فرصت ۶ ماهه مجلس به سازمان هواپیمایی
بررسی چرایی گرانی نرخ بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا و تخلفات ایرلاین های چارترکننده بلیت با حضور رئیس سازمان هواپیمایی در کمیسیون عمران مجلس.

شرکت های چارتر کننده پروازها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده اند

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دستور کار یکشنبه(26 فروردین) کمیسیون متبوعش،گفت: انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون‌ عمران برای عضویت در کمیسیون‌ مشترک رسیدگی به لایحه اصلاح و دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری صورت گرفت که با رأی موافق نمایندگان بنده برای عضویت در این کمیسیون انتخاب شدم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با یادآوری دستور دیگر کمیسیون عمران مجلس، افزود: بررسی لایحه تصویب تشریفات کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین‌المللی (با حضور معاونان ذی‌ربط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی) دیگر دستور کار این کمیسیون بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در بند الف ماده ۵٠ لایحه مذکور تعداد اعضای ایکائو که در سال ١٣٩۵ تاکنون ٣۶ نفر بود به ۴٠ نفر در مصوبه جدید افزایش یافته و در ماده ۵۶ این لایحه نیز تعداد اعضای کمیسیون هوانوردی از ١٩ نفر ٣١ نفر افزایش یافته و در نهایت اصلاحات مذکور به تصویب اعضا رسید.

کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین‌المللی شامل یک مجمع عمومی بین المللی است که بسیاری از کشورها از جمله ایران عضو آن بود و هر سه سال یکبار یک نشستی این مجمع برگزار شده و شورای ایکائو نهاد قانون گذاری کنوانسیون است.

بدری با اشاره به دستور کار دیگر این کمیسیون، تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات ناشی از افزایش نرخ بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا از سوی شرکت های چارتر کننده با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دستور کار دیگر این کمیسیون بود.

این نماینده مجلس دهم، با بیان اینکه گزارشاتی در خصوص نحوه اعمال قیمت بلیت هواپیما در ایام پرتقاضا از سوی رئیس سازمان هواپیمایی به نمایندگان داده شد، گفت: با توجه به توضیحاتی که سازمان هواپیمایی داد و تجارب کشورهای مختلف دنیا در خصوص سیال بودن قیمت ها در زمان اوج گیری تقاضا این تجربه جهانی است.

برای مقابله با دغدغه گرانی نرخ بلیت هواپیما در اوج تقاضا مقرر شد با افزایش کنترل و نظارت ها از سوی سازمان هواپیمایی برخوردهای لازم صورت بگیرد.

بدری با بیان اینکه دغدغه ما افزایش کیفیت خدمات و رشد قدرت رقابت در حوزه خدمات هوایی است، افزود: باید سازمان هواپیمایی جلوی رانت را گرفته و اجازه فعالیت برای شرکت های که تمایلی به رعایت قانون ندارند ندهد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد رقابت میان ایرلاین ها لازم است، تصریح کرد:باید فضای رقابتی مناسب فراهم شود تا کیفیت خدمات افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در بحث چارتری هم شرکت های چارتر کننده پروازها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده اند، گفت: سازمان هواپیمایی هم به این موضوع اذعان درد.

بدری با بیان اینکه اقداماتی در خصوص بسترسازی سیستم مکانیزه یا سیستم الکترونیکی ثبت و فروش هواپیمایی و یا پروازها ایجاد شده که برخی شرکت ها این بستر را رعایت کرده و کنترل می شوند، افزود: سایر شرکت ها نیز باید این بسترها را لحاظ کرده تا کنترل بیشتری بر نحوه عملکرد آن ها صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه مقرر شد در ۶ ماهه نخست امسال نظارت‌های بیشتری بر ایرلاین ها اعمال شده و گزارشی به مجلس ارایه شود.

بدری با اشاره به اظهارات نمایندگان عضو مرکز پژوهش های مجلس در خصوص این معضل، گفت: طبق نظر کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس برای رفع این مشکلات باید کمیته ای از سازمان هواپیمایی، مجلس و ایرلاین ها تشکیل شده تا قیمت تمام شده پروازها با نوع پروازها مشخص شده و سقف و کفی برای قیمت بلیت سفرهای داخلی در نظر گرفته شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir