دوگانه‌ای به نام «فساد خوب - فساد بد»
«برخورد گزینشی با فساد اقتصادی» یكی از خصیصه‌های جریان غرب‌گرای داخلی است تا جایی كه جهت‌گیری رسانه‌ای پرتعداد این طیف در مواجهه با فسادهای اقتصادی از تاكتیك‌های عملیات روانی بهره گرفته تا در نهایت فساد را تقسیم به «فساد خوب – فساد بد»كند.

رواج جریان غرب‌گرای برای فساد مالی

محمد اسماعیلی در روزنامه جوان نوشت: «برخورد گزینشی با فساد اقتصادی» یكی از خصیصه‌های جریان غرب‌گرای داخلی است تا جایی كه جهت‌گیری رسانه‌ای پرتعداد این طیف در مواجهه با فسادهای اقتصادی از تاكتیك‌های عملیات روانی «خبر‌شویی»، «تقطیع و برجسته‌سازی كلام»، «مقصرنمایی»، «دروغ بزرگ»، «چینش تصاویر و عبارات» و «بی‌طرف‌نمایی» بهره گرفته تا در نهایت فساد را تقسیم به «فساد خوب – فساد بد»كند.

پس از روی كار آمدن دولت یازدهم در سال 92، رسانه‌های پرتعداد جریان تجدیدنظرطلب بخش قابل توجهی از اخبار و مطالب خود را با یك محور مشترك مورد توجه قرار داده و آن اینكه جریان مؤمن و انقلابی به عنوان حامیان اصلی دولت‌های نهم و دهم را متهم به فساد سازمان‌یافته كند و به جامعه اینگونه القا نماید كه خروجی مسلم قدرت‌گیری جریان رقیب، رشد خیره‌كننده فساد و رانت‌خواری در سطوح مختلف اقتصادی و سیاسی است. جریان تجدیدنظرطلب به همین دلیل بابك زنجانی را با آسمان و ریسمان بافتن به جریان انقلابی نسبت داده و تصویر وی را به هر بهانه‌ای به عكس نخست صفحات خود تبدیل كرده و موازی با آن سایر متهمان اقتصادی را كه هنوز جرم آنها اثبات نشده به عنوان عناصر جریان رقیب معرفی می‌كرد.
 
بی‌تفاوت به رانت‌ها
 
سخنرانی شخصیت‌ها و جهت‌گیری رسانه‌های جریان غرب‌گرای داخلی در طول چهار سال گذشته مذمت فساد اقتصادی و رانت‌خواری در سطح مسئولان به ویژه در قوه مجریه بوده است، این در حالی است كه تنها یكی از وزرای دولت یازدهم ثروتی بالغ بر هزار میلیارد تومان داشت و دختر یكی از وزرا در قاچاق پوشاك فعالیت می‌كرد و فرزندان یكی دیگر از وزرا به گفته نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی شركت‌هایی را برخلاف روند قانونی به ثبت رسانده بود اما در مقابل همه اینها جریان مورد اشاره هیچ گاه موضع مناسبی را اتخاذ نكرد.

بدتر آنكه در طول هفته‌های اخیر كه برادر رئیس‌جمهور كشور بازداشت شد یا برادر معاون اول رئیس‌جمهور نیز بازداشت شد، موضع این رسانه‌ها سكوت توأم با فرافكنی بود.
این برخورد دوگانه جریان غر‌ب‌گرا و غرب باور با فساد در حالی است كه مبارزه با فساد از جمله اهداف عالیه حاكمیت اسلامی و انقلاب اسلامی بوده است؛ هدفی كه بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز رنگ تحقق به خود نگرفته و شبكه‌های ضدانقلاب به واسطه اخبار مربوط به فسادهای صورت‌گرفته در حوزه‌های مختلف تلاش دارند مردم را نسبت به انقلاب بدبین كنند و در مسیر تقابل با آرا و اندیشه‌های اسلامی – انقلابی قرار دهند.
 
فساد خوب و بد ندارد
 
در بسیاری از اوقات كاركرد و جهت‌گیری رسانه‌های وابسته به جریان غر‌ب‌گرا و غرب‌باور داخلی نیز دقیقاً در همین مسیر حركت كرده است تا جایی كه آنقدر فسادهای صورت گرفته در برخی سطوح مدیریتی كشور را برجسته می‌كنند كه مردم از اصل انقلاب رویگردان شوند و نسبت به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی انقلاب احساس نامناسبی را دریافت كنند، البته این به معنای آن نیست كه فسادهای صورت‌گرفته از اختلاس بهزاد خداداد گرفته تا اختلاس شهرام جزایری و غلامحسین كرباسچی و امیر منصور آریا یا بابك زنجانی قابل دفاع یا كتمان بوده بلكه هدف آن است كه نباید قائل به دسته‌بندی «فساد خوب – فساد بد» باشیم؛ رویه‌ای كه جریان تجدیدنظرطلب خود مبدع آن است.

برخورد جریان تجدیدنظرطلب با اخبار مربوط به دستگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهور هم در نوع خود جالب است تا جایی كه پس از اظهارات رسمی در باب دستگیری این فرد رسانه‌های زنجیره‌ای ترجیح دادند اخبار مربوط به دستگیری را سانسور و در صفحات لایی خود و در قالب اخبار تلكسی آن را انتشار دهند. بایكوت دستگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهور در حالی با بایكوت رسانه‌های اصلاح‌طلب همراه شده كه در طول ماه‌های گذشته این روزنامه‌ها كوچك‌ترین خبر یا تخلفی را از جریان رقیب از جمله مقامات دولت سابق در بوق و كرنا كرده و آن را معادل «ناتوانی و عدم‌صلاحیت لازم جریان مؤمن و انقلابی» عنوان می‌كردند.

این جماعت كه امروز حربه سانسور فسادهای شكل‌گرفته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را اولویت خود قرار داد‌ه‌اند تلاش گسترده‌ای را صورت می‌دهند تا جامعه ایرانی به محض آنكه نام یك فرد مؤمن و انقلابی را به عنوان نامزد انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری شنید، خود به خود این ذهنیت در او شكل بگیرد كه فسادی جدید در راه است و نباید بار دیگر به گزینه‌های منسوب به جریان انقلابی اعتماد كرد و به جای آن باید به نامزدهای رقیب روی آورد.
 
رسانه‌های پرتعداد جریان مورد اشاره حتی تلاش داشتند با برجسته كردن اظهارات برخی از دولتمردان، دستگیری و برخورد با برخی وابستگان به مقامات ارشد دولت دوازدهم را اقدامی سیاسی علیه دولت تدبیر و امید تفسیر كنند كه در این میان باید قوه قضائیه به عنوان پیشانی چنین حركتی مورد تخطئه قرار می‌گرفت، كمااینكه تلاش‌های بسیاری نیز صورت گرفته تا با موج‌سواری روی اخبار مغرضانه و مخدوش آمدنیوز چنین نگرشی در جامعه ایرانی شكل بگیرد كه قوه قضائیه برای فرار از پاسخگویی رو به برخورد چكشی با دولتمردان بیاورد.
 
این رسانه‌ها اولین واكنش اسحاق جهانگیری را به شكلی پوشش خبری دادند كه گویی دستگاه‌های نظارتی در حال انتقام‌گیری از دولت هستند و پس از انتشار تصویری از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری وی این متن را در اینستاگرامش منتشر كرد: «اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاكی برادرم ندارم، البته وی هیچ‌گونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مسئله قابل پیش‌بینی بود و باید صبر كرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاكمیت قانون برای همه یكسان اجرا شود». این موضوع نشان می‌دهد جریان اصلاح‌طلب تلاش كرده است این برخورد را سیاسی و نه حقوقی – قضایی بداند.
 
نظر رهبری درباره برخورد رسانه‌ها با مقوله فساد
 
برخورد گزینشی جریان اصلاح‌طلب با مقوله فساد در حالی است كه رهبر معظم انقلاب اسلامی در یكی از سخنرانی‌های خود در نخستین روز سال 95 از برخورد سیاسی– حزبی روزنامه‌ها با فساد گلایه می‌كنند و چنین رفتاری را مخل منافع ملی می‌دانند‌: «اگر ما در مقابل آن مجموعه‌ای كه فرض بفرمایید با زدوبست‌هایی در زمینه‌ مسائل اقتصادی ویژه‌خواری می‌كنند، خودشان را از امتیازات ویژه برخوردار می‌كنند یا دچار فساد پولی و مالی و اقتصادی می‌شوند، سهل‌انگاری كنیم، قطعاً كشور ضرر خواهد كرد، نباید سهل‌انگاری بشود، البته در مقام بیان و در روزنامه‌ها و جنجال و به‌خصوص با جهت‌گیری‌های سیاسی، حرف‌های قشنگ خوبی زده می‌شود اما اینها فایده‌ای ندارد. حالا یك مجرم اقتصادی را مثلاً فرض كنیم دستگیر كردند، روزنامه‌ها درباره‌اش بنویسند و عكس و تفصیلات و كارهایی مانند اینها را با اهداف جناحی و سیاسی بكنند، اینها فایده‌ای ندارد، دو صد گفته چون نیم كردار نیست.»

به‌راستی بهتر نیست رسانه‌های كشور به ویژه رسانه‌های وابسته به جریان تجدیدنظرطلب كه برخورد گزینشی با مقوله فساد دارند از ستاد مبارزه با مفساد اقتصادی بخواهند تا پس از گذشت 16سال از تشكیل خود نسبت به پیشگیری و برخورد با مفاسد شكل گرفته برخورد مناسبی را صورت دهند؛ ستادی كه به‌واسطه فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در دهم اردیبهشت‌ماه سال 80 شكل گرفت كه در بند آغازین این فرمان، رهبر معظم انقلاب «تشكیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی» را به‌خاطر اینكه عزم جدی مسئولان به اقدام در این امر اساسی و حیاتی را در پی خواهد داشت، خواستار می‌شوند یا در بخشی دیگری از این پیام آمده است:«هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند با عذر انتساب به این جانب یا دیگر مسئولان كشور خود را از حساب‌كشی معاف بشمارد، با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یكسان صورت گیرد.»

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه جوان