هواپیماهای خریداری شده ایران دسته دوم بودند
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مدعی شد که هواپیماهای خریداری شده از سوی کشور دست دوم بوده است.

ادعای کریمی قدوسی درباره دست دوم بودن هواپیماهای خریداری شده ایران

جواد کریمی قدوسی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر راه در خصوص علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع گفت: ما گزارش رسمی از یک وزیر داشتیم که هواپیماهای خریداری شده  دست دوم بوده است. چرا دولت به چنین سرمایه گزاری های سنگینی که قانونی هم نیست تن داده است؟

وی با بیان اینکه قراردادها ی خرید هواپیما محرمانه بوده یادآور شد: چرا در حالی که با این قراردادها جمهوری اسلامی  در دراز مدت 100 میلیارد دلار به طرح‌های خارجی متعهد می‌شود نمایندگان نباید بدانند که کم و کیف این قرارداد و الگوی اقتصادی آن چه بوده است؟

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: همین چند فروند هواپیمایی که وارد کشور شده به ازای چه مبلغی و با چه مصوبه‌ای خریداری شده است؟ آیا مصوبه هیئت مدیره هما قبل از تفاهمنامه و خرید بوده یا بعد از آن و چه توجیه اقتصادی برای این خریدها وجود داشته است؟

نماینده مردم مشهد در بخش دیگری از سوال خود با بیان اینکه یک سال از طرح این سوال گذشته، اضافه کرد: سوال مهم ما از آقای آخوندی در کمیسیون عمران کم و کیف قرارداد بود و ایشان تعهد هم داد که اطلاعاتی را در اختیار من و کمیسیون قرار دهد. آقای رضایی رییس کمیسیون عمران 19 فروردین نامه‌ای به پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی نوشت که محتوای قرارداد ظرف یک هفته در اختیار کمیسیون عمران قرار گیرد اما با گذشت یک سال از زمان طرح سوال هنوز نمی‌دانیم محتوای قرارداد چیست.

وی اضافه کرد: ما موافق بازسازی ناوگان هوایی،‌ ریلی،‌ کشتیرانی و جاده‌ای هستیم اما چه اولویتی را برای جاده و ریل نسبت به این خرید سنگین در نظر گرفته‌اید؟ اینها مسائلی است که همچنان محرمانه است و به جز توضیحات شفاهی و کلی نه تنها ما نمایندگان بلکه کارشناسان صنعت هوایی و مدیران وزارتخانه از کم و کیف قرارداد بی‌اطلاع هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از نظر فنی طول پرواز این هواپیماها باید حداقل پنج ساعت باشد و از زمان استارت تا خاموش شدن هواپیما به این میزان زمان نیاز است. در واقع این هواپیماها برای مسیرهای دور است در حالیکه از آنها در مسیرهای داخلی استفاده می‌شود.

کریمی قدوسی با بیان اینکه با خرید هواپیماهای جدید، باید در ‌شرکت‌های هوایی خصوصی پلمب شود، اضافه کرد: ما منکر زحمات و تلاش‌ها نیستیم اما صنعت هوایی کشور با وجود مشکلات در 40 سال گذشته پابرجاست. همین ایرباس‌هایی که ما دائم سوار آنها می‌شویم متعلق به دوران قبل از تحریم‌هاست یا بعد از آن؟ هواپیمایی ماهان ده‌ها فروند هواپیمای دسته اول خرید اما جشن ملی برگزار نکرد و کسی را به استقبال هواپیمای دست دوم نبرد. بحث ما الگوی اقتصادی این خریدهاست که انتظار داریم پاسخ آن داده شود.

وی با بیان اینکه صنعت هواپیمایی داخلی با 4000 متخصص تعطیل شده، اضافه کرد: در توافق ژنو که منجر به توافق برجام شد ایران متعهد شد غنی‌سازی 20 درصد را تعطیل کند ودر ازای آن غربی‌ها تعهد دادند 120 موتور هواپیمایی که روی زمین مانده را تعمیر کنند اما فقط 20 عدد از آن تعمیر شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان اینکه سوال خود را به قصد غربت و حل مشکل مردم مطرح کرده،‌ گفت که وزیر سوالات وی را پاسخ نداده است لذا خواستار رای‌گیری درباره این سوال در صحن علنی مجلس شد که نمایندگان هم اعلام کردند از پاسخ وزیر قانع شده‌اند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir