سقوط پی در پی قیمت طلا
طلای جهانی تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا تا ماه آینده که ارزش دلار را تقویت کرده و به تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند ضربه زده است، برای پنجمین روز کاهش قیمت پیدا کرد.

کاهش قیمت طلا ادامه دارد

 طلای جهانی تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا تا ماه آینده که ارزش دلار را تقویت کرده و به تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند ضربه زده است، برای پنجمین روز کاهش قیمت پیدا کرد.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.4 درصد کاهش پیدا کرد و به 1244.54 دلار رسید. کاهش قیمت پنج روزه طولانی‌ترین روند نزولی برای طلا در بیش از شش ماه اخیر است.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن با 0.4 درصد کاهش، به 1246 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه به میزان 1.40 دلار یا 0.1 درصد کاهش یافت و در 1251.50 دلار بسته شد.شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای 0.2 درصد کاهش یافت و به 263.55 یوان در هر گرم (1250.87 دلار در هر اونس) رسید.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز جاری ثابت بود و نرخ برابری ارز آمریکا در برابر ین ژاپن پس از کاهش شب گذشته، 109.260 ین بود.

طلا در سه هفته اخیر تحت تاثیر صعود ارزش دلار کاهش قیمت داشته است و بخشی از رشدی که از ابتدای سال 2016 داشت را از دست داده است. گزارش نشست آوریل بانک مرکزی آمریکا و اظهارات مقامات متعدد این بانک احتمال افزایش نرخهای بهره در نشست ماه ژوئن را تقویت کرده است.

جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا قرار است روز جمعه در دانشگاه هاروارد سخنرانی کند و اظهارات وی ممکن است تاثیر قابل توجهی بر ارزش دلار و متعاقبا قیمت طلا داشته باشد. پاتریک هارکر، رییس بانک فدرال فیلادلفیا روز دوشنبه اظهار کرد وی دو تا سه دور افزایش نرخها در سال 2016 را پیش بینی می‌کند در حالیکه جان ویلیامز، رییس بانک فدرال سانفرانسیسکو گفت دو تا سه دور افزایش نرخها در سال جاری هنوز در دستور کار است. معامله گران و سرمایه گذاران به دقت اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا را دنبال می‌کنند تا زمان احتمال افزایش نرخها را ارزیابی کنند.

طبق آمار معاملات، احتمال افزایش نرخها در ماه آینده از ابتدای ماه مه دو برابر شده و به 32 درصد رسیده است.قیمت طلا به افزایش نرخها حساس است زیرا بالا رفتن نرخهای بهره به جذابیت سرمایه گذاری طلا که دارایی بدون بازده است لطمه می‌زند و رقابت این فلز با دارایی‌های رقیب مانند سهام و اوراق قرضه را دشوار می‌کند.

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند در یک یادداشت تحقیقاتی نوشت: بالا رفتن احتمال افزایش نرخها در ژوئن همچنان قیمت طلا را تحت فشار نزولی قرار خواهد داد.

اما تحلیلگران بانک سیتی گروپ عنوان کرده اند اگرچه قیمت طلا در ماه جاری کاهش پیدا کرده اما فرصت مناسبی برای خرید ارزان این فلز ارزشمند به وجود آورده است. این بانک قیمت مورد پیش بینی برای طلا تا پایان سال 2016 را 100 دلار افزایش داد و 1250 دلار اعلام کرد.

طبق آمار بلومبرگ، ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا تا روز دوشنبه 1847.9 تن بود که بالاترین میزان از نوامبر سال 2013 است.

در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.5 درصد کاهش پیدا کرد و به 16.30 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، به 1008.65 دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.8 درصد کاهش، در 547.03 دلار ایستاد.

 

منبع: ایسنا