اینترنت غیرحجمی یا سرقت از جیب مردم!
امیر عبدالرضا سپنجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و استاد ارتباطات معتقد است« تعرفه‌های جدیدی كه برای اینترنت از سوی وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده است، غیرمعقول، گران و مصداق بارز تضییع حقوق كاربران است.

مدل فروش حجمی اینترنت برای كاربران گران تمام می‌شود

 پیام اینستاگرامی وزیر ارتباطات درباره روش جدید فروش اینترنت با واكنش‌های متعدد كاربران فضای مجازی مواجه بوده است. بررسی كامنت‌های كاربران نشان می‌دهد آنها نسبت به این تعرفه‌ها واكنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند، ولی اكثر آنها نسبت به این شیوه جدید اعتراض داشتند. اظهارات میر عبدالرضا سپنجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و استاد ارتباطات هم این اعتراضات را تأیید می‌كند و نشان می‌دهد مدل تازه فروش اینترنت نه فقط به لحاظ زیرساختی با زیرساخت‌های كنونی امكانپذیر نیست، بلكه به مراتب برای كاربران گران‌تر تمام می‌شود.
 
 كامنت‌های كاربران از روی دیگر این سكه پرده بر می‌دارد. كاربری می‌گوید: اگر ترافیك داخلی ماهانه 200 گیگ و خارجی 100 گیگ باشد راضی هستم و غیر از این اصلاً به درد نمی‌خورد. با سرعت 128 كیلوبیت كه 16 كیلو بایت می‌شود پیام متنی هم به سختی ارسال خواهد شد و این كار اصلاً خنده‌دار نیست بلكه گریه دارد. كاربر دیگری هم معتقد است: ماهانه 80 هزار تومان در یكسال 960 هزار تومان می‌شود، مگر چه خبر است؟ الان طرح گرفته‌ام 300 تومان یك ساله 350 گیگ.

كاربر دیگری هم نوشته است: افرادی كه به سرعت بالا مانند 20 مگ نیاز دارند باید چه كنند؟ سرعت 20 مگ 80 هزار تومان قیمت‌گذاری شده كه بسیار گران است. سرعت 20 مگ سرویس فیبر نوری حداقل 200 هزار تومان تعیین شده، چرا اینقدر گران؟
 
سپنجی با تأكید بر اینكه یكی از شاخصه‌های توسعه (بر اساس داده‌های یونسكو، صندوق توسعه سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول) در كل دنیا سرعت دسترسی به اینترنت است، تصریح می‌كند: تعرفه‌های جدیدی كه برای اینترنت از سوی وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده است غیرمعقول، گران و مصداق بارز تضییع حقوق كاربران است. به گفته وی در حال حاضر سرویس‌های حجمی اپراتورها كه در رقابت خوبی هم افتاده بودند با تعرفه‌های جدید اعلامی گران‌تر می‌شود. پیش از این حجم ارائه‌شده از سوی اپراتورها چیزی حدود 100 تا 150 هزار تومان سالانه تمام می‌شد، اما با تعرفه‌های جدید این حدود قیمت به 250 تا 300 هزار افزایش یافته است كه این رقم نشان از افزایش دو تا سه برابری قیمت حجم اینترنت در كشور است.
 
سپنجی تأكید می‌كند: از لحاظ كارشناسی و به عنوان كسی كه حداقل دو كار وسیع پژوهشی در حوزه سیاست‌های ICT انجام داده است، می‌گویم سیم‌های مسی بی‌كیفیتی كه قدمت برخی از آنها به زمان طاغوت باز می‌گردد و در كل كشور وجود دارد، حداكثر سه، چهار مگابیت بر ثانیه كشش اینترنت دارد و این یك دروغ مطلق است كه 16 مگابیت اینترنت با تعرفه‌ای ماهانه 80 هزار تومان ارائه شود.

وی معتقد است: سرعت اینترنتی كه از این خرید غیر‌منصفانه نصیب مشتری می‌شود، بسیار ضعیف است و متأسفانه تنها درآمد سرشار رگولاتوری را برای دولت به همراه دارد و با این تعرفه‌های جدید برای دریافت اینترنت، مردم و كاربران استثمار می‌شوند.
 
سپنجی می‌افزاید:‌برای دریافت سرویس VDSL و دریافت فیبر نوری مشتریان باید حدود یك سال در صف مراكز مخابراتی بمانند تا فیبر نوری به در منزل آنها كشیده شود و با تحقیقی كه داشته‌ام كشیده‌شدن این فیبرهای نوری به داخل منزل به عهده خود مشترك و هزینه‌ای بالغ بر 300 هزار تومان در بر دارد كه در مجموع با دریافت هزینه مودم حدود یك میلیون تومان برای هر مشتری هزینه دارد تا مشتریان اینترنت با سرعت بیش از سه تا چهار مگابیت در ثانیه دریافت كنند. این استاد ارتباطات ادامه داد: این در شرایطی است كه حداكثر فاصله برای دریافت سرعت‌های بالا از طریق فیبر نوری تا مركز مخابراتی، باید كمتر از 500 متر باشد.
سپنجی با اشاره به اینكه اپراتورهای تلفن همراه با سرویس‌های نسل 3، 4 و 5/4 در حال سرقت از جیب مردم هستند، می‌افزاید: باید از مسئولان وزارت ارتباطات پرسید چرا در مقابل این سرقت سكوت كرده‌اند، در حالی كه این شركت‌ها سرویس‌هایشان را به صورت حجمی می‌فروشند در برخی موارد، هر یك گیگ اینترنت را 5 تا 6 هزار تومان به مشتریان می‌فروشند، مگر یك گیگ اینترنت چقدر هزینه می‌‌برد؟

این استاد ارتباطات در خصوص تعرفه‌های جدیدی كه در آن صحبت از 16 مگابیت اینترنت با قیمت ماهانه 300 هزار تومان می‌شود، تصریح می‌كند: بر اساس تعرفه جدید هر مشتری در سال حدود یك میلیون كه چیزی حدود 10 برابر قیمت قبلی است، برای 16 مگابیت اینترنت باید پرداخت كند و این افزایش بی‌سابقه قیمت نیاز به بررسی فنی دارد. وقتی گفته می‌شود برای رفاه مشتركان و توسعه اینترنت كار می‌كنیم، چطور با رشد بیش از 10 برابری قیمت‌ها مواجه شده‌ایم؟

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه جوان