وقتی که دلار 5هزار تومانی دامان صنایع فولاد را هم می گیرد
رئیس انجمن فولاد ایران گفت: افزایش نرخ دلار ساخت و ساز داخلی را دوباره راکد کرد و مصرف میلگرد افت کرده و امسال هم کمتر می‌شود.

افت مصرف میلگرد

در حالیکه انتظار می‌رود به خاطر افزایش قیمت دلار صنایعی مانند صنایع فولادی که بازار صادراتی مناسب دارند، بتوانند از بالا بودن قیمت ارز بهره ببرند، رئیس انجمن فولاد ایران با اشاره به مواردی چون ورود چین به بازارهای فولاد ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا، بازار صادرات این محصول را با مشکل ارزیابی کرد و گفت: افزایش نرخ دلار ساخت و ساز داخلی را دوباره راکد کرد و مصرف میلگرد افت کرده و امسال هم کمتر می‌شود.

سیدرضا شهرستانی رئیس انجمن فولاد ایران با اشاره به وضعیت عمومی بازار فولاد جهان اظهار کرد: نگاهی به وضعیت بین‌المللی بازار فولاد نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت فولاد که به خاطر تعرفه‌هایی که اتحادیه اروپا در سال گذشته وضع کرد، اکنون قیمت فولاد به خاطر افزایش تقاضا روند صعودی به خود گرفته است که عملا اکنون قیمت‌های بین‌المللی تعرفه‌های اتحایه اروپا را خنثی کرده است.

وی با بیان اینکه همین افزایش قیمت و عوامل جهانی می‌تواند سال خوبی را برای فولاد سازان در سطح جهان رقم بزند، اظهار کرد: از طرف دیگر با وجود بهبود وضعیت جهانی چالشی نیز برای ایران در بازارهای فولاد به وجود آمده است، چراکه اکنون آمریکا با وضع تعرفه‌های بالا برای واردات فولاد باعث شده کشورهایی که پیش از این فولاد به این کشور صادر می‌کردند، اکنون برای عرضه محصولات خود وارد رقابت با ایران در بازارهای دیگر شوند.

همین امر که ایران باید با کشوری مانند چین وارد رقابت شود، نشان می‌دهد در حوزه صادرات سال سختی خواهیم داشت و امیدواریم که بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم و حتی برای جبران برخی مخاطرات فروش فولاد در داخل سهم خود را در این بازارها نیز افزایش دهیم.

این فعال حوزه فولاد با ابراز نگرانی از وضعیت داخلی بازار این محصول گفت: با وضعیت پیش آمده برای قیمت دلار که همچنان در یک روند افزایشی به سر می‌برد و همچنین ناتوانی در مهار مشکلات باعث شده است با فضایی که دولت آمریکا برای وضع برخی تحریم‌های دیگر در ایران قصد ایجاد آن را دارد، مصرف‌کنندگان فولاد در داخل چندان توان تولید و متعاقب آن خریداری محصولات فولاد را نخواهند داشت و همین موضوع بازار ایران را آشفته می‌کند.

در دی ماه سال گذشته شاهد بودیم بازار مسکن به خاطر تحرکی که در دلار و کاهش بهره‌های بانکی به وجود آمد، رونق نسبی پیدا کرد و بنا بر آمار تا ۱۰۸ هزار معامله ملکی به ثبت رسید اما به خاطر تداوم افزایش قیمت دلار این معاملات متوقف شد و عملا از بهمن ماه وارد یک دوره رکود دیگر شد که همین امر در تقاضای فولاد نیز تاثیرگذار بود. این موارد در حالی است که پیش از این شاهد بودیم مصرف میلگرد در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبلش ۱۲ درصد افت داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۱۳۹۷ نیز نسبت به سال قبل با ۱۰ تا ۱۲ درصد افت مصرف میلگرد مواجه باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال چهار تا پنج میلیون تن تولید محصولات فولاد افزایش پیدا کند، اظهار کرد: افزایش تولید فولاد از برنامه‌های فولادسازان در سال جاری خواهد بود  که با توجه به وضعیتی که بازار داخلی دارد، تنها گزینه‌ای که برای فروش این مقدار فولاد به جا می‌ماند، عرضه آن در بازار جهانی است. در سال گذشته موفق شدیم مجموع محصولات زنجیره فولاد را تا هشت میلیون تن به بازارهای جهانی عرضه کنیم که اکنون برای افزایش این سهم در بازارهای جهانی سختی‌هایی پیش روی ایران قرار دارد که از جمله آن رقابت با کشوری مانند چین است که به دنبال بازار جایگزینی به جای آمریکا می‌گردد.

رئیس انجمن فولاد ایران با تاکید بر اینکه باید صادرات فولاد ایران به ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن برسد، گفت: علاوه بر رقابت در بازارهای جهانی رقابت میان تولیدکنندگان داخلی برای صادرات نیز وجود دارد که امیدواریم این رقابت منجر به رقابت منفی در این فضا نشود. به همین منظور انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز برنامه‌هایی در این زمینه داشته و قصد داریم با ایجاد یک تعاونی برای صادرکنندگان فضا را به لحاظ رقابتی و کیفی جهت صادرات مساعدتر کنیم و بتوانیم با همکاری کشورهای  با تجربه‌تر در این حوزه استفاده لازم را به نفع تولیدکنندگان داخلی برسانیم و در مسیر زدایش رقابت منفی میان شرکت‌های داخلی در صادرات حرکت کنیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir