زلزله کرمانشاه قیمت‌ مسکن مهر را فرو ریخت
نزدیک به دو هفته پیش زلزله شهرهای غربی کشور را لرزاند. زلزله‌ای که 445 نفر را به کام مرگ کشید و چند هزار نفر را بی‌خانمان کرد.

زلزله چند هزار نفر را بی‌خانمان کرد

در هیاهوی زلزله موضوعی بیشتر از هر چیز مورد توجه قرار گرفت و آن تخریب خانه‌های مسکن مهر بود. منتقدان احمدی‌نژاد دولت او را مقصر ساخت خانه‌های بی‌کیفیت اعلام می‌کردند و منتقدان دولت فعلی هم پافشاری می‌کردند که بسیاری از خانه‌ها در دولت دهم تحویل داده‌شده است. تمام این بحث‌ها نه‌تنها به مالکان خانه‌های مسکن مهر در شهرهای زلزله‌زده کمک نکرد بلکه عده دیگری را هم در سرتاسر کشور به خاک سیاه نشاند، کسانی که بعد از چندین سال صاحب یکی از واحدهای مسکن مهر شده‌اند اما می‌گویند این روزها قیمت خانه‌هایشان چنان افت کرده که قادر به فروشش نیستند.
 
مسکن مهر ایده دولت احمدی‌نژاد بود. ایده‌ای که طرفداران دولت نهم و دهم آن را یک طرح اقتصادی درخشان می‌دانستند. قرار بود طی این طرح کسانی که سال‌ها منتظر داشتن خانه‌ای برای خودشان بودند، از اجاره‌نشینی و خانه‌به‌دوشی خلاص شوند. دولت اعلام کرده بود فقط پول مصالح را می‌گیرد و مردم با کمتر از 20 میلیون تومان کلید واحدشان را دریافت می‌کنند. چه چیزی از این بهتر برای کسانی که طعم مستأجری را چشیده بودند اما با گذشت چند سال معادلات چنان‌که بایدوشاید پیش نرفت. کم‌کم پول دولت ته کشید. تحویل پروژه‌ها با تأخیر زیاد همراه بود. وعده‌ها برای فراهم کردن امکانات زندگی درجاهایی که فقط ساختمان‌های بلند دیده می‌شوند عملی نشد. دولت جدید روی کارآمد و اشتباهات مختلفی که در پروژه مسکن مهر رخ‌داده بود کم‌کم به رسانه‌ها کشیده شد تا اینکه زلزله غرب کشور تیر خلاص را بر بدن نحیف مسکن مهر وارد کرد.

تصاویری که از باقی‌مانده ساختمان‌ها در شهرهای زلزله‌زده به‌سرعت سر از رسانه‌های رسمی و غیررسمی درآوردند نشان می‌داد که مسکن مهر نتوانسته در برابر زلزله مقاومت کند. کسی بر سر این عدم مقاومت شک نداشت تنها دعوا بر سر این بود که چند نفر در این ساختمان‌ها کشته‌شده‌اند و کدام دولت آنها را تحویل داده است. سر و صدای این اتفاق آن‌قدر بلند بود که این روزها مالکان مسکن‌های مهر کیلومترها دورتر از محل زلزله هم خودشان را قربانی می‌دانند.

 احسان گودرزی مالک یکی از همین واحدها است. او به اعتمادآنلاین می‌گوید: «5 سال پیش با ذوق و هیجان خانه‌دار شدیم. یکی از واحدهای فاز هشت مسکن مهر پردیس به ما رسید. اوایل اصلاً برایمان مهم نبود که آنجا بیشتر شبیه بیابان است تا شهر، همین که دیگر مجبور نبودیم به آخر سال و عوض کردن خانه فکر کنیم کافی بود. بماند که در این 5 سال چه کشیدیم و چطور زندگی کردیم اما تحمل کردیم تا بتوانیم پولمان را جمع کنیم اما آوار زلزله روی سرمان خراب‌شده و مشاوران املاک می‌گویند خانه‌تان 50 درصد زیر قیمت فروش می‌رود.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی به این خانه آمدیم تا چند صد متر حتی یک دکه هم نبود که از آن خرید کنیم چه برسد به امکانات دیگر اما هر بار به خودمان گفتیم این خانه برایمان سکوی پرتاب می‌شود. سه سال پیش خانه‌مان 120 میلیون تومان قیمت داشت اما حالا گفته می‌شود که خانه‌های مسکن مهر دیگر خواهان ندارد. هر روز هم خبر تازه‌ای از نزدیک بودن خط زلزله به این خانه‌ها می‌رسد و ما بیشتر ناامید می‌شویم.»

فاطمه سلماسی هم مالک یکی از خانه‌های مسکن مهر هشتگرد است. او هم در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از پایین آمدن قیمت خانه‌اش شکایت دارد و با تعجب می‌پرسد: «مگر هشتگرد هم گسل دارد که بخواهد زلزله بیاید؟»

فاطمه 9 سال پیش همسرش را از دست داده و همراه با بچه‌هایش زیرپوشش نهادهای حمایتی است او می‌گوید: «از تابستان خانه را برای فروش گذاشته‌ام چون پدرم فوت کرده و ارث کمی به من رسیده، با خودم گفتم ازاینجا بروم داخل شهر خانه بخرم اما این روزها هر کس برای بازدید از خانه می‌آید به من می‌گوید قیمت‌ها مثل قبل نیست. خیلی گران گذاشته‌ای، این خانه‌ها اصلاً امنیت ندارند.»

او فکر می‌کند اگر مدتی صبر کند آب‌ها از آسیاب می‌افتد اما ته دلش نگران است. می‌گوید: «من در تمام هفت سالی که اینجا زندگی کردم خیلی بدبختی کشیدم. هیچ‌چیز اینجا نبود. با بدبختی بچه‌ها را به مدرسه می‌بردم. اگر یکی از آنها مریض می‌شد باید از همسایه‌ها خواهش می‌کردم ما را ببرند داخل شهر. مثلاً اگر یادم می‌رفت تخم‌مرغ بخرم باید قید غذایی که می‌خواستم بپزم می‌زدم چون تا اولین مغازه ده دقیقه با ماشین راه بود. حالا اینجا کمی بهتر شده. کم‌کم مغازه‌ها بازشده‌اند. یکی دوتا مطب دکتر عمومی هست اما می‌گویند قیمت‌ها به خاطر استاندارد نبودن ساختمان‌ها پایین آمده. این انصاف نیست که من این‌همه سال تحمل کرده‌ام و حالا مالم باید بیخ ریش خودم بماند.»

مصطفی قلی‌خسروی رئیس سابق اتحادیه املاک هم این افت قیمت را تائید می‌کند و به اعتمادآنلاین می‌گوید: «این اتفاق کاملاً طبیعی است. قیمت مسکن تحت تأثیر فاکتورهای زیادی قرار دارد و می‌تواند با یک شایعه و یا یک رویداد به‌شدت بالا یا پایین برود.»

او ادامه می‌دهد: «من همان موقع که تصویر خانه‌های ویران‌شده مسکن مهر را در کنار خانه‌های سالم شخصی‌ساز در خود تلویزیون دیدم با خودم گفتم که احتمالاً قیمت این خانه‌ها در تمام کشور شکسته خواهد شد بعدتر که با دوستانمان در اتحادیه حرف زدم دیدم این اتفاق افتاده است و قیمت این خانه‌ها در منطقه‌هایی مانند پرند، پردیس و... پایین آمده است.»

قلی‌خسروی در جواب اینکه آیا وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند یا باگذشت زمان قیمت خانه‌ها به حالت قبل بازخواهد گشت می‌گوید: «اولا که موضوع اصلاً کوچک نیست که از ذهن کسی برود. تصویر خانه‌های خراب‌شده تا چندین سال در حافظه‌ها می‌ماند. تنها راه جلوگیری از چنین مسائلی این بود این خبرها نباید منتشر می‌شد که خلاف رسالت رسانه‌ها بود. بالاخره مردم باید بدانند که در چه شرایطی زندگی می‌کنند. اولین فاکتوری که یک سرپناه باید داشته باشد امنیت است. یک‌راه دیگر هم این است که برای مقاوم‌سازی این خانه‌ها اقدامات واقعاً مؤثری انجام شود و این اقدامات هم رسانه‌ای شود تا بازار خانه‌های مسکن مهر به حالت گذشته‌شان نزدیک شوند.»