به گزارش خبرگزاری مهر، فرشاد امیرخانی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این مطلب گفت: در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی و تامین سلامت مردم، از دوسال قبل با هماهنگی شرکت گاز و دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان طرحی را آماده کردیم که بر اساس آن ساختمان های بالای سه طبقه ویا 4 واحد، ملزم به استفاده از سیستم های حرارت مرکزی باشند...

وی توضیح داد: متاسفانه بعد از گذشت یکسال بررسی وتهیه پیش نویس، این طرح به مرحله اجرا نرسید اما در صورت درخواست دوباره شرکت گاز، این طرح دوباره به گردش درامده و به مرحله اجرا می رسد.

عضو سازمان نظام مهنسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه سیستم حرارت مرکزی هزینه مصرف سوخت برای واحدهای مسکونی را کاهش می دهد، گفت: متاسفانه سیستم های گرمایشی انفرادی علاوه بر مصرف بالاتر انرژی، به دلیل استفاده از اکسیژن داخل واحدهای مسکونی، بسیار خطر ساز هستند.

وی ادامه داد: با اینکه همه دستگاههای زیربط اذعان دارند که سیستم حرارت مرکزی امن و از نظر مصرف انرژی، بهینه است اما متاسفانه هنوز اقدام موثری برای جلوگیری از شیوع بی رویه استفاده از پیکج مشاهده نمی کنیم.

امیرخانی توضیح داد: سیستم های پکیج و یا بخاری علاوه بر اینکه اکسیژن مورد نیاز برای احتراق را از داخل واحد مسکونی می گیرند، در اثر احتراق، گازهای سمی نیز تولید می کنند که عمدتا به دلیل طراحی و نصب غیراستاندارد دودکش، این گازهای سمی در داخل فضای واحدهای مسکونی منتشر شده و در بلند مدت صدمات زیادی به سلامت ساکنین وارد می کند.

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: برای افزایش ایمنی و آسایش ساکنان واحد های مسکونی و همچنین کاهش هزینه ها استفاده از سیستم های حرارت مرکزی به تمامی سازندگان واحدهای مسکونی و مردم توصیه می شود.

امیرخانی اظهار داشت: مقرر شده بود در پروژه های واحدهای مسکن مهر از سیستم حرارت مرکزی استفاده شود ولی به دلایلی این طرح نیز منتفی شد.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطر نشان کرد: استفاده از سیستم های جدید حرارت مرکزی در دراز مدت نقش موثری درکاهش هزینه ها دارد واین موضوع نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم است.