صدای پای تورم را می شنوید
نقدینگی از ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد، حجمی که اگر درست هدایت نشود، کم‌کم باید برای صعودی شدن تورم نگران شویم.

قیمت سکه و دلار بالا رفت، تورم صعودی می شود

نرخ دلار و سکه که در شیب صعودی قرار داشت، در بازار دیروز (چهارشنبه) هم به این روند ادامه داد و با افزایش نسبتا محسوسی همراه شد. دلار آمریکا در ادامه روند صعودی خود، با افزایش بیش از ۲۰ تومان مواجه شده و به ۴۴۵۰ تومان رسیده است. این در حالی است که بیشتر ارزهای دیگر هم وضعیت مشابه دارند و افزایشی شده‌اند.

انواع سکه نیز با جهش قیمت مواجه شده است. سکه تمام که با شیب آرامی در مسیر افزایش قرار گرفته بود، دیروز این افزایش قیمت، شیب تندتری پیدا کرد و به یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه ۷۲۷ هزار تومان و ربع سکه ۴۲۰ هزار تومان فروخته می شوند.  

البته طلا که در روزهای اخیر تا حدودی افزایشی شده بود، دیروز ثبات نسبی خود را حفظ کرد و هر گرم آن حدود ۱۴۰ هزار تومان فروخته شد. هر مثقال طلا نیز ۶۰۸ هزار تومان داد و ستد شد. این ثبات قیمت در حالی است که هر اونس طلا برای معاملات در بازار جهانی کاهش قیمت دارد.

صدای پای تورم

نقدینگی از ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد، حجمی که اگر درست هدایت نشود کم‌کم باید برای صعودی شدن تورم نگران شویم. رسیدن قیمت دلار به ۴۴۵۰ تومان می‌تواند یکی از نشانه‌های این نگرانی باشد. سکه هم دیروز یکه‌تازی کرد و به یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان رسید. شاخص‌ها نشان می‌دهد با توجه به رشد ۴.۵ درصدی اقتصاد در نیمه اول امسال، شرایط برای رونق تورمی مهیاست.

دولت دوازدهم به زعم کارشناسان، قصد دارد سیاست‌های ضدتورمی چهار سال قبل را کنار بگذارد. یکی از دلایل این موضوع را باید در کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد که تاثیر خود را در افزایش نرخ دلار، سکه و مسکن نشان داده، جست‌وجو کرد. دیروز اعلام شد که حجم نقدینگی در آبان ماه، به ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد ۲۲.۶ درصدی آن نسبت به همین دوره در سال گذشته است. البته این آمار در قیاس با رشد ۲۸ درصدی که برای آبان ماه سال قبل نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۴ ثبت شده است، حاکی از کند شدن سرعت رشد است. 


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir