هشدار جدی بانک مرکزی به سپرده‌ گذاران
معاون نظارتی بانک مرکزی :نقش اصلی در برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را مردم در کنار برنامه‌های بانک مرکزی ایفا می‌کنند؛ بر همین اساس به آنها توصیه می‌شود به موسسات غیرمجاز مراجعه نکرده و از سپرده‌گذاری در آنها خودداری کنند

هشدار جدی درباره موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز

معاون نظارتی بانک مرکزی با هشدار دوباره به مردم برای عدم سپرده‌گذاری در موسسات مالی غیرمجاز گفت: برای سرمایه‌گذاری مطمئن، اسامی موسسات معتبر را در سایت بانک مرکزی چک کنید.

فرشاد حیدری از تداوم برنامه‌های بانک مرکزی برای نظارت بر موسسات مالی و اعتباری خبر داد و گفت: بانک مرکزی برنامه جامعی برای برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تدارک دیده است و تمام موسسات مالی و اعتباری و بانکها را به صورت مداوم پایش کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: البته نقش اصلی در برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را مردم در کنار برنامه‌های بانک مرکزی ایفا می‌کنند؛ بر همین اساس به آنها توصیه می‌شود به موسسات غیرمجاز مراجعه نکرده و از سپرده‌گذاری در آنها خودداری کنند؛ در غیر این صورت مسئولیت هر گونه مشکل در منابع مالی و سپرده‌های آنها، به عهده خودشان است.

وی تاکید کرد: موسسات غیر مجاز، متخلف و متجاوز به قانون هستند و به شدت با آنها برخورد خواهد شد؛ البته اسامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز نیز در وب‌سایت بانک مرکزی موجود است و مردم با دریافت اطلاعات صحیح می‌توانند راه صحیح سپرده‌گذاری خود را بیابند.

حیدری گفت: برخی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و تعاونی‌های اعتباری، تخلفاتی از جمله معاملات صوری، مخدوش و پرداخت نرخ‌های سود غیرواقعی انجام می‌دهند که این معاملات و نرخ‌های سود پرداختی ناشی از فعالیت عملیاتی تعاونی‌ها نبوده؛ بلکه از محل وجوه سپرده‌گذاران جدید، سود به سایر سپرده‌گذاران پرداخت می‌شده است.

وی از دخل و تصرف‌های غیرقانونی صورت گرفته در برخی از این تعاونی‌ها خبر داد و اظهار داشت: این امر، پیچیدگی کار در ساماندهی تعاونی‌های منحله را دوچندان کرده است؛ در غیر این صورت برای نقل و انتقال و شناسایی دارایی و بدهی، قاعدتا نباید زمان طولانی صرف شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: بعد از انحلال تعاونی‌ها، هیئت تصفیه شکل می‌گیرد که وظیفه تقویم و ارزیابی دارایی‌ها و تعیین میزان بدهی تعاونی‌های منحله را به عهده دارد تا سپس از محل دارایی‌ها، بدهی‌ها پرداخت شود..

 

منبع: مهر