تجمع اعتراضی تعدادی از طلافروشان در مقابل اداره کل امور مالیاتی استان
رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: امروز تجمعی در اعتراض به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا اداره کل امور مالیاتی استان برگزار شد و هیچکس علیه کسی شعار نداد و در نهایت حدود ساعت 14.30 جمعیت پراکنده شد.

تجمع امروز تعدادی از فعالان صنف طلا و جواهر در مقابل اداره کل امور مالیاتی استان

باقر معبودی‌نژاد، رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در خصوص تجمع امروز تعدادی از فعالان صنف طلا و جواهر در مقابل اداره کل امور مالیاتی استان اظهار کرد:

دیروز تجمعی در اعتراض به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا اداره کل امور مالیاتی استان برگزار شد و هیچکس علیه کسی شعار نداد و در نهایت حدود ساعت 14.30 جمعیت پراکنده شد.

بنا به درخواست برخی از همکاران برای اعتراض به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا تجمعی را درب اداره کل امور مالیاتی استان انجام دادند.طلا کالای مصرفی نیست. طلا به عنوان سرمایه و ابزار کار نباید به آن مالیات بر ارزش افزوده تعلق بگیرد. شمش طلا یا از طریق استخراج حاصل می‌شود و یا از طریق واردات به کشور وارد می‌گردد. در همین مقطع مالیات بر ارزش افزوده از ذات آن اخذ می‌شود.

اعتراض طلافروشان مبتنی بر این بود که ما در حال حاضر به آنچه که ارزش افزوده است، مالیات می‌پردازیم نه اینکه به اصل قیمت طلا و فروش آن مالیات بپردازیم.قول‌های مساعدی در این زمینه داده شده بود که بر مبنای آن اصلاحاتی بر قانون مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شود اما متاسفانه این اصلاحات تاکنون انجام نشده و امروزه اثر آن بر کسادی بازار و رکود دیده می‌شود.

در نهایت باید یک کارگروه از مسئولان اداره کل دارایی و دست‌اندرکاران اتحادیه تشکیل شود تا بتوان مشکلات را بیان و برای آن چاره‌ای اندیشید.باید قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود چون اگر این امر رخ ندهد، ادامه کار برای صنف طلافروش سخت خواهد شد و آن‌ها نمی‌توانند با این وضعیت به کار خود ادامه دهند.

اخذ مالیات 9 درصد بسیار رقم بالایی است و از همین رو خریداران میل به خرید ندارند زیرا این امر باعث می‌شود در هنگام فروش، ضرر زیادی را تحمل کنند و همین مساله تاثیر مستقیمی بر رکود بازار خواهد گذاشت.

در کشورهایی مانند ترکیه، امارات و ایتالیا و... که صنعت طلا در آنجا رشد خوبی دارد، مالیات بر ارزش افزوده طلا را از اجرت آن دریافت می‌شود. در واقع مالیات اصل طلا در این کشورها صفر است و این امر زمینه پیشرفت این کشورها را فراهم کرده است.

از زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا شد، متاسفانه جدا از صنف طلافروشان، در تمام صنوف و گارگاه‌ها مشکلات بسیاری به وجود آمد. همچنین این امر منجر به تعطیلی تعدادی از این واحدها شده است. این مساله نشان‌دهنده نقص قانون بوده و باید هر چه سریع‌تر این قانون اصلاح شود. امیدواریم این مشکلات رفع شود تا بتوانیم یک بازار صادراتی خوب برای کشور خود به ارمغان بیاوریم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir