افزایش 12.5 درصدی قیمت مسکن
 معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با رد تورم ۳۴ درصد در بخش مسکن، تورم ۱۲ ماهه این بخش را حدود ۱۲ و نیم درصد اعلام کرد.

 دفاع عجیب یک مقام دولتی از گرانی مسکن/تورم مسکن ۱۲.۵ درصد است نه ۳۴ درصد

پروانه اصلانی معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با رد تورم 34 درصد در بخش مسکن، تورم 12 ماهه این بخش را حدود 12 و نیم درصد اعلام کرد.

نرخ رشد در بخش ساخت در فروردین امسال 15 درصد و در اردیبهشت 15.8 درصد افزایش یافته و نرخ رشد شاخص دستمزد کارگران ساختمانی نیز 8.7 درصد افزایش داشته است.

 نهاده های تولید مسکن حدود 24 درصد رشد داشته است.

با توجه به اینکه بازار مسکن در چند سال اخیر با رکود روبرو بوده است بنابراین انتظار افزایش قیمت غیرمنتظره نیست.

در سال 96 میانگین افزایش قیمت مسکن 5 درصد بود در حالی که در این سال نرخ ارز حدود 80 درصد، سهام 24 درصد و خودرو حدود 100 درصد افزایش یافت.

در حالی که دیگر دارایی های مالی افزایش قیمت می یابد، افزایش بهای مسکن؛ غیرعادی نیست و اگر قیمت مسکن افزایش نیابد ارزش ثروت افرادی که تنها دارایی آنها مسکن است دچار کاهش شدید می شود.

در سال 94 صدور پروانه ساخت مسکن 49 درصد و سرمایه گذاری در این بخش 17 درصد کاهش یافت اما اکنون تعداد پروانه های صادر شده برای ساخت مسکن رشد 8 درصدی و برای سرمایه گذاری در این بخش رشد 20 درصدی داریم.

این نشان می دهد برای تشویق سرمایه گذاران در بخش مسکن برنامه هایی وجود داشته است.

وی درباره شاخص قیمت و اجاره نیز گفت: از سال 80 تا کنون این شاخص بین 15 تا 26 درصد نوسان داشته که اوج تقاضای سرمایه گذاری در بازار مسکن مربوط به سال 86 است.

معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی افزود: در سال 89 شاخص قیمت و اجاره 15 درصد و این شاخص برای فروردین امسال به 19 درصد افزایش یافته است.

اصلانی درباره وجود حباب در قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت مسکن بر اساس افزایش نهاده های ساخت است و اگر حبابی نیز وجود داشته باشد بسیار کوچک است.

وی با بیان اینکه در سال های 92 تا 96 به دلیل کنترل تورم بودجه خانوارها توانمند شد افزود: در این مدت وضع سود بانکی نیز بسیار خوب بود بنابراین تقاضای مسکن به تقاضای مؤثر تبدیل شده است.

باید سیاست های تشویقی تولید را هم پای سیاست های تشویقی تقاضا بکار گیریم.

اکنون تقاضای مؤثر برای بخش مسکن مربوط به خانوارهای با درآمد متوسط به پایین است.

معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تأمین منابع مالی برای بازار مسکن بسیار دشوار، زمان بر و پر هزینه است گفت: بازار توسعه یافته ای برای کمک به بازار پولی نداریم و حل مشکل متقاضیان کم درآمد مسکن در برنامه کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

دیگر نمی توانیم برنامه ای مانند مسکن مهر را ایجاد کنیم زیرا منابع آن وجود ندارد.

باید با کاهش نرخ تسهیلات، افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات و افزایش سقف وامها به اقشار کم درآمد جامعه در تأمین مسکن کمک کنیم اما به دلیل تأمین نشدن منابع، این راهکارها عملی نشده است.

راهکار تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه؛ برنامه های میانمدت مانند مسکن اجتماعی است.

کنترل بازار اجاره بهای مسکن عملی نیست و بهترین راه؛ حمایت از عرضه و تقاضا در این زمینه است.

معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی افزود: به طور مستقیم می توان کمک هزینه ای را برای اجاره بهای خانوارها پیش بینی و از تسهیلات صندوق سپرده گذاری مسکن یکم برای بخش ساخت استفاده کرد.

اگر ساخت و ساز مسکن افزایش یابد، اجاره بها نیز کاهش خواهد یافت.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com