جوابیه درباره دارایی‌ های شهرداری تهران
میزان بدهی‌های شهرداری تهران که برخی گمانه‌زنی کرده‌اند در حدود ۶۰‌ هزار‌ میلیارد تومان است نیز گفت: اگر اعضای شورا درخصوص این ۶۰ هزار‌ میلیارد تومان بدهی سند دارند به واحدهای نظارتی ارسال کنند. من به شخصه مسئول بودجه و برنامه شهرداری هستم. حداقل این اسناد را برای من ارسال کنید.

چوب حراج به اموال شهرداری

در سیصدوشصت‌وسومین جلسه شورای شهر تهران مورخ سوم مردادماه ٩٦ برخی اعضای شورا انتقاداتی را نسبت به مدیریت شهری کنونی پایتخت مطرح کردند که روزنامه «شرق» با انتخاب تیتر «چوب حراج به اموال شهرداری» اقدام به انتشار یک‌سویه صحبت‌های اعضای منتقد در صحن کرده است.
 
این در حالی است که معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران پاسخ موارد مطروحه از سوی برخی اعضای شورا را در صحن علنی داده و روشنگری کرده است. فارغ از پرداختن به درستی یا نادرستی ادعاهای برخی از اعضای شورای شهر، شهرداری تهران بر خود واجب می‌داند برای تنویر افکار عمومی و دفاع از حقوق خود توضیحات لازم را طبق قانون مطبوعات برای درج در آن روزنامه با همان فونت و در همان صفحه ارسال دارد.
 
ناصر امانی، معاون و نماینده شهردار تهران در شورای شهر در صحن علنی سیصدوشصت‌وسومین جلسه شورا پس از استماع انتقادات اعضا تأکید کرد: تمامی فروش‌های صورت‌گرفته درخصوص املاک شهرداری تهران براساس ضوابط و مقررات از پیش تعیین‌شده صورت گرفته است. به طوری که در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران که از سوی شورای شهر تکلیف شده بارها تأکید شده است که شهرداری باید تا پایان این برنامه، ١١‌ هزار‌ میلیارد تومان از محل فروش املاک کسب درآمد کند و امروز که در آستانه پایان دوره دوم برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران قرار داریم حداکثر هشت هزار‌ میلیارد از املاک فروخته‌ شده یعنی سه‌ هزار‌ میلیارد کمتر از برنامه مصوب پنج‌ساله شهرداری تهران. ضمن اینکه اسناد نشان می‌دهد طی ١٢ سال اخیر دارایی‌های شهرداری نه‌تنها کاهش نیافته بلکه دوونیم برابر نیز شده است.
 
این عدد و رقم که مستندات آن نیز موجود است خط بطلان می‌کشد بر هر آنچه ادعا می‌شود به معنای شهرفروشی تهران است.
 
معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران همچنین در پاسخ به ادعایی مبنی بر فروش ساختمان‌های شهرداری و انتقال کارکنان به ساختمان‌های دیگر هم گفت: ما در ۶۰۰ نقطه ساختمان کوچک جزئی داشتیم که تصمیم گرفتیم براساس تأکید شهردار در پردیس مدیریت شهری متمرکز شوند. ساختمان دیوان نیز به همین هدف تملک شده است. پس این به معنای تخریب و انتقال ساختمان‌های قبلی نیست. به معنای فروختن دارایی‌های شهرداری نیز نیست بلکه شهرداری متمرکزتر می‌شود و سیستم‌های خدماتی نیز به صورت متمرکز به کارکنان خدمات ارائه می‌دهند و ساختمان‌های متفرقه جمع‌آوری می‌شوند.
 
امانی با تأکید بر اینکه اگر پروژه یا برنامه‌ای از سوی شهرداری خارج از برنامه اجرا شده خواستار آن هستیم که نامه‌های مربوطه زده شوند تا مشخص شود بدهی خارج از برنامه بوده یا شهرداری به اصطلاح فاقد اقدام کرده است، از اعضای منتقد شورا خواست تا مدارکی که نشان می‌دهد شهرداری پروژه‌ای را خارج از برنامه اجرا کرده ارائه دهند و این پروژه‌ها را اعلام کنند تا فقط ادعاها در حد کلام و تشویش اذهان نباشد.
 
وی درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران که برخی گمانه‌زنی کرده‌اند در حدود ۶۰‌ هزار‌ میلیارد تومان است نیز گفت: اگر اعضای شورا درخصوص این ۶۰ هزار‌ میلیارد تومان بدهی سند دارند به واحدهای نظارتی ارسال کنند. من به شخصه مسئول بودجه و برنامه شهرداری هستم. حداقل این اسناد را برای من ارسال کنید.
 
معاون امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه براساس سندها گفته نمی‌شود که شهرداری بدهی دارد بلکه بیشتر در مصاحبه‌ها مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: آن کسی که می‌گوید شهرداری ۶۰‌ هزار‌ میلیارد تومان بدهی دارد لطفا سند ارائه کند. زیرا ما براساس مستندات می‌گوییم که حداکثر بدهی شهرداری ۲۰‌ هزار‌ میلیارد تومان است.
 
وی بیان کرد: بی‌شک هر دستگاه اجرائی که برای مردم کار کند بدهی دارد. این در حالی است که برخی می‌گویند شهرداری تهران معادل چهار وزارتخانه است، پس لازم است بدانید تنها یکی از وزارتخانه‌های کشور براساس ادعای خود وزیر مربوطه حدود ۳۵‌ هزار‌ میلیارد تومان بدهی دارد.
 
امانی تأکید کرد: مدیریت شهری در طول ۱۰ سال گذشته ۱۳۵ هزار‌ میلیارد تومان هزینه کرده و از این میزان اگر بدهی‌ها ۲۰‌ هزار‌ میلیارد تومان باشد می‌شود هشت درصد از کل آمار که رقم چندان قابل توجهی نیست. 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق