سه ایرانی در آمریکا به جرم نقض تحریم ها بازداشت شدند
آمریکا سه ایرانی را به اتهام اقدام به صادرات تجهیزات الکترونیکی پیشرفته به ایران بازداشت کرد.

وزارت دادگستری آمریکا با اعلام این موضوع مدعی شد: تجهیزاتی که این افراد قصد داشته اند به ایران منتقل کنند بسیار پیشرفته و کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی دارد.رویترز اسامی ایرانیان بازداشت شده را بهرام مکانیک (69 ساله) و تورج فریدی (46 ساله) هر دو از هیوستن و خسرو افغانی (71ساله) از لس آنجلس نوشته است.


وزارت دادگستری امریکا در کیفرخواستی به این افراد - که پنج نفر عنوان شده اند - 24 اتهام وارد کرده و مدعی شده این بازرگانان تحریم های ایران را - که صادرات فناوری های پیشرفته و دارای کاربرد دوگانه را ممنوع کرده - نقض کرده اند. بنا بر ادعای وزارت دادگستری امریکا متهمان از سال 2010 حدود 28 میلیون قطعه ی حساس الکترونیکی به ارزش 24 میلیون دلار از شرکت هایی مختلف خریده اند و با انتقال انها به ترکیه و تایوان قصد داشته اند آنها را به ایران بفرستند.

امریکایی ها در صورتی که اتهام این متهمان را ثابت کنند، شرکت متهمان با جریمه ای تا یک میلیون دلار مواجه خواهد شد و متهمان نیز تا 20 سال به زندان محکوم می شوند.در گزارش خبرگزاری رویترز به نام شرکت ها و تابعیت دو متهم دیگر و نیز زمان و مدت بازداشت ها اشاره نشده است.

به نظر می رسد مطابق اظهارات مقامات مسئول ایرانی این گونه پرونده سازی ها علیه شهروندان و ملت ایران غیرسازنده و به روح مذاکرات هسته ای آسیب جدی بزند. لغو همه تحریم ها از جمله ممنوعیت صدور تجهیزات و فناوری های پیشرفته به ایران موضوع اصلی مذاکرات ایران و 1+5 است.

اگر 1+5 به ویژه امریکا به مفاد توافق هایشان با ایران و روند مذاکرات - که رسیدن به توافقی عادلانه و برد_ برد است - پایبند باشند ضمن پذیرش حقوق و دانش هسته ای ملت ایران، باید همه تحریم های خصمانه و غیرضروری را بی درنگ لغو کنند. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که همه برنامه های هسته ای ایران صلح آمیز و کاملا شفاف و تحت نظارت کامل آژانس قرار داشته و دارد و تحریم ها بیشتر به ضررتحریم کننده هاست.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر