دامپینگ وحشتناک در بازار لباس
حوزه پوشاک کشور به عنوان هدیه ای برای گسترش روابط سیاسی به ترک ها واگذار شد و عدم امحا محموله های پوشاک قاچاق سبب ایجاد دامپینگ وحشتناک در بازار لباس کشور گشت.

پوشاک کشور هدیه گسترش روابط سیاسی به ترکیه شد

با توجه به قرارگیری در آستانه تغییر فصل از تابستان به پاییز و همچنین آغاز مدارس که هر دو عامل سبب رونق جدی بازار پوشاک می شوند، این هفته به این حوزه پرداخته شد و در همین راستا از حضور نایب رئیس انجمن پوشاک ایران در استدیوی پخش زنده برنامه بهره مند شدیم.دکتر مجید افتخاری که خود تولید کننده و همچنین مدرس رشته کارآفرینی در دانشگاه است، گفت: هم اکنون تولید کنندگانی در ایران هستند که با استاندارد های روز دنیا فعالیت دارند، تصور غلطی وجود دارد که تولید کنندگان ایرانی با حضور برندهای خارجی مخالف اند، در صورتی که ما می گوییم اگر حضور آنها در بازار منطقی، صحیح و به دور از رغابت های نا سالم همچون دامپینگ و قاچاق باشد هیچ مشکلی با حضورشان نداریم، عادلانه بیایند بعد تولید کننده ایرانی و خارجی را در دو کفه ترازو قرار دهید.

وی افزود: نه تنها کیفیت که به لحاظ قیمت هم اگر قاچاق کالا کنترل شود 100 درصد توان رغابت داریم، اکنون در خیابان های تهران که قدم می زنید تابلوی انواع برندهای اسپانیایی، آلمانی و غیره را روی مغازه ها می بینید در صورتی که به گفته دکتر قبادی رئیس کارگروه مد و لباس بیش از 400 برند تقلبی در کشور فعال هستند، از برندهای خارجی موجود در بازار ایران سه درصد نماینده مجاز، پنج درصد نماینده دست دوم و 92 درصد متخلف هستند.

افتخاری تصریح کرد: مغازه ای به راحتی عکس یک برند معروف آمریکایی را به عنوان تابلو نصب کرده در حالیکه ما تحریم آمریکا هستیم و هیچ ارتباطی با آنها نداریم، این پرچم آمریکا است که آنجا نصب شده است و چنین فروشندگانی علاوه بر تخلف

مشغول تقلب کردن هم هستند، بیش از سه سال است که داستان حضور تقلبی این تعداد قابل ملاحظه برند در ایران رسانه ای شده ولی رفتارها همچنان به شدت مهربانانه می باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: انتقاد بنده متوجه دولت خاصی نیست زیرا همواره نگاه جدی به حوزه پوشاک نشده و اصلا آنرا به عنوان یک صنعت قبول ندارند، در دوره های مختلف نیز حوزه پوشاک به عنوان هبه به کشورهای مختلف اعطا شده است.

 

تعرفه ترجیحی یک تصمیم غلط سیاسی بود

این تولید کننده صنعت پوشاک یادآور شد: دو سه سال قبل شاهد بودیم برمبنای مراودات سیاسی تعرفه ترجیحی برای اقلام خاص میان ایران و ترکیه بر قرار شد که مشخص بود ترک ها روی موارد آن به خوبی مطالعه کرده اند زیرا پوشاک و مبلمان را از طرف آنها شامل می شد ولی مثلا مواد اولیه این کالاها را شامل نبود، از ایران هم مطابق معمول خام فروشی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و محصولاتی که ترکیه هیچ تولیدی نداشت، برای مثال خشکبار شامل تعرفه ترجیحی شد.

نایب رئیس انجمن پوشاک ایران ادامه داد: بعد از دو سال به این نتیجه رسیدند که این فرمول غلط است و پس از همه ضررهای هنگفتی که به تولید کننده ایرانی خورد تعرفه ترجیحی برداشته شد، ای کاش اگر وضع شدن این تعرفه ها جنبه کارشناسی نداشت حداقل فسخ شدن آنها بر مبنای مطالعه بود، ولی برداشته شدن آنها نیز صرفا ناشی از تغییر مراودات سیاسی بوده است.

افتخاری بیان کرد: چند روز گذشته نمایشگاه پوشاک برگزار شد، تولید کنندگان ایرانی با چه زحمتی موفق شدند یکی از سالن های کوچک نمایشگاه را بگیرند، ولی بهترین سالن ها به شرکت های ترکیه داده شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خویش گفت: در نظر داشته باشیم هزینه ایجاد شغل در صنعت پوشاک بسیار پایین تر از برای مثال صنعت خودرو است واگر هزینه ای که صرف صنعت خودرو شده بخشی از آن صرف پوشاک می شد، الان کجا بودیم.

مجری در پاسخ گفت، برخی اعتقاد دارند تولیدات داخلی حوزه پوشاک نیاز مصرف کننده را بر طرف نمی کند، مهمان برنامه نیز پاسخ داد: آیا تولیدات داخلی حوزه خودرو نیاز شما را برطرف می کند.

