واردات رنو کوئید
با افزایش یافتن احتمال تولید خودروی ارزان قیمت رنو در ایران زنگ خطر برای سایپا به صدا در آمده است.

واردات رنو کوئید و مقایسه با پراید

 هم‌اکنون بازار خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان  به طور عمده در اختیار سایپا است. این شرکت دو خودروی پر تیراژ پراید و تیبا را در این بازه قیمتی تولید و عرضه می‌کند؛ این وضعیت در حالی است که بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان ایرانی قدرت خرید پایینی داشته و مشتری خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان هستند.

در این شرایط رنو برگ برنده خود را در ایران رو کرده که خودروی ارزان قیمتی به نام "کوئید" است. کوئید خودرویی با قیمت اقتصادی است که هم‌اکنون توسط رنو در کشورهایی همچون برزیل و هند تولید می‌شود. قیمت این خودرو در برزیل ۶۰۰۰ یورو (حدود ۲۴ میلیون تومان) و در هند ۴۵۰۰ یورو (حدود ۱۸ میلیون تومان) است.

 در صورت تولید این خودرو در ایران، با توجه به این که عوارض گمرکی آن معادل خودروهای وارداتی نخواهد بود، می توان انتظار داشت یا همین بازه قیمتی در ایران نیز عرضه شود.

 البته مدل هندی این خودرو فاقد امکاناتی همچون کولر و سیستم ترمز ABS است، بنابراین با توجه به استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد، مطمئنا کوئید تولیدی در ایران شبیه به نمونه برزیلی آن از نظر امکانات و سطح قیمتی خواهد بود.

 پیش از این و در طول یک سال گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا همزمان خواستار در اختیار گرفتن تولید این خودروی ارزان قیمت رنو در ایران بوده و هر یک در مذاکره با این شرکت فرانسوی گسترش همکاری‌ها در دوران پسابرجام را به در اختیار گرفتن تولید این خودرو مشروط کرده بودند.

 با این حال به توجه به اقدام اخیر رنو در انعقاد تفاهمنامه همکاری برای تولید محصولات خود به طور مستقل در ایران، احتمال تولید مستقل خودروی کوئید در ایران از سوی رنو نیز افزایش یافته است.

 در این زمینه اخیرا رنو تفاهمنامه‌ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده که براساس آن یک شرکت خودروسازی جدید با مشارکت دو طرف تاسیس خواهد شد که سهم رنو در آن ۶۰ درصد بوده و این شرکت فرانسوی می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به صورت مستقل در ایران ایجاد کند.

 در این شرایط در صورت تولید مستقل کوئید در ایران از سوی رنو، این خودرو احتمالا در محدوده قیمتی ۲۵ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد و با توجه به جذابیت‌های ظاهری، فنی و کیفی آن در مقایسه با خودروهای پراید و تیبا، می‌تواند مشتریان این خودروها را به سوی خود جذب کند.

 به این ترتیب از هم‌اکنون زنگ خطر برای سایپا به صدا در آمده است و این خودروساز بزرگ ایرانی باید به فکر جایگزین مناسبی برای پراید به عنوان پر تیراژترین خودروی تولیدی‌اش باشد تا بتواند با خودرویی مانند کوئید در ایران رقابت کند.

 

مشخصات کوئید

طول خودرو 3680 میلی متر و عرض آن 1580 میلی متر و فاصله کف خودرو تا زمین 180 میلی متر می باشد .

موارد کلیدی :

اندازه چرخ ها 13 -14 اینچ

پوشش پلاستیکی در دو طرف خودرو

فاصله کف خودرو تا زمین 180 میلی متر

اگزوز همرنگ بدنه

سیستم صوت و تصویر با صفحه نمایش 7 اینچی (18 سانتی متری )

استایل ظاهر SUV

حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت

 

منبع: اقتصاد نیوز/ جام نیوز