سال 97 با سازمان هدفمندی یارانه‌ ها خداحافظی خواهیم کرد
یکی از تغییرات بسیار مهم سال آینده بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، تغییرات موضوعی و ساختاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد بود.

برنامه دولت برای سازمان هدفمندی یارانه‌ ها در سال 97

یکی از تغییرات بسیار مهم سال آینده بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، تغییرات موضوعی و ساختاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد بود. بر این اساس، در سال ٩٧ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ضمن تغییر نام به صندوق رفاه اجتماعی و اصلاح اساسنامه از نظر موضوع، ساختار و دیگر ابعاد برای انجام مأموریت جدید تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهد گرفت و اموال و دارایی‌های سازمان مزبور به صندوق رفاه اجتماعی تعلق خواهد داشت.

اصلاح اساسنامه صندوق یادشده به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. این سازمان از نظر دخل‌وخرج نیز شاهد تغییرات زیادی خواهد بود. بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، خالص وجوه ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و ردیف‌های یارانه‌ای قانون بودجه برای سال آینده، ٣٧ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ٢٣ درصد کاهش را نسبت به سال جاری نشان می‌دهد.

همچنین از تغییرات بسیار مهم صورت‌گرفته در مصارف این سازمان، کاهش ٣٠درصدی پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها از ٣٣ هزار میلیارد تومان به ٢٣ هزار میلیارد تومان است. اگرچه هنوز مشخص نیست این کاهش پرداختی در یارانه‌های نقدی اعمال خواهد شد یا یارانه‌های غیرنقدی، اما به‌ نظر می‌رسد احتمالا در سال آینده شاهد حذف یارانه نقدی تعداد زیادی از خانوارهای برخوردارتر باشیم.

همچنین پیش‌بینی شده هفت هزار میلیارد تومان از وجوه ناشی از اجرای قانون هدفمندی، صرف کاهش فقر مطلق در خانوارهای هدف، از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی با درآمد کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور شود و سه‌هزارو ٣٠٠ میلیارد تومان آن نیز صرف یارانه نان و خرید تضمینی گندم شود.

همچنین سه‌هزارو ٧٠٠ میلیارد تومان از این وجوه، صرف کاهش سهم هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمان و کمک به تأمین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو و درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج خواهد شد.

در لایحه بودجه سال آینده، مقدار وام ازدواج روی همان ١٠ میلیون تومان با بازپرداخت چهارساله سال جاری ثابت مانده و میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه نیز تغییری نکرده است. بااین‌حال، میزان پرداخت وام قرض‌الحسنه در کمیته امداد از دوهزارو صد میلیارد تومان به هزارو ٤٠٠ میلیارد تومان کاهش خواهد یافت و این مقدار در بهزیستی نیز با کاهشی ٣٣درصدی، از ٩٠٠ میلیارد تومان به ٦٠٠ میلیارد تومان خواهد رسید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاسخ نوبخت به خبر حذف یارانه ها

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق