۱۲ پس لرزه در خرم آباد از شب گذشته تا کنون
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان از ثبت ۱۲ پس لرزه از شب گذشته تا کنون در خرم آباد خبر داد.

رضا آریایی اظهار داشت: به دنبال وقوع زلزله ۴.۳ ریشتری شب گذشته در خرم آباد این شهرستان نیم میلیون نفری شاهد وقوع ۱۲ پس لرزه دیگر بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمین لرزه اصلی در عمق چهار کیلومتری زمین به وقوع پیوست و از نوع زلزله های سطحی بود مردم دچار وحشت شدند به طوریکه برخی خانواده ها ترجیح دادند شب را در فضای باز و پارکها سپری کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه خسارات زلزله نمی توانیم اظهار نظر دقیقی داشته باشیم افزود: از امروز صبح کار برآورد خسارات با همکاری بخشداری های خرم آباد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان شروع شده است.
آریایی ادامه داد: در این راستا مقرر شده است ظرف مدت زمان ۷۲ ساعت خسارات ناشی از این زلزله برآورد شده و گزارش لازم تهیه و برای جبران خسارات به تهران ارسال شود.
زلزله خرم آباد
وی با بیان اینکه تاکنون درخواستی برای توزیع پتو و چادر از سوی روستاها و مردم نزدیک به کانون زمین لرزه ارائه نشده است یادآور شد: پس لرزه های ثبت شده طی شب گذشته تاکنون به جز یک زمین لرزه ۲.۹ ریشتری مابقی کمتر از دو ریشتر بوده است.
بنابراین گزارش شامگاه پنج شنبه زلزله نسبتا شدیدی خرم آباد را تکان داد به طوریکه بسیاری از مردم وحشت زده از خانه های خود بیرون آمدند. مطابق برآورد اولیه موسسه ژئوفیزیک این زمین لرزه با شدت۴.۳ ریشتر در خرم آباد مرکز استان لرستان به وقوع پیوست.
زمان وقوع این زلزله ساعت ۲۲ و ۳۴ دقیقه و ۹ ثانیه شامگاه پنج شنبه و عمق وقوع آن چهار کیلومتر ثبت شده است. مرکز این زمین لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشوری به طول و عرض جغرافیایی ۴۸.۳۷و ۳۳.۴۲بوده است.
پس از وقوع این زمن لرزه خرم آباد شاهد ۱۲ پس لرزه بود که بزرگترین آنها با شدت ۲.۹ ریشتر در ساعت ۳۸ ثانیه بامداد جمعه و در عمق پنج کیلومتری زمین به وقوع پیوست.
به دنبال وقوع این زمین لرزه ساعت ۲۴ جلسه شورای عالی مدیریت بحران لرستان به ریاست استاندار برگزار شد و آماده باش ۴۸ ساعته به دستگاههای امدادی و خدمات رسان اعلام شد.
مطابق گزارش اولیه از سوی دهیاری ها به فرمانداری خساراتی از پنج روستای جنوب خرم آباد به دنبال وقوع این زمین لرزه گزارش شده است.
استان لرستان به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه ای زمین ساخت زاگرس از نواحی زلزله خیز کشور است که وقوع زمین لرزه های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه خیزی استان لرستان است.
مطابق نظر کارشناسان بخشهای شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش های جنوبی الیگودرز و شول آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:afkarnews.ir