نگرانی های کانون صرافان ایران
صرافی‌ها می‌توانستند روزانه با خرید ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار از بانک مرکزی با سود ۱۰ تومان آن را به مصرف‌کننده بفروشند اما پس از ابلاغ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فروش این نوع ارز قطع شد.

جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی با کانون صرافان

سعید مجتهدی رئیس کانون صرافان ایران، درباره آخرین تحولات بازار ارز و وضعیت صراف‌ها گفت: با توجه به مصوبه دولت که دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد، عملا کار صرافی‌ها مختل شد و صرافی‌های مجاز پس از این دستورالعمل نتوانستند هیچ نقشی در بازار داشته و به فعالیت خود ادامه دهند.

پیش از این، ارز مداخله‌ای در بازار کشور نقش مهمی داشت و صرافی‌ها می‌توانستند روزانه با خرید ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار از بانک مرکزی با سود ۱۰ تومان آن را به مصرف‌کننده بفروشند اما پس از ابلاغ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فروش این نوع ارز قطع شد.

از طرف دیگر هیچ مشتری‌ یا منبعی در بازار وجود نداشت که دلار خود را چهار هزار و ۱۹۰ تومان به ما بفروشد تا ما آن را چهار هزار و ۲۰۰ تومان عرضه کنیم و به این ترتیب بازار سیاه و غیرمجاز شکل گرفت و مشتری و دلالان اکنون ارز خود را در رنج قیمتی بالای پنج هزار خرید و فروش می‌کنند پس عملا صرافی‌های مجاز هیچ نوع فعالیتی نمی‌توانند در این خصوص داشته باشند.

مجتهدی در خصوص حواله‌های ارزی گفت: طبق بخشنامه بانک مرکزی مقرر شد حواله‌جات نیز به بانک‌ها ارجاع داده شوند به این صورت که تاجران، صادرکنندگان و واردکنندگان به بانک مراجعه و درخواست خود را در آنجا ثبت و سپس بانک‌ها از طریق یک سامانه این حواله‌ها را به صرافی‌ها ارجاع دهند اما مشکل اینجاست که با توجه به اینکه سامانه هنوز فعال نشده و اگر هم بشود بایستی به صورت سعی و خطا ایرادات آن برطرف شود پس در این حوزه نیز ما هیچ‌گونه فعالیتی نداشتیم.

با وجود این وضعیت این نگرانی برای ما پیش آمد که قرار است صرافی‌ها به طور کل از روند تجاری کشور حذف شوند بنابراین شب گذشته در کانون صرافان با حضور اعضا جلسه هم‌اندیشی تشکیل شد و دغدغه‌ها و مشکلات همکاران ثبت شد و در نتیجه امروز صبح جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی ایشان داشتیم که این جلسه با نتایج خوبی به پایان رسید.

این اولین جلسه کانون صرافان با مدیران عالی بانک مرکزی پس از ابلاغ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود. در این جلسه آقای دکتر سیف این اطمینان را به ما دادند که صرافی‌ها به هیچ‌عنوان از روند اقتصادی کشور خارج نمی‌شوند فقط مدتی زمان لازم است تا ساز و کار فعالیت آنها با توجه به ابلاغیه و بخشنامه‌های جدید پی‌ریزی شود.

بر همین اساس طی روزهای آینده ما جلسات متعدد و فشرده‌ای با مدیران ارشد بانک مرکزی برای تنظیم این سازوکار خواهیم داشت که صرافی‌های مجاز بتوانند در چهارچوب قوانین کشور و قوانین پولشویی دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند.

با توجه به پیشینه‌ای که وجود داشت برای همکاران ما این نگرانی به وجود آمده بود که کسب و کار آنها تعطیل شود اما من به آنها این اطمینان را می‌دهم که بنا بر گفته شخص رئیس کل بانک مرکزی کشور هیچ نگرانی‌ نداشته باشند و آنها می توانند همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند و فقط طی روزهای آینده صبر پیشه کنند.

کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت نیاز ارزی بالایی دارد و برای تامین این نیازها در چهارچوب قوانین نیاز به برنامه‌ریزی گسترده‌ای است که دولت محترم این برنامه را دارد و فقط باید سرعت آن برای اجرایی شدن بیشتر شود.

حضور صراف‌ها در شرایطی که امکان تشدید تحریم‌ها وجود دارد لازم و ضروری است و عملا حذف آنها امکان ندارد کمااینکه این صنف در دوران تحریم‌ها وفاداری و تعهد خود را به نظام و مردم نشان داده و عملا در خط مقدم مقابله با تحریم‌‌ها بوده است.

جامعه صرافان همواره منافع ملی را به منافع صنفی خود ترجیح داده است. ما امیدواریم که تحریم‌ها تشدید نشود و حتی گشایش بیشتری در سیستم‌های بانکی کشور صورت بگیرد اما به هر حال وجود جامعه صرافان برای تامین نیاز افرادی که قصد سفر، تحصیل و یا تجارت دارند لازم است و حذف آنها با هیچ تئوری اقتصادی همخوانی ندارد.

مجتهدی با اشاره به سردرگمی مردم در روزهای اخیر تصریح کرد:همانگونه که شاهد بودیم غیبت صرافی ها در روزهای اخیر و عدم فعالیت آنها در روزهای گذشته نشان داده که چقدر حضور آنها ضروری و لازم است.با توجه به اینکه صرافان مجاز در چهارچوب قوانین کشور و مقررات پولشویی فعالیت خود را انجام می دهند عدم حضور آنها باعث شده که بازار سیاه و غیر رسمی در این روزها رونق خاصی بگیرد و مردم نیز به ناچار برای تامین نیاز خود به سمت دلالان و صرافی های غیر مجاز رفته‌اند و همین امر سبب بروز مشکلاتی برای آنها شده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com