مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار می‌گوید: عدم تناسب میان نظام آموزشی و نیاز بازار کار موجب شده تا بیکاری در دانش آموختگان افزایش یابد و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشترین متقاضیان کار به شمار آیند.
خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار می‌گوید: عدم تناسب میان نظام آموزشی و نیاز بازار کار موجب شده تا بیکاری در دانش آموختگان افزایش یابد و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشترین متقاضیان کار به شمار آیند.

محمد اکبرنیا با اشاره به مصوبه معافیت بیمه‌ای کارفرمایان در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان در برنامه ششم پیش‌بینی شده که بر اساس آن کارفرمایانی که از طریق معرفی دفاتر کاریابی نیروهای جوان جویای کار و فارغ التحصیل را جذب کنند مشمول تخفیفات بیمه‌ای قرار گرفته و از دو سال معافیت بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

وی روند رو به رشد ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه عدم انطباق بین نظام آموزشی و نیاز بازار کار عامل موثری در بالا بودن نرخ بیکاری دانش آموختگان به شمار می‌رود به نحوی که هم اکنون نیروهای فارغ التحصیل و دانش‌ آموخته بیشترین متقاضیان جویای کار در سطح کشور را تشکیل می‌دهند.

اکبرنیا در ادامه از افزایش ۲۰ درصدی تعداد مراجعه کنندگان به کاریابی‌ها خبرداد و گفت: افزایش تعداد مراجعات موجب آشنایی تدریجی کارجویان با موسسات کاریابی و هدایت شغلی بهتر آنها می‌شود چرا که مراکز کاریابی به دلیل آشنایی با اطلاعات تخصصی بازار کار می‌توانند در انتخاب رشته‌ دانشگاهی و ارائه مشاوره تحصیلی به دانش آموزان سهم بسزایی داشته باشند.

به گفته مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اساس کار موسسات کاریابی، شناخت دقیق از بازار کار و مشاوره شغلی است ولی شکل مشاوره‌های شغلی باید تغییر کند و این امر تنها از طریق ارتباط موثر با کارفرما و به روز شدن مستمر امکان پذیر خواهد بود.

اکبرنیا با بیان اینکه کاریابی‌ها باید از حالت سنتی خارج و به روز شوند، تصریح کرد: با توجه به گسترش فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، کاریابی‌ها باید خود را توانمند کرده و به سمت به روز شدن حرکت کنند تا عملکرد موفق‌تری در بازار کار داشته باشند.

وی گفت: سهم فعلی دفاتر کاریابی از بازار اشتغال ۲۵ درصد است که با توجه به نقش تاثیرگذار کاریابی‌ها این سهم باید افزایش یابد.