واکنش زنگنه به تصمیم اوپک
بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از پایان نشست یک‌صد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک تصمیم اعضاء برای پایبندی به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک را مورد تائید ایران دانست.

وزیر نفت: تصمیم اوپک مورد تائید ایران است

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از پایان نشست یک‌صد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک تصمیم اعضاء برای پایبندی به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک را مورد تائید ایران دانست.

زنگنه در جمع خبرنگاران اظهار داشت که در نشست امروز اوپک تأکید شد که بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک ۱۰۰ درصد اجرایی شود. 'یعنی به اعضا توصیه شد که تعهد به کاهش بیش از ۱۰۰ درصد از بازار را حذف کنند '

وی افزود: اینکه ترجمه این در عمل چه می‌شود بحث دیگری است که یکسری اعضا کمتر از سهمیه‌شان تولید کردند می‌توانند تولید کنند، اعضاء غیر اوپک هم فردا در این باره تصمیم می‌گیرد، اما بحث ما اوپک بود.

وزیر نفت کشورمان گفت: این همان طرحی بود که از ابتدای ورودم به وین مطرح کردم و خوشبختانه همان شد. زنگنه اضافه کرد که افزایش تولید نفت از ماه جولای اجرایی خواهد شد.

وزرای شرکت کننده در یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک که بر اساس آن تا پایان سال ۲۰۱۸ روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کم می‌شد، پایبند ماندند.

این توافق بدین معناست که میزان پایبندی کشور‌ها به کاهش تولید نفت که در مقاطعی از ۱۰۰ درصد تجاوز کرده بود، به یکصد درصد می‌رسد.
بدین ترتیب در حدود یک میلیون بشکه می‌تواند به بازار نفت اضافه شود. 

برخی کارشناسان می‌گویند که این توافق می‌تواند به صورت عملی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه وارد بازار کند.

اعضای اوپک درنشست سی‌ام نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند؛ این تصمیم که از ژانویه ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، در نشست‌های بعدی این سازمان تمدید شد.

وزیر نفت عربستان نیز پس از این نشست از توافق برای افزایش یک میلیون بشکه نفت در روز خبر داد.نشست وزرای نفت و انرژی اوپک روز جمعه با شرکت بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در وین برگزار شد.


 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir