ادعای جدید دولت در آستانه انتخابات
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در آستانه انتخابات مدعی شد که این دولت در چهارسال گذشته ، سالانه ۷۰۰ هزار شغل و در مجموع ۲.۸ میلیون شغل ایجاد کرده است.

دولت مدعی شد ۲.۸ میلیون شغل ایجاد کرده است

عیسی منصوری در مناظره با جعفر قادری اقتصاددان افزود: در سال های اخیر با جمعیت جویای کار بیش از انتظار مواجه شدیم که 70 درصد این جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.وی با بیان اینکه ما یک دوره رکود و پس از رکود را پشت سر گذاشته ایم ، گفت: در دوره پس از رکود بنا بر تجربه دیگر کشورها مسئله اشتغال با تغییر فاز، رونق می گیرد.

منصوری افزود: ایجاد اشتغال وابسته به عوامل مختلفی است و در این دوره بنا بر تجربه دیگر کشورها، نوع شغل ایجاد شده نیز فرق می کند.

وی گفت: معمولاً اشتغال پس از دوران رکود به سمت خدمات، اشتغال پاره وقت و اشتغال در بخش نیمه رسمی تمایل پیدا می کند و بر همین اساس جهت گیری برنامه های ما نیز به همین سمت و سو بوده است.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اظهار نظر مهمان برنامه که آمارهای دولتی قابل استناد نیستند گفت: همه این آمارها مربوط به مرکز آمار ایران است و اگر آمار مرکز آمار قبول نیست بنابراین آمار سرمایه گذاری و حرف هایی که شما از قول وزیر اقتصاد هم اعلام کردید نمی تواند قابل استناد باشد.

منصوری افزود: اگر شما مدعی هستید که سرمایه گذاری در کشور انجام نشده در واقع این حاصل تصمیم گیری برخی دوستان در دولت و مجلس بوده که حالا نتیجه اش را می بینید.

منصوری با بیان اینکه در چهارسال گذشته هر سال حدود 700 هزار شغل ایجاد کردیم که در دنیا کم نظیر است افزود: با مقایسه آمار اشتغال اعلام شده از سوی مرکز آمار با داده های سازمان تأمین اجتماعی صحت آمارهای اعلام شده قابل راستی آزمایی است و بررسی های انجام شده بیانگر تأیید آمارهای اشتغال است.

معاون وزیر کار افزود: در سال 94 هشتصد و 50 هزار نفر بیمه شده جدید داشتیم که با کسر کسانی که بیکار و بازنشسته شده اند به عدد 480 هزار نفر می رسیم ضمن این که باید حدود 50 درصد از سال 94 معادل شاغلین بخش غیررسمی محاسبه شود و وقتی این عدد را ارزیابی می کنیم به 711 هزار نفر می رسیم.

وی افزود: تلاش دولت متوجه بزرگ کردن کیک اقتصاد است این به معنای بزرگ کردن تمام اقتصاد نیست بلکه برخی رشته هایی که ظرفیت رشد دارد انتخاب کنیم.

منصوری گفت: یکی از این رشته های مزیت دار کشور بخش پوشاک است به طوری که اگر 500 میلیون دلار برای تولید نوعی از پوشاک سرمایه گذاری شود حدود 370 هزار اشتغال به وجود می آید.که در همین ماه حدود 80 میلیون دلار قرارداد خارجی در این بخش منعقد شده است.

وی افزود: حدود 9 سال قبل به دلیل سیاست هایی که وجود داشت صادرات فرش از 5 هزار تن به 300 تن کاهش یافت و امسال به 600 تا 700 تن افزایش می یابدکه این مربوط به سیاست های گذشته بوده است.

معاون وزیر کار در پاسخ به آقای قادری اقتصاددان گفت: اینکه پوشاک دارد وارد می شود ما سیاست هایی اتخاذ کردیم که چگونه بتوانیم جلوی واردات را بگیریم و اشتغال به وجود آوریم.

منصوری افزود: در بخش آی -تی بیکاری مربوط می شود به دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند و امروزه با برنامه ریزی این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی گفت: ما دولت را با رشد اقتصادی منفی شش درصد تحویل گرفتیم و این در حد بحران اقتصادی بوده است و نمی توانیم کار من درآوردی انجام بدهیم، باید کار درست انجام بدهیم.

منصوری افزود: سه مؤلفه برای ایجاد اشتغال وجود دارد، 1- طرف عرضه 2- طرف تقاضا و 3- طرف نهادهاست و گام اول فعال سازی طرف تقاضاست که باید سراغ بخش خدمات و بنگاه های خرد برویم.

وی گفت: نباید در حوزه تورم دوباره تجربه کنیم، وقتی که تورم بالاست نمی شود نرخ تسهیلات را پایین آورد و در شرایط کنونی به تدریج نرخ تسهیلات در بازار غیرمتشکل به 18 درصد رسیده است.

معاون اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت:رعایت مسائل زیست محیطی و بررسی دقیق جوانب اجرای طرح های عمرانی ضرورتی است که می تواند مانع از برخی تجارب تلخ اجرای طرحهای شتاب زده شود ، طرح هایی که نمونه بارز ان احداث سدی است که محصول آن آب نمک است.

وی با اشاره به گشایش های ایجاد شده در تامین اعتبار مالی از منابع خارجی بعد از برجام گفت: با وجود اینکه تصور می شد به دلیل تغییرات ایجاد شده در مناسبات حاکم بر بازارهای مالی طی سالهای تحریم ، اتصال مجدد نظام بانکی به شبکه مالی جهانی عملا سه سال به طول بیانجامد طی یکسال گذشته شاهد تامین اعتبار از منابع خارجی برای برخی طرح ها بودیم.

معاون اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هدایت فرصتهای شغلی به سمت مشاغل پاره وقت و خدماتی را حاصل شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشو دانست و افزود : این واقعیتی است که در شرایط رکود مشاغل به این سمت هدایت شود .

 

منبع: دانشجو