به گزارش خبرنگار مهر، فرمانده پلیس راهور خراسان رضوی ظهر شنبه در نشست با اصحاب رسانه ضمن تشریح برنامه های پلیس راهور در تابستان امسال گفت: طرح تابستانی پلیس راهور در دو مرحله از نیمه خرداد تا اول ماه مبارك رمضان و از عید فطر تا اول مهر اجرا خواهد شد.

سرهنگ حمیدرضا گرایلی ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه و مشكلات ایجاد شده در كشورهای همسایه پیش بینی می كنیم حضور زائران خارجی در تابستان افزایش پیدا كند.

اعمال محدودیت های ترافیكی

سرهنگ گرایلی به تعطیلات نیمه خرداد و همزمانی شب های برات اشاره كرد و گفت: حضور مردم جهت برپایی مراسم شب های برات در آرامستان های استان از صبح شروع و تا ساعات پایانی روز ادامه می یابد.

وی با بیان اینكه بازگشت مردم از آرمستان ها به صورت همزمان بار ترافیكی ایجاد می كند افزود: برای حل مشكل ترافیك در ورودی شهر محدودیت هایی در نظر گرفته شده است.

سرهنگ گرایلی ادامه داد: در خروجی شهر به سمت بهشت رضا راه فرعی از انتهای بولوار صبا در نظر گرفته شده كه رانندگان می توانند از این طریق وارد جاده قدیم نیشابور شوند.

وی به كنارگذر شمالی مشهد اشاره كرد و گفت: همشهریان می توانند از طریق این كنارگذر و راستگرد جاده قدیم فریمان به سمت بهشت رضا عزیمت كنند.

سرهنگ گرایلی زیارتگاه خواجه ربیع را از دیگر آرامستان های پرتردد در ایام برات دانست و افزود: جهت جلوگیری از توقف وسایل نقلیه در مسیرهای پررفت و آمد مأموران حضور دائم خواهند داشت.

وی با بیان این كه علائم و تابلوها جهت راهنمایی شهروندان به میزان كافی نصب شده است افزود: جهت كنترل ترافیك شهروندانی كه از بهشت رضا به مشهد بازمی گردند می توانند علاوه از آزادراه از كناگذر آن كه توسط زیرگذر محل دسترسی به آن فراهم شده است استفاده كنند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی از به كارگیری تمام نیروهای پلیس جهت اجرای طرح های تابستانه خبر داد و گفت: عمده فعالیت ها در هسته مركزی شهر و توقف گاه ها و زیارتگاه ها و كنترل ترافیك این منطقه خواهد بود.

وی به حجم گسترده عابران پیاده در اطراف حرم پس از اقامه نمازهای جماعت اشاره كرد و افزود: در خیابان های مشرف به حرم مطهر علاوه بر طرح زوج و فرد در ساعات حضور گسترده عابران محدودیت كامل تردد خودروها برقرار خواهد شد.

سرهنگ گرایلی به شهروندان توصیه كرد در این زمان از مسیرهای فرعی استفاده كنند و فضا را برای زائران قرار دهند.

وی از حضور موتورسواران كارشناس تصادف در مسیرهای پرتردد خبر داد و گفت: در تصادف هایی كه خسارت كمتر از ۵میلیون تومان است با رویت مدارك شناسایی و بیمه نیازی به حضور مأموران نیست و مردم از ایجاد ترافیك در این مواقع جلوگیری كنند.

خراسان رضوی با کاهش آمار متوفیان سوانح رانندگی روبرو است

سرهنگ گرایلی آمارهای متوفقیان دو ماه اول سال گذشته و سال جاری را ارائه كرد و گفت: طبق آمارها خراسان رضوی در كاهش آمار متوفقیان تصادفات درون شهری مقام دوم و در كاهش متوفقیان برون شهری مقام سوم را در كشور كسب كرده است.

وی به افزایش آمار تصادفات در فروردین ماه اشاره كرد و افزود: متوفیان تصادفات در اردیبهشت سال گذشته ۲۵ نفر و امسال ۲۱ نفر بوده است.

سرهنگ گرایلی ادامه داد: متوفیان سال ۹۴ در دو ماه اول سال ۵۶ نفر بوده است كه ۴۳ نفر در مشهد رخ داده است كه این آمار نسبت به سال گذشته ۱۲درصد رشد داشته است.

وی با بیان این كه تك نرخی شدن بنزین میل استفاده از موتور سیكلت را افزایش داده است گفت: ۴۰درصد متوفیان تصادفات راكبین موتور سیكلت ها هستند و این امر لزوم بازآموزی فرهنگ استفاده از این وسیله را روشن می كند.

آمادگی کامل نیروهای پلیس راه

فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در راستای كنترل حجم ترافيك در روزهاي آتی از شهروندان مي خواهيم تا با استفاده از كنارگذر آزادراه شهيد شوشتري و محور فريمان با پليس همكاري كنند.

محمد صفایی با بيان اينكه آمادگی كامل در كنترل ترافيك محورهای ورودی مشهد را داريم افزود: در صورت پس زدگي بار ترافيك رانندگان به محور قديم نيشابور هدايت مي شوند و برای اين امر تابلوهای مورد نياز نصب شده است.

رئيس پليس راه خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اينكه تنها درب جنوب شرقی بهشت رضا جهت تردد خودروهای سواری در نظر گرفته شده است خيابان های منتهی به خيابان مركزی بهشت رضا مسدود شده و شهروندان مي توانند از پاركينگ های در نظر گرفته شده استفاده كنند.

وي با بيان اينكه خروجي بهشت رضا تنها از ضلع غربي امكان پذير است گفت: در صورت وجود ترافيك سنگين مأموران پليس راه رانندگان را به دور برگردان محور فريمان هدايت ميیكنند كه از اين مسير دسترسی به آزادراه شهيد شوشتری فراهم شده است.

سرهنگ صفايی ادامه داد: وسايل نقليه سنگين جهت طي مسير به سمت فريمان از آزادراه شهيد شوشتری و پل مهدی آباد به سمت فريمان انتخاب مسير كنند.

وي با اشاره به عزيمت كاروان های زيارتی در ۱۳ خرداد گفت: برای رانندگان و بسيج ياران دوره های آموزشی برگزار كرديم و علاوه بر همراهي اتوبوس ها، ‌ تردد آن ها در همه پاسگاه ها كنترل مي شود.

حضور پليس در آرامستان ها پررنگ تر مي شود

در این نشست همچنین حجت نيك مرام، فرمانده نيروی انتظامي مشهد گفت: از ۱۰ خرداد طرح انتظامی معطوف به آرامستان های بهشت رضا و خواجه ربيع آغاز می شود و حضور فيزيكی پليس محسوس تر از گذشته خواهد بود.

وی با بيان اين كه مركز فرويت های پليسي ۱۱۰ به صورت لحظه ای رصد می شود افزود: به دليل استقبال مردم از مراسم نميه شعبان در حسينيه ها و تكايا اين محل ها تحت پوشش نيروی انتظامی خواهد بود.

فرمانده انتظامي مشهد ادامه داد: به دليل همزمانی ايام برات و نيمه خرداد و اعزام كاروان های زيارتي به حرم امام خميني(ره) اين كاروان ها به صورت ويژه تحت كنترل نيروی انتظامی خواهد بود.

وي ادامه داد: معضل عمده در اين ايام گم شدن كودكان و سالخوردگان است كه در اين زمينه به مردم توصيه می كنيم شماره همراه و آدرس خود را به كودكان و سالخوردگان همراه خود بدهند.

سرهنگ نيك مرام از مردم خواست وسايل مزاحم تردد همراه خود نداشته باشند و ادامه داد: وجوه نقد، اشياء قيمتی و تعدد ساك و چمدان توجه سارقان را جلب مي كند و مشكلاتي براي زائران به وجود مي آورد.

وی تأكيد كرد: مردم حتی الامكان از وسايل نقليه عمومی استفاده كنند تا با كمترين حادثه و مشكل مواجه شوند.