برچیده‌شدن کارت سوخت هم به برکتهای قبلی رییس‌جمهور پیوست
در آستانه انتخابات دولت در اقدامی سوال برانگیز بنزین را بدون نیاز به کارت سوخت در پمب بنزین‌های ویژه دولتی عرضه می‌کند در صورتیکه پیش از این طرح حفظ کارت سوخت در کمیسیون‌های انرژی و صنعت مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفته بود.

حذف کارت سوخت و راه باز برای قاچاقچیان

در آستانه انتخابات دولت در اقدامی سوال برانگیز بنزین را بدون نیاز به کارت سوخت در پمب بنزین‌های ویژه دولتی عرضه می‌کند در صورتیکه پیش از این طرح حفظ کارت سوخت در کمیسیون‌های انرژی و صنعت مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفته بود.

اگر در این چند سال عادت کرده بودید برای سوختگیری از کارت بنزین استفاده کنید دیگر احتیاجی به این کارت نیست، حتی احتیاجی به گرفتن کارت بنزین از متصدی جایگاه هم نیست و شما می‌توانید بلافاصله پس از برداشتن نازل اقدام به سوخت‌گیری کنید.

از دلایل اصلی مخالفان کارت سوخت پس از روی کار آمدن دولت یازدهم سختی‌های استفاده از کارت سوخت اعم از حمل آن و امکان مفقود شدنش در کنار زمان بر بودن استفاده از این کارت و صف‌های انتظار طولانی بیان می‌شد.

برای درک این موضوع که آیا با حذف کارت سوخت روند سوخت‌گیری تسهیل شده است یا خیر، به یکی از پمپ بنزین‌های تهران که کارت سوخت را حذف کرده است رفتیم.

پمب بنزین کنار مصلی تهران یعنی جایگاه شرکتی شماره 24 متعلق به شرکت ملی پخش فراورده‌های ملی ایران چند وقتی است که بی سروصدا اقدام به عرضه بنزین بدون نیاز به کارت سوخت راننده و کارت سوخت سوییچ یا همان کارت جایگاه کرده است.

به محض نزدیک شدن به این جایگاه نکته‌ای که بارز است صف‌ انتظار اتومبیل‌ها برای سوخت‌گیری است، یعنی با وجود حذف کارت سوخت در این جایگاه هنوز هم معضل صف انتظار سوخت از بین نرفته است. این سخنی است که حتی متصدی حاضر در پمپ بنزین هم آن را تصدیق می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود حذف کارت سوخت مدت زمان حضور رانندگان در جایگاه کم شده است یا خیر می‌گوید: با کارت سوخت و بی‌کارت سوخت فرقی ندارد شلوغی پمپ بنزین بستگی به ماشین‌های مراجعه کننده دارد و نه به کارت سوخت، این متصدی جایگاه در پاسخ سوال دیگر که در حال حاضر چه جایگاه‌هایی کارت سوخت را حذف کرده اند، گفت: به طور دقیق نمی‌دانم ولی جایگاه ما چون دولتی است احتیاجی به کارت نیست و به احتمال زیاد جایگاه‌های دولتی دیگر همه کارت سوخت را حذف می‌کنند.

طرح حفظ کارت سوخت پیش از این در دو کمیسیون انرژی و صنعت با رای قابل ملاحظه توسط نمایندگان ملت تصویب شده بود و در حال حاضر در انتظار رای گیری در صحن علنی است ولی دولت در اقدامی خلق الساعه و سوال انگیز بی‌سرو صدا کلید حذف کارت سوخت را در پمپ بنزین‌های منتخب خود زده است.

حذف کارت سوخت در حالی شروع شده است که مرکز پژوهش‌های مجلس در اقدامی کم سابقه برای پنجمین بار پیاپی در 2 سال گذشته گزارش‌هایی در دفاع از کارت سوخت منتشر کرده و در کنار این نباید فراموش کرد که به گفته حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه حذف دستگاه‌های سامانه هوشمند سوخترقمی معادل 220 میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.

شایان ذکر است حذف خاموش کارت سوخت با ناکار آمدن کردن آن در سال 94 شروع شده است و در این بازه زمانی کوتاه نیاز شهرهای مرزی ایران 40 درصد افزایش داشته که کارشناسان همین اتفاق را حجتی برای افزایش قاچاق به کشورهای همسایه که قیمت بنزین آنها بسیار کمتر از داخل ایران است می‌دانند.

در پایان امید است دولت با حذف کارت سوخت در ماه‌های پایانی عمر خود به گفته سیدعلی ادیانی راد نایب رییس کمیسون انرژی موجبات خوشحالی قاچاقچیان و واردکنندگان سوخت را فراهم نکند.

 

منبع: دانشجو