وی افزود: امتیاز صنعت پوشاک اینست که تکنولوژی پیشرفته ای را نمی طلبد، راه اندازی و تولید آن نیز کار پیچیده ای نیست، لذا ترکیه، بنگلادش و مالزی با یک چشم انداز 30 ساله وارد این عرصه شدند و اکنون نیز درآمد زایی بسیار بالایی برای آنان دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی مقدم بر برند سازی است، در این صورت تولید کننده ایرانی محصول خود را به نام خارجی نخواهد فروخت، اصلا خارج دقیقا کجاست، چین هم جزو خارج محسوب می شود، شما فکر کنید اگر سالی پنج عدد جوراب ایرانی بخریم چه میزان اشتغال ایجاد می شود.

 

تحویل لباس قاچاق سه روزه جلوی مغازه شما در هر نقطه ایران

افتخاری تصریح کرد: یکی از مشکلات ما اینست که قاچاق لباس قبح ندارد، قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی قبح دارد ولی کسی که لباس قاچاق می کند را اصلا قاچاقچی محسوب نمی کنند، بسیار هم عمل سهلی است، کافیست به یکی از فروشگاه های مثلا منطقه آزاد قشم که یکی از دالان های هجمه کالا از آسیای شرقی است مراجعه کنید و 10 میلیون تومان خرید کنید، با گرفتن 100 هزار تومان بیعانه، سه روز بعد کالا را دم درب فروشگاه شما در هر نقطه از ایران تحویل داده و پول کالا و حمل نقل را دریافت می کنند.

نایب رئیس انجمن پوشاک ایران با اشاره به نواقص قبلی قانون مبارزه با کالای قاچاق گفت: تولید کنندگان ایرانی پیش از این بیشتر امیدوار بودند محموله های قاچاق کالا کشف نشوند زیرا پس از آن دولت همان کالا را به یک دهم تا یک پنجم قیمت حقیقی دوباره در بازار عرضه می کرد که سبب یک دامپینگ وحشتناک می شد.

وی با بیان توضیحات بیشتر در این خصوص گفت: در نتیجه قیمت بعضی اقلام در بازار ایران از قیمت همان لباس در فروشگاه برند اورجینال آن در خارج ارزان تر بود، تشکر می کنم از تدبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند لباس قاچاق هم مثل مواد مخدر و مشروبات الکلی باید منهدم شود.

 

به اسم مردم سوریه به کام تاجران ترک

افتخاری تصریح کرد: امسال با هدف حمایت از کشور سوریه که در شرایط خاصی به سر می برد و امیدواریم زودتر روی آرامش را ببیند سالنی به تولید کنندگان سوری اختصاص داده شد و تعرفه سفارش از آنان نیز به عنوان حمایت صفر درصد در نظر گرفته شد، این موضوع اما مجرای تخلف ترک ها خواهد شد و از هم اکنون به فکر خواهند افتاد که اجناس خود را از طریق سوریه وارد ایران کنند، درخواست داریم اگر تصمیمی هم گرفته می شود با کار کارشناسی و مطالعه بیشتر باشد.

وی افزود: ترک ها در نمایشگاه امسال پوشاک هم باز بد اخلاقی کردند، در حالی که اجازه فروش نداشتند، اقدام به فروش کردند فیلم هایش را هم به تیم تهیه کننده برنامه چوب خط تحویل دادیم، همچنین برای سه یا چهار روز بعد سفارش تحویل کالا می گرفتند و بخشی از آنرا نیز تاکنون تحویل داده اند.

این هفته قرار بود از حضور وینود هرجانی تاجر هندی حوزه نساجی و پارچه نیز در استودیوی پخش زنده برنامه استفاده کنیم و ببینیم بازرگانان خارجی بازار پوشاک ایران را چگونه می بینند، البته تاخیر بالغ بر سه ساعته در پرواز وی مانع از رسیدن به زمان پخش برنامه شد.

 

مصوبه ای فقط برای آنها که در پارکینگ گمرک مانده بودند

طی 48 ساعت باقیمانده تا پخش این قسمت از برنامه، ابتدا خبری منتشر شد مبنی بر آزاد شدن ورود خودروهای بالای 2500 سی سی، سپس رئیس انجمن واردکنندگان خودرو موضع گرفت و گفت چرا باید حجم موتور مبنای تشخیص خودروهای لوکس قرار گیرد، در نهایت هم ساعت 19 روز چهارشنبه 17 شهریور سایت دیوان عدالت اداری این خبر را تکذیب کرد.

میثم رضایی رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در همین خصوص مهمان تلفنی استدیوی پخش زنده برنامه بود و بیان کرد: روز قبل رای پرونده گذشته دیوان عدالت اداری در رسانه ها منعکس شد که مربوط به مواد اول و دوم مصوبه هیات وزیران نسبت به خودروهایی بود که داخل گمرک مانده بودند و ارتباطی با خودروهای که جدید وارد شوند نداشت.

وی تصریح کرد: در این خصوص شیطنت های رسانه ای صورت گرفت و رای این طور برداشت شد که واردات خودروهای لوکس آزاد شده، با توجه به تاثیری که این خبر می توانست بر بازار خودرو کشور بگذارد از دیوان عدالت اداری خواستیم شبهات ایجاد شده را پاسخ بگویند که مطالب لازم امروز عصر در سایت این نهاد منتشر شد.

چوب خط برنامه ای ترکیبی با موضوع اقتصاد ایران از شبکه افق است که در هر قسمت به موضوعات مختلفی پیرامون فرصت ها، آسیب ها و موانع پیش روی اقتصاد ایران با حضور کارشناسان، نمایندگان مجلس و مسئولان سابق و فعلی می پردازد.

 

منبع: دانشجو