم اکنون وزارت بهداشت با کمبود منابع رو به رو است و به همین جهت نیز به دنبال تجمیع بیمه‌ها است، چرا که در سال اول اجرایی کردن طرح تحول سلامت منابع هنگفتی را به گروه‌های خاص پزشکی تزریق کرد و در حال حاضر بخش عمده کمبود منابع وزارت بهداشت به خصوص در طرح تحول سلامت به دلیل پرداخت فیش‌های چند ده میلیونی است.  

شریفی مقدم گفت: وقتی برخی پزشکان 70 تا 90 میلیون تومان دریافتی دارند و پرداخت‌های بیشتر از این هم در برخی موارد وجود دارد؛ مسلم است که این مساله باعث می‌شود که وزارت بهداشت نتواند؛ هزینه‌هایش را تامین کند و به دنبال منابع دیگر باشند.  

وی با بیان اینکه در حالی که با کمبود منابع در کشور رو به رو هستیم و حقوق کارگر زیر یک میلیون تومان تعریف می‌شود؛ پرداختی‌های میلیونی در وزارت بهداشت هیچ توجیهی ندارد؛ گفت: این نحوه پرداخت وزارت بهداشت در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد، چرا که در برخی موارد پزشک حتی در بیمارستان حضور ندارد و دستیار و رزیدنت وظیفه او را انجام می‌دهد و تنها به دلیل استفاده از مهر پزشک پول آن به جیب پزشک می‌رود که این خلاف قانون است.

 

نحوه هزینه کرد اعتبار 10 هزار میلیاردی طرح تحول بررسی شود

دبیر کل خانه پرستار افزود: در وزارت بهداشت مدیریت منابع وجود ندارد و مسئولان این وزارتخانه بودجه را بی‌حد و حصر به اشکال مختلف هزینه می‌کنند؛ بنابراین لازم است که وزارت اقتصاد به عنوان بالاترین مقام اجرایی اقتصادی کشور که دسترسی به سیستم‌های پرداخت دارد، به همان نحوی که در اقدامی قابل قدردانی  به مساله فیش‌های حقوقی بیمه ورود کردند به سیستم های پرداخت وزارت بهداشت به پزشکان نیز ورود کند.

وی افزود: وزارت اقتصاد و سیستم های نظارتی و بازرسی باید ورود جدی به این مساله داشته باشند، چرا که پسندیده نیست؛ اختلاف 100 برابری در پرداخت‌ها در کشور وجود داشته باشد.  

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین تاکید کرد: نمایندگان مجلس نیز باید بررسی کنند که اعتبار 10 هزار میلیاردی که سال گذشته به وزارت بهداشت تزریق شده؛ چگونه هزینه شده است، در حالی که تغییر محسوسی در سیستم پزشکی و ارایه خدمات پزشکی و درمانی مشاهده نمی‌شود.

 

منبع: ایلنا