دولت‌ها مسئول بحران پیش آمده برای تامین اجتماعی هستند/دولت کلاه شرعی سرِ سازمان گذاشته است
حسن صادقی معتقد است: پرداخت تهاتری ۵۰ هزار میلیارد تومانی از مطالبات سازمان تامین اجتماعی که در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ تصویب شده، مصداق کلاه شرعی گذاشتن بر سر سازمان تامین اجتماعی است

سازمان تامین اجتماعی نباید بنگاه‌داری کند

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری کشور)، از پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی در قالب تها‌تر اموال انتقاد کرد و گفت: دولت در طفره رفتن از پرداخت بدهی‌های خود که سر به آسمان گذاشته، کلاه شرعی بر سر سازمان تامین اجتماعی گذاشته است؛ چراکه از یک طرف می‌گوید سازمان تامین اجتماعی نباید بنگاه‌داری کند و باید شرکت‌های زیرمجموعه خود را به بازار بورس عرضه کند، از طرف دیگر می‌خواهد بدهی خود را به شکل تها‌تر اموال و واگذاری شرکت‌هایش پرداخت کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت در ارتباط با واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی به‌جای بدهی‌های تامین اجتماعی و بیان اینکه دولت‌ها در گذشته شرکت‌های ضررده را به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌کردند، گفت: این شرکت‌ها برای سازمان تامین اجتماعی بیشتر "بار" شدند، تا "یار"!

وی با طرح این سوال که؛ چرا دولت بار دیگر می‌خواهد تجربه‌های شکست خورده گذشته را به شکلی دیگر تکرار کند و هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی را برای نجات این شرکت‌ها از ورشکستگی افزایش دهد، افزود: مگر دولت نمی‌داند که سازمان تامین اجتماعی همین حالا در تامین نقدینگی خود دچار مشکل شده و برای پرداخت مستمری بازنشستگان خود نیاز مبرمی به پول نقد دارد.

صادقی با تاکید بر اینکه اگر دولت شرایط پرداخت تمام ۵۰ هزار میلیارد تومان را به صورت نقدی ندارد، حداقل باید نیمی از آن را نقدی بپردازد، افزود: نیمی دیگر را هم سازمان تامین اجتماعی در قالب واگذاری میدان‌های نفت و گاز مطالبه می‌کند که جزو صنایع سودده هستند. لذا باید بگوییم که سرمایه‌گذاری روی طرح‌های عمرانی برای سازمان تامین اجتماعی جذابیتی ندارد؛ چراکه اگر حداقل جذابیتی برای دولت داشت، آن را به سازمان تامین اجتماعی واگذار نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه مسئول بحران پیش آمده برای سازمان تامین اجتماعی، دولت‌ها هستند که حالا از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند، گفت: این دولت‌ها بودند که بحران بدهی انباشته ایجاد کردند. این دولت‌ها بودند که در اداره سازمان تامین اجتماعی دخالت کردند و این دولت‌ها بودند که با سیاست‌های خود اقتصاد را به تنگنا کشاندند تا کارخانه‌ها یک به یک تعطیل شوند و بدین ترتیب از شمار بیمه‌پردازان به سازمان تامین اجتماعی کاسته شود. با این حال به جای قبول مسئولیتِ آنچه که در حق تامین اجتماعی کرده‌اند، خود را به نشنیدن می‌زنند و طوری وانمود می‌کنند که با بحران ایجاد شده غریبه هستند!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در پایان با تاکید بر اینکه دولت‌ها ثبات مدیریتی عقل گرایانه ندارند و تنها به خلق بحران‌های پیاپی دامن می‌زنند، افزود: تفکر اقتصادی دولت‌ها باثبات نیست؛ چراکه آن‌ها صرفا امروزِ خود را نگاه می‌کنند و هیچ چشم‌اندازی نسبت به آینده ندارند؛ اگر غیر از این بود در مواجهه با مطالبات برحق سازمان تامین اجتماعی دست به کج رفتاری نمی‌زدند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir