از قیمتی که خریدار برای هر کیلو میوه پرداخت می‌کند چقدرش سهم باغدار می شود؟
بازار میوه با وجود فراوانی محصولی و انباشت روی دست باغدار، نه‌تنها برای مصرف‌کننده مقرون به صرفه نیست، بلکه تولیدکننده هم از بازار بهره مناسبی نمی‌برد و به گفته مدیرعامل اتحادیه باغداران، هر یک از تولیدکنندگان نهایتا ۲۵ تا ۳۰ درصد از قیمت آن محصول نصیب‌شان می‌شود.

سهم باغدار از قیمت هر کیلوگرم میوه چقدر است؟

سید وحیدرضا ابطحی، مدیرعامل اتحادیه باغداران:

براساس بررسی‌های صورت گرفته، از قیمتی که مصرف کننده برای هر کیلوگرم میوه پرداخت می‌کند نهایتا ۲۵ تا ۳۰ درصد سهم باغداران و تولیدکنندگان است و بقیه آن به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود یا این‌که هزینه رسیدن این محصول از مبدأ تولید تا بازار مانند *سورتینگ، حمل و نقل و غیره است.

*سورتینگ: اصطلاحی به معنای درجه بندی و دسته بندی محصولات است. در واقع، سورتینگ محصولات کشاورزی به درجه بندی انواع میوه ها و سایر محصولات کشاورزی براساس اندازه، رنگ، شکل ظاهری و سایر عوامل و جداسازی ناخالصی ها، میوه ها و محصولات خراب و فاسد شده اطلاق می شود در بیشتر موارد، سورتینگ، مقدمه ای برای بسته بندی محصول کشاورزی است.


اگر به عنوان مثال پرتقال کیلویی ۳۰۰۰ تا حدود ۶۰۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد، سهم باغداران از آن کمتر از ۱۰۰۰ تومان و حتی در برخی موارد حدود ۸۰۰ تومان است.

این وضعیت بازار میوه نشان می‌دهد که برای بازار میوه از زمانی که از دست باغدار خارج می‌شود تا به دست مصرف کننده می‌رسد، فکری کنیم، چراکه این فاصله زیاد اصلا غیرمنطقی نیست و همه در این نابه‌سامانی نقش دارند.

تشکل‌های بخش خصوصی نیز در ایجاد نکردن زنجیره واحد و منسجم در بازار میوه نقش دارند، چراکه تشکل‌های تولیدی خوب کار نکردند و می‌توانستند با عرضه مستقیم بخش مهمی از بازار را در اختیار بگیرند تا تولید کننده و مصرف کننده تا این حد متضرر نشوند. البته یکی دیگر از دلایلی که چنین مشکلاتی را در بازار به وجود آورده، نبود میدان مرکزی میوه و تره‌باری دیگر است که انحصاری را در این زمینه ایجاد کرده و شرایط نامناسبی برای تولید کننده و باغدار به وجود آورده است که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

براساس اظهارات این مقام مسئول و قیمت‌های رسمی بانک مرکزی و مشاهدات خبرنگار از بازار میوه و تره‌بار، سهم تولید کنندگان از قیمت هر کیلوگرم میوه در جدول زیر مشخص شده است که براین اساس حداکثر میزان آن به توت فرنگی گلخانه‌ای به عنوان گران‌ترین میوه در بازار با ۴۸۶۰ تومان و کمترین آن به هندوانه به عنوان ارزان‌ترین میوه با ۶۶۶ تومان بر می‌گردد.

از قیمتی که خریدار برای هر کیلو میوه پرداخت می‌کند چقدرش سهم باغدار می شود؟


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir