نتیجه حراجی سکه
مدیرعامل بانک کارگشایی جزئیات حراجی سکه در این بانک را تشریح کرد و گفت که احتمالا تا ۵۰ درصد حباب قیمتی فعلی خواهد شکست.

تا ۵۰ درصد حباب قیمتی فعلی سکه خواهد شکست

روز - شنبه - بانک کارگشایی با دستور بانک مرکزی به حراج سکه تمام و نیم  اقدام کرد تا در نتیجه آن تا حدی از حباب قیمتی سکه شکسته شود. سکه طی مدت اخیر در روند صعودی قیمت قرار گرفته و سرعت رشد آن نسبت به گذشته رکوردشکنی داشته است.ساعت ۱۴ در بانک کارگشایی حراج سکه آغاز و تا حدود ساعت ۱۷ به طول کشید. بانک مرکزی قیمت پایه برای تمام سکه را یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و همچنین برای نیم‌سکه ۵۸۰ هزار تومان تعیین کرد که البته خریدار باید برای قیمت نهایی تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.

آن طور که سلیمانی - مدیرعامل بانک کارگشایی - در رابطه با نتیجه برگزاری این حراجی به ایسنا توضیح داده است ظاهرا استقبال خوبی انجام شده است و تعداد قابل توجهی در این حراج حضور یافته بودند.

در نتیجه معاملات دیروز ۱۰۸۰ قطعه تمام بهار فروخته شده که متوسط قیمت آن یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده است. همچنین ۸۴۰ قطعه نیم‌سکه فروش رفت که متوسط قیمت حدود ۶۹۰ هزار تومان که حدود ۱۵ هزار تومان کمتر از قیمت بیرون بود، ثبت شده است. با توجه به اینکه فروش در قالب بسته‌های ۲۰ تایی انجام می‌شود، تعداد معاملات سکه‌های تمام حدود ۵۴ و برای نیم‌سکه حدود ۴۰ معامله می‌شد. در این حراجی ربع سکه قرار نداشت و طبق گفته مدیرعامل بانک کارگشایی هر زمان که بانک مرکزی اعلام کند ربع سکه نیز به آن اعلام خواهد شد.

اما در رابطه با اینکه حراجی سکه تا چه می‌تواند موجب کاهش قیمت در بازار شود، سلیمانی توضیح داد که به نظر می‌رسد در جریان این موضوع باید تا ۵۰ درصد حباب فعلی شکسته شود و به زودی  تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی درباره اینکه چرا برخی قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت‌کنندگان در حراجی سکه حتی بالاتر از نرخ موجود در بازار بود نیز توضیح داد: متاسفانه برخی در این حراج به طور ناآگاهانه شرکت می‌کنند یعنی افرادی هستند که حتی در جریان قیمت‌گذاری وقتی نرخی را بالا اعلام می‌کنند، خبر ندارند که حتی بیشتر از قیمت‌های موجود در بازار است و نمی‌دانیم که بگوییم لج‌بازی می‌کنند، رقابت است یا واقعا ناآگاهند نسبت به اینکه در حال خرید سکه در چه حالی هستند. در این میان به آنها هشدار می‌دهیم که هیچ سودی برای آنها نخواهد داشت.

مدیرعامل بانک کارگشایی با اشاره به اینکه حراج سکه در هفته جاری برای روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار و در هفته آینده شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ادامه پیدا خواهد کرد، تاکید کرد که مردم باید برای حضور در حراجی با آگاهی کامل نسبت به قیمت‌ها خرید کنند.

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار تا حدود یک میلیون و 390 هزار تومان و هر قطعه نیم سکه تا 699 هزار تومان به فروش رفت.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir