به دليل تصويب نشدن طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و حذف درآمد دولت از محل يارانه حامل‌های انرژی در مجلس كسری در بودجه وجود دارد اما دولت بوسيله راهكارهای قانونی برای رفع آن اقدام خواهد كرد.
 
رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور در گفت و گو با فارس با بیان اینكه بررسی دولت در زمینه افزایش هزینه‌های برخی دستگاه‌ها نهایی نشده است گفت: به دلیل تصویب نشدن طرح تحول و حذف درآمد دولت از محل یارانه حامل‌های انرژی در مجلس خلا و كسری در بودجه دولت وجود دارد كه دولت بوسیله راهكارهای قانونی برای رفع آن اقدام خواهد كرد.
مركز پژوهش‌های مجلس پیش از بررسی بودجه سال 88 در گزارشی از كسری 571/440 میلیارد ریالی بودجه 88 خبر داده بود. هشدارهای مركز پژوهش‌ها علاوه بر كاهش قیمت نفت خام به مواردی همچون كاهش سقف تولید اوپك، نحوه برآورد و اعمال آثار بحران مالی بین‌المللی، اثر ركود ناشی از آن بر سود و در نتیجه مالیات (شركت‌های دولتی و غیردولتی) و سود سهام شركت‌های دولتی، ركود بازار بورس و نحوه انعكاس اثر لا‌یحه هدفمند كردن یارانه‌ها بر منابع و مصارف دولت مربوط می‌شود كه با بررسی شرایط امروز این پیش‌بینی‌ها تاكنون به وقوع پیوسته است.
از سوی دیگر‏، این مركز پیشتر‌ اعلام كرده بود كه دولت برای تراز كردن بودجه علا‌وه ‌بر استفاده از كل عایدات نفت خام صادراتی در سال 87، حدود 116 هزار و 521 میلیارد ریال (33/12 میلیارد دلا‌ر) از موجودی حساب ذخیره ارزی برداشت كرده كه با توجه به كسری بودجه سال جاری میزان برداشت دولت از منابع حساب ذخیره ارزی نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.
از دیگر سو، به دلیل عدم قطعیت منابع و بیش‌‌برآورد بخشی از منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری منابع و مصارف با مخاطرات جدی روبه‌رو است.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news