اعلام جرم علیه دو نهاد درباره پرونده ثامن‌ الحجج
رئیس هیات مدیره دیدبان شفافیت و عدالت گفت: شعبه ۳ دادسرای کارکنان دولت اعلام جرم از سوی موسسه «دیده‌بان شفافیت» علیه بانک مرکزی و وزارت تعاون در ماجرای موسسه ثامن الحجج را پذیرفت.

بررسی پرونده ثامن الحجج

رئیس هیات مدیره دیدبان شفافیت و عدالت گفت: شعبه ۳ دادسرای کارکنان دولت اعلام جرم از سوی موسسه «دیده‌بان شفافیت» علیه بانک مرکزی و وزارت تعاون در ماجرای موسسه ثامن الحجج را پذیرفت.

احمد توکلی امروز (شنبه) پس از حضور در دادسرای کارکنان دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره علت حضور خود در دادسرا، اظهار کرد: امروز نخستین جلسه ارائه توضیحات در خصوص شکایت دیدبان شفافیت و عدالت در پرونده تعاونی ثامن الحجج بود.

وی ادامه داد: در جلسه امروز بازپرس صلاحیت اعلام جرم دیدبان شفافیت به عنوان یک سازمان مردم نهاد را پذیرفت و سوالاتی درباره اصل ماجرا و علت مجرم دانستن بانک مرکزی، وزارت تعاون و مدیرعامل ثامن الحجج در این پرونده مطرح کرد.

توکلی با بیان اینکه شکایت این سازمان مردم نهاد علیه بانک مرکزی، وزارت تعاون و مدیرعامل ثامن الحجج مطرح است، گفت: برای نخستین بار است که دادگستری در پرونده‌های اینچنینی شکایت یک مجموعه مردم نهاد را می‌پذیرد و این موضوع برای ما باعث خوشحالی است.

رئیس هیات مدیره دیدبان شفافیت و عدالت در تشریح شکایت خود افزود: طبق قانون تشدید مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، در اینگونه اخلال‌های مالی که سپرده‌های مردم را دریافت و سپس حیف و میل می‌کنند، مدیران مراجع مربوطه از جمله بانک مرکزی مجرم هستند و اگر در برابر اینگونه اقدامات سکوت شود و اقدام عملی صورت نگیرد، ترک وظیفه قانونی محسوب شده و مدیران مربوطه معاون در جرم محسوب می‌شوند و قانون نیز مجازات سنگینی در این موارد پیش‌بینی کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین طبق ماده 598 قانون مجازات اسلامی اگر بر اثر اهمال مدیر یا مدیرانی، اموال مردم و بیت‌المال حیف و میل شود، مدیران مربوطه مجرم بوده و قانونگذار برای این افراد مجازات پیش‌بینی کرده است. در پرونده ثامن الحجج نیز بانک مرکزی حداقل 4 هزار میلیارد تومان وارد کار کرده که معلوم نیست بازپرداخت شود یا نه.

توکلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پرونده موسسه مالی و اعتباری کاسپین نیز گفت: در این پرونده جرمی که واقع شده واضح‌تر از جرائم رخ داده در پرونده ثامن الحجج است و قطعاً طی روزهای آتی در این خصوص نیز شکایت می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره دیدبان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: بازپرس شعبه 3 دادسرای کارکنان دولت فعلاً از دیدبان شفافیت درباره شکایت خود توضیح خواسته و هنوز مسئولان بانک مرکزی و وزارت تعاون را دعوت نکرده که این کار نیز طی روزهای آینده انجام می‌شود.

به گفته توکلی، دیدبان شفافیت در ارتباط با مسائل دارویی نیز شکایتی را علیه سازمان غذا و دارو و مدیران آن انجام داده که آن هم در حال پیگیری است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:تسنیم