سیف: قیمت واقعی دلار، 3600 تومان است
رییس کل بانک مرکزی ابراز عقیده کرد که قیمت واقعی دلار، ۳۶۰۰ تومان است؛ هرچند که با نوسان اندکی همراه خواهد بود.

قیمت دلار با نوسان اندکی همراه است

به دنبال جریان اخیر بازار ارز و نوسان قیمتی که موجب افزایش قیمت دلار از حدود ۳۶۰۰ تا ۴۱۵۰ تومان شد، رئیس کل بانک مرکزی در این‌باره با حضور در رسانه ملی توضیحاتی ارائه کرد. ولی‌الله سیف در اظهارات خود به روند کاهشی قیمت دلار در روزها و هفته‌های آینده اشاره و در این‌باره اعلام کرد که هرچند اعلام نرخ برای دلار سیاست درستی نیست اما واقعیت این است که رقم ۳۶۰۰ تومان برای این ارز مناسب است؛ هرچند که با نوساناتی می‌تواند این عدد کاملا دقیق نباشد اما در شرایط فعلی نرخ ۳۶۰۰ تومان را برای دلار، قیمت واقعی آن می‌دانم.

وی در ادامه با مروری بر روند تغییرات قیمت دلار از سال ۹۲ تاکنون اظهار کرد: در این سال‌ها همیشه قیمت دلار در زمانی به اوج می‌رسد که آن هم آخر فصل سوم سال و همزمان با روزهای پایانی سال میلادی است.

سیف گفت: تسویه‌حساب‌های آخر سال‌ میلادی، همچنین تقاضای مسافرت‌های این زمان و مسافرت‌های مذهبی مانند اربعین و از سوی دیگر تغییرات در حجم عرضه ارز کالاهای صادراتی غیرنفتی موجبات عدم تعادل در بازار را فراهم می‌آورد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: بعد از اینکه این موارد تا حدی رفع می‌شود و از آن عبور می‌کنیم با توجه به اینکه حجم عرضه ارز در بازار افزایش می‌یابد قیمت‌ها در روندی نزولی قرار می‌گیرد. این در حالی است که با توجه به اینکه مجمع شرکت‌های بورسی در تیرماه برگزار شده و حدود ۸ ماه برای پرداخت سود سهام آنها فرصت وجود دارد در ۳ ماه آخر سال معمولا عرضه ارز از سوی این شرکت‌ها شدت می‌گیرد که خود موجب کاهش قیمت در بازار خواهد شد.

دست‌های معاندان موجب التهاب تصنعی بازار شد

سیف در کنار دلایلی که موجب عدم تعادل در بازار و ایجاد الهتاب ارزی شد، به برخی از اخبار و تحلیل‌هایی که در خارج از کشور و در رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود نیز اشاره داشت.

وی گفت: التهاب تصنعی که در بازار اتفاق افتاد گاها بی‌تاثیر از دست‌هایی که در رسانه‌های معاند در کار بود نیست، به طوری که اغلب تحلیل‌هایی را عنوان می‌کردند که بر بازار داخلی ایران اثر می‌گذاشت.

سیف البته به خبری که به بانک جهانی درباره رابطه دلار با اقتصاد ایران منتسب شده بود نیز اشاره کرد و گفت: عنوان شده بود که بانک جهانی اعلام کرده است اگر قیمت دلار تا بیش از ۴ هزار تومان در ایران برسد، اقتصاد آن با معضلات بسیاری حتی ورشکستگی مواجه خواهد شد. این در حالی است که اصلا بانک جهانی چنین تحلیلی ارائه نکرده بود و اساسا درست نیست. با این حال برخی با غرض‌ورزی این خبر را منتشر کردند و موجب ناآرامی شدند.

بخشنامه ارزی بانک مرکزی برای گشایش ال‎سی با ارز آزاد

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه از برنامه‌های این بانک برای آرام کردن بازار ارز سخن گفت و در مهم‌ترین آن به بخشنامه‌ای که امشب به شبکه بانکی ابلاغ شده است اشاره کرد.

براساس توضیحات سیف در رابطه با تجارت خارجی، قرار بر ایجاد زمینه‌هایی برای گشایش اعتبار اسنادی با ارز آزاد شده است؛ به گونه‌ای که وقتی گشایش ال‌سی با نرخ مثلا ۳۶۰۰ تومان و با پیش‌پرداخت ۱۰ درصد انجام می‌شود در زمان مبادله اسناد و تسویه‌حساب، نرخ تسویه براساس قیمت حداقل خواهد بود، یعنی قیمت زمان گشایش و زمان تسویه بررسی می‌شود و پایین‌ترین نرخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیف همچنین گفت: برای ساماندهی بازار، دیگر سیاست مورد تاکید بانک مرکزی این بوده که در دستورالعملی خواسته تا تهیه‌کنندگان مواد پتروشیمی و مواد غیرنفتی ارز خود را به موقع به بازار عرضه کنند. همچنین تا ۲۵ اسفندماه امسال ارز حاصل از کالاهای صادراتی غیرنفتی در فضایی بین بانکی عرضه شود.

بورس ارز بعد از یکسان‌سازی اجرایی می‌شود

وی همچنین در رابطه با زمان اجرایی شدن بورس ارز به عنوان راهکاری برای ساماندهی ارزی کشور عنوان کرد: بورس ارز از ابزارهای توسعه بازار است که البته به تصویب شورای عالی بورس نیز رسیده است.

سیف یادآور شد: بورس ارز می‌تواند به عنوان ابزاری موجب کاهش ریسک معاملات ارزی و ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان ارزی شود که امیدواریم بتوان بعد از یکسان‌سازی نرخ ارز آن را اجرایی کرد.



منبع: ایسنا