شکایت کاسپینی ها در دادگاه از رئیس بانک مرکزی
جمعی از سپرده گذاران کاسپین صبح امروز با حضور در دادستانی از رئیس کل بانک مرکزی و معاون نظارتی وی به دلیل مسدودیت ۸ ماهه سپرده هایشان در موسسه مجاز کاسپین شکایت کردند.

شکایت کاسپینی‌ها از رئیس کل بانک مرکزی

8 ماهه شدن مسدودیت حساب های سپرده گذاران کاسپین و عدم تعیین تکلیف این گروه از سپرده گذاران نظام بانکی موجب شد تا جمعی از این افراد صبح امروز با حضور در دادستانی از رئیس کل بانک مرکزی و معاون نظارتی وی شکایت کنند. از آنجا که تعداد سپرده گذاران شاکی از رئیس کل بانک مرکزی و معاون نظارتی وی در دادستانی تهران بسیار زیاد بوده امروز نوبت به ثبت تمامی شکایت ها نرسیده و بناست در روزهای آتی ادامه شکایت ها ثبت شود. مردم از سیف و حیدری به دستگاه قضا شکایت حقوقی و کیفری کرده اند.

یکی از سپرده گذاران کاسپین می گوید: وقتی در حال شکایت از رئیس کل بانک مرکزی بودم، کارکنان دادستانی گفتند برای اولین بار است که از رئیس کل بانک مرکزی شکایت می شود! ضمن آنکه سیستم دادستانی قادر به ثبت این تعداد شکایت در یک روز نیست چراکه زمان اجازه نمیدهد.

مراجعه حضوری سپرده گذاران کاسپین برای ثبت شکایت از رئیس کل بانک مرکزی بعد از اظهارات اژه ای سخنگوی دستگاه قضا انجام شده است؛ در نشست خبری غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا، درباره سرنوشت طلبکاران این موسسه سئوال شد.

وی در خصوص شکایت از رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: ما اطلاعی نداریم که رئیس بانک شکایتی شده است. اژه‌ای همچنین در خصوص شکایت از بانک مرکزی گفت: گزارشی شده که قرار بوده بانک مرکزی گارهایی انجام دهد و به قول و قرارها عمل نکرده و آن مرتبط با تعاونی‌های اعتباری بوده است.

این مقام ارشد قوه قضاییه به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: قرار بود 8 تعاونی اعتباری منحل شده و عناصر اصلی آن در یک مؤسسه اعتباری به نام کاسپین تشکیل شود و همه سهامداران در مؤسسه جدید‌التأسیس وارد شوند و بانک مرکزی در این زمینه قول و قرار گذاشته بود اما قبل از اینکه کار آنها به اتمام برسد و موجودی‌ها و بدهکاری‌ها مشخص شود، به کاسپین مجوز داده شد و تأسیس شد بدون آنکه موضوعات این 8 تعاونی مشخص شود.

وی افزود: مسئله بعدی این بود که بعضی از این 8 تعاونی به کسانی برخلاف اعتبار سودهای زیاد می‌دادند و این سودها را از موجودی‌ها برداشت می‌کردند، البته بعضی‌ها تخلفاتی در حوزه مدیریتی و هیأت مدیره داشتند.

اژه‌ای اعلام کرد: همینک بانک مرکزی از قوه قضاییه کمک خواسته و ما نیز کمک کرده‌ایم؛ برخی دستگیر و بازداشت شده‌اند؛ از مؤسسه فرشتگان و آرمان اموال توقیف شده؛ اموال شناسایی شده و در حال کارشناسی است.

به گزارش تسنیم، سپرده گذاران کاسپین خود را فریب خورده مجوز بانک مرکزی می دانند و از روند رسیدگی به مشکل ایجاد شده برایشان در دولت یازدهم به شدت گله دارند؛ این افراد که ماه هاست با تجمع در شهرهای مختلف کشور سعی دارند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند از وعده های بانک مرکزی نا امید هستند.

یکی از دلایلی که کاسپینی ها را نا امید کرده فرایندی است که به تازگی از سوی بانک مرکزی تحت عنوان تعیین تکلیف سپرده های تا 20 میلیون تومان اعلام شده است؛ در اطلاعیه بانک مرکزی آمده بود که بناست سپرده های زیر 10 و 20 میلیون تومان به مردم پرداخت شود ولی مراجعه این گروه نشان داده که نه تنها به پولشان نرسیدند بلکه مبلغ قابل توجهی از سپرده کسر و الباقی به دفترچه جدیدی منتقل شده است.

گفتنی است در این مدت نامه نگاری های متعدد با رئیس جمهوری نیز انجام شده ولی تا کنون جوابی به این نامه داده نشده است؛ در تازه ترین نامه نگاری ها خبر رسید که مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان هم در نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی سریع به حل مشکل سپرده گذاران کاسپین شده اند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com