نوبخت: برخی می خواستند ذخایر ارز را از کشور خارج کنند
محمدباقر نوبخت گفت: بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق ۲۰ درصدی برای رفع نگرانی مردم منتشر کردیم

دولت با تعیین 4200 تومان نرخ ارز به دنبال ساماندهی بازار ارز است

 محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه دولت در اقتصاد سیاسی، ایجاد تعادل است گفت:عدم تعادل در بازار ارز از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و برخی می‌خواستند ذخایر و ارز کشور را خارج کنند که برای رفع نگرانی مردم اواخر سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق ۲۰ درصدی منتشر کردیم که بار ۵ درصدی آن به دولت تحمیل شد.

 سخنگوی دولت پنجشنبه شب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد همچنین گفت:عملکرد اقتصاد ایران در صندوق بین المللی پول در ۴۰ شاخص خوب ارزیابی شده و پیش بینی آینده هم بسیار خوب است و به سمت رشد اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته در یکی از زیرمجموعه های شاخص و در بازار ارز با مشکل نابسامانی روبرو هستیم که ناشی از سیاستهای آمریکاست که به تعهداتش پایبند نیست.

ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفت دارد در حالی که در سال های نه چندان دور درآمد نفتی کشور در سال به ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده بود.

دولت با تعیین ۴۲۰۰ تومان بعنوان نرخ ارز در پی ساماندهی بازار ارز است

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره بانک مرکزی کشور است، اضافه کرد: سال گذشته برای اجرای طرح‌های عمرانی بایستی از محل خزانه ۴۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می شد که در مجموع بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در ۹ ماه سال قبل پرداخت شد.

به گفته وی سال گذشته ۸۳۶ هزار نفر وارد بازار کار شدند و برای ۸۱۹ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شد که ۱۸ هزار نفر فرصت اشتغال نیافتند و به خیل بیکاران پیوستند،البته نرخ بیکاری در این مدت کاهش یافت.

سال گذشته برای ایجاد اشتغال و رونق تولید ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد و امسال ۷۴ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در قالب تسهیلات برای واحدهای تولیدی و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی نیز پیش بینی شده که تحول بزرگی در بازار تولید و اشتغال ایجاد می کند.

نوبخت با اشاره به اینکه پیش از این حدود ۷ میلیارد دلار با قیمت ۳۷۰۰ تومان ارز مبادله ای برای واردات داده شده است، گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای کالاهای اساسی و دارویی با ارز ۳۸۰۰ تومان در نظر گرفته شد که ۴۰۰ تومان آن را دولت پرداخت می کند.