صف باورنکردنی وام ازدواج
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه ۶۳۶ هزار نفر هم‌اکنون در صف دریافت وام ازدواج هستند، گفت: برای ۳۴۱ هزار نفر از این تعداد تعیین شعبه صورت گرفته است و در حال تکمیل مدارک هستند، اما در بسیاری از استان‌ها متقاضیان با مشکل نداشتن ضامن مواجه هستند.

636 هزار نفر در صف وام ازدواج

خبرگزاری فارس: شصت و ششمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان امروز با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان و میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در محل ساختمان وزارت ورزش و جوان برگزار شد. میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این نشست به تشریح عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام ازدواج پرداخت و گفت:‌ سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال 88 به کل کشور توسعه یافت به‌گونه‌ای که در حال حاضر تقریباً تمام بانک‌ها و مؤسسات را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: سال 90 سالی بود که از نظر پرداخت تسهیلات ازدواج بهترین سال محسوب می‌شد و در آن سال یک میلیون و 348 هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند. در آن زمان مبلغ وام ازدواج 2.5 میلیون تومان بود که در سال 93 به 3 میلیون تومان رسید.

صادقی اظهار داشت: پایان سال گذشته 450 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج بودند اما پس از آنکه قانون افزایش مبلغ وام ازدواج به 10 میلیون تومان اعلام شد، متقاضیان دریافت وام به 685 هزار نفر رسید و بسیاری از متقاضیانی که درخواست وام 3 میلیون تومانی را نداشتند، بعد از این افزایش مبلغ در سامانه ثبت‌نام کردند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کردیم تا پایان سال جاری بتوانیم به 600 هزار نفر تسهیلات ازدواج پرداخت کنیم و تمام بانک‌ها را برای تحقق این موضوع بسیج کردیم، حتی بانک‌هایی که در سامانه نبودند تکلیف کردیم که حتماً همراهی کنند، حتی بانک مرکزی به خود این اجازه را داد به بانک‌ها اعلام کند سایر تکالیف و قرض‌الحسنه‌ها را در اولویت دوم و سوم قرار دهند و تنها کمیته امداد و بهزیستی جزو تکالیف اصلی قرار گیرد، به‌گونه‌ای که با تحقق تکالیف در حوزه‌های بهزیستی و کمیته امداد سال گذشته 120 هزار نفر از شمول کمیته امداد خارج شدند.

صادقی افزود: تا قبل از مردادماه حدود 120 هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت کردند و با تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه اعتبارات بانک‌ها و 4 ماهه اول امسال حدود 605 هزار نفر از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کردند. در سال 94 به 805 هزار نفر تسهیلات ازدواج پرداخت شد که در مدت مشابه آن در سال جاری افزایش 2.5 برابری را داشتیم و امیدوار هستیم تا پایان سال جاری بتوانیم به یک میلیون نفر تسهیلات ازدواج را پرداخت کنیم که حدود 10 هزار میلیارد تومان می‌شود و این رقم معادل وام‌های پرداختی ازدواج طی سه سال گذشته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 636 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند که برای 341 نفر از آنها تعیین شعبه صورت گرفته است و هم‌اکنون در حال تکمیل مدارک هستند. برخی از متقاضیان مشکل ضامن دارند و این مشکل بیشتر در استان‌های محروم کشور صادق است که برای حل این معضل به بسیاری از استان‌ها گفته شده است که با داشتن یک ضامن نیز وام را پرداخت کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: 315 نفر در 5 ماهه ابتدایی امسال در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، اما هنوز تعیین شعبه نشده‌اند. در سال جاری تأکید داریم کسانی که از قبل از سال 94 در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز موفق به دریافت وام نشده‌اند، بانک‌ها را در این زمینه مکلف کردیم که طی سه ماهه ابتدایی امسال انها را تعیین تکلیف کنند و خوشبختانه هم‌اکنون در سامانه دریافت وام ازدواج تنها افرادی هستند که بعد از ابلاغ قانون افزایش مبلغ وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند و تعدادی نیز در سال 94 برای دریافت وام 3 میلیون تومانی ثبت‌نام کرده بودند که هم‌اکنون متقاضی وام 10 میلیون تومانی هستند.

صادقی تصریح کرد: در تیرماه سال جاری بخش‌نامه شد تمامی افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند حتی افرادی که قبل از ابلاغ قانون وام 10 میلیون تومانی درخواست خود را در سامانه ثبت کرده‌اند تمام این افراد مشمول وام 10 میلیون تومانی شوند.

وی با اشاره به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران گفت: از سال 93 سقف تسهیلات را دو برابر اعلام کردند به‌گونه‌ای که امسال به 17 هزار و 400 نفر به هر زوج 20 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه داده شد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزود: هم‌اکنون 31 بانک و موسسه اعتباری در کلیه استان‌های کشور داریم که سامانه ازدواج در تمام آنها در حال فعالیت است. اما در برخی استان‌ها مردم به برخی از بانک‌ها بیشتر مراجعه می‌کنند و ما برای تسهیل پرداخت وام ازدواج حتی بانک‌های توسعه صادرات و ایران ونزوئلا را هم وارد سامانه کردیم. بانک سرمایه و موسسه اعتباری کاسپین در زمینه وام ازدواج تاکنون فعال نبودند.

صادقی افزود: از مردادماه سال جاری پرداخت وام 10 میلیون تومانی را آغاز کردیم و تصمیمان این بود که در 8 ماهه امسال بتوانیم یک میلیون و 200 هزار نفر را مدیریت کنیم. در طول ماه‌های مرداد تا آبان‌ماه به‌طور میانگین به 90 تا 100 هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است و برنامه‌ریزی ما برای این کار 150 هزار نفر است، اما توانسته‌ایم 90 تا 100 هزار نفر را پوشش دهیم و اگر این تعداد را به 25 روز کاری هر ماه تقسیم کنیم، در هر روز حدود 4 هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت می‌شود.




منبع: فارس