به گزارش خبرنگار مهر، سردار سعید منظرالمهدی در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی نیروی انتظامی درباره شایعاتی که در خصوص فروش نفت توسط نیروی انتظامی وجود دارد، اظهار داشت: در سال ۹۲ جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، رئیس خزانه داری و رئیس بانک مرکزی و همچنین دکتر نوبخت و چند نفر از فرماندهان ناجا برگزار شد.
در این جلسه، فروش محموله نفتی توسط نیروی انتظامی به عنوان محلی برای حل کسری حقوق و بودجه ناجا مورد بحث و پیگیری قرار گرفت و محرز شد یک محموله نفتی توسط نیروی انتظامی به فروش رسیده و عواید آن هزینه شده است.

در این جلسه مقرر شد، دکتر نوبخت موضوع را بررسی کرده و با روشی مناسب راهی را برای بازگرداندن این پول به خزانه دولت معرفی کند.

وی با اعلام اینکه بر اساس قواعد و قوانین حسابداری بازگشت این پول بسیار ساده است و نیاز به حاشیه سازی ندارد، افزود: با روش دخلی خرجی که جزء ساده ترین روش های علم حسابداری است می توان این پول را که جزء دیون نیروی انتظامی محسوب می شود، تحت عنوان قباله صادر کرد و مجددا آن را به خزانه دولت برگرداند، تا جایی که در بازگرداندن این پول به خزانه دولت، هیچ پولی از هیچ جایی منتقل نخواهد شد و صرفا با انجام یک معادله ریاضی دیون تخصیص داده شده باز هم به حساب دولت برمی گردد.

سخنگوی ناجا درباره مبلغ به فروش رفتن این محموله نفتی نیز ادامه داد: پول این محموله نفتی با احتساب دلار سال ۹۲، ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که البته این روش بازگرداندن پول به خزانه دولت نیز در دهه پیشین و در جریان خرید بنزهای نیروی انتظامی انجام شده است.

منتظرالمهدی در ادامه همچنین در خصوص پیشنهاداتی که در خصوص فعالیت های اقتصادی و تخلفات صورت گرفته در بنیاد تعاون ناجا عنوان کرد: در شرکت های زیرمجموعه بنیاد تعاون ناجا انحراف هایی وجود داشته که در سال ۹۲ این انحراف های مالی برای فرمانده وقت محرز شد و در سال ۹۳ به دستور فرمانده وقت ناجا شخصا پرونده قضایی برای پیگیری متخلفان در دستگاه قضا تشکیل شد. در این پرونده هنوز بررسی های تکمیلی ادامه دارد و تاکنون چندین نفر نیز به عنوان مطلع برای بازجویی دستگیر شده‌اند.

۱۱۰ قرارگاه امنیتی ساحلی همزمان با تابستان تشکیل می‌شود

سردار منتظرالمهدی به آغاز طرح دریا با فعالیت ۱۱۰ قرارگاه ساحلی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱۰ نقطه ساحلی در استان های گلستان، گیلان، مازندران، شناسایی شده اند و برای هماهنگ سازی دستگاه ها و ایجاد امنیت و پشتیبانی انتظامی فعالیت امنیتی خود را از صبح امروز آغاز کرده اند.

وی هدف از ایجاد این قرارگاه ها را تلاش برای سرویس‌دهی بیشتر و بهتر به شهروندان، تخلیه هیجان مناسب جوانان، انجام خدمات مشاوره ای و ایجاد فضای صمیمی در مناطق ساحلی و گردشگری اعلام کرد و افزود: مردم باید با خادمین خود در نیروی انتظامی همکاری کنند تا آسایش و آرامش نقش پایداری در جامعه داشته باشد.

سخنگوی ناجا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور بانوان در استادیوم های ورزشی گفت: تاکنون هیچ ابلاغی در خصوص حضور بانوان در استادیوم های ورزشی چه در زمینه والیبال و چه در زمینه ورزش بسکتبال اعلام نشده است. وزارت ورزش، وزارت کشور و نیروی انتظامی سه هسته اصلی تصمیم گیری در این زمینه هستند. وزارت کشور که مرجع رسمی است تاکنون هیچ ابلاغی صادر نکرده و چون ابلاغیه ای به دست ما نرسیده، در نتیجه همچنان از حضور بانوان در سالن های ورزشی خودداری می شود.

منتظرالمهدی در ادامه با اعلام اینکه اگر ابلاغ صورت گیرد، نیروی انتظامی امنیت لازم را برقرار می کند ، افزود: درباره عکس ها و فیلم هایی که از حضور بانوان به عنوان تماشاچی در مسابقات بسکتبال وجود دارد، اعلام می کنم این حضور بدون هماهنگی انجام شده و شاید تعداد اندکی که در سالن حضور داشتند، با هماهنگی و به عنوان میهمان در جلسه حاضر شدند.

وی در ادامه با اشاره به استقرار قرارگاه روح الله توسط نیروی انتظامی همزمان با سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) گفت: این ماموریت از ۱۳ خرداد ماه آغاز و تا پایان ۱۵ خرداد ماه ادامه داشت. این در حالی است که ماموریتی که بر عهده ناجا گذاشته شده بود، بدون هیچ مشکلی به پایان رسید و بیش از ۳۰ هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و پلیس‌های تخصصی در آن مشارکت داشتند و در طی دو روز انجام ماموریت ها بیش از ۲۰ هزار وسیله نقلیه ساماندهی شد.

سخنگوی ناجا با اعلام اینکه آمار سرقت ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در مراسم ارتحال ۱۵ درصد کاهش داشته، خاطرنشان کرد: بالگردهای نیروی انتظامی در طی دو روز فعالیت قرارگاه روح الله هشت بار پرواز انجام دادند.

منتظرالمهدی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه های ناجا در طول ایام تابستان گفت: قرار است ماموران ما در کنار مردم باشند و همکاران ما نیز برای ایجاد امنیت و آسایش و همچنین پایداری آن در تعطیلات انجام وظیفه می کنند. از مردم تقاضا داریم با انجام فعالیت های عرفی و اخلاقی، نیروی انتظامی را در پیشبرد اهداف و برنامه های فرهنگی و معنوی خود یاری رسانند.

وی در ادامه به کاهش ۵۰ درصدی غرق شدگان در سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از گرفتارشدگان در دریا توسط دریابانان ناجا در سال گذشته نجات یافته‌اند.

سخنگوی ناجا گفت: برای اجتماعی کردن معدود افرادی که اصرار به هنجارشکنی دارند، قرار است برخورد فنی انجام شود البته اعلام می کنم که اجرای طرح دریا یک طرح مردمی است و باید به صورت مردمی نیز انجام شود. بر این اساس، از پرسنل موسسات انتظام و پلیس های افتخاری در اجرای این طرح استفاده شده و پلیس نیز پشتیبانی و حمایت امنیتی در اجرای طرح را برعهده دارد.

منتظرالمهدی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میزان رضایتمندی مردم از عملکرد کلانتری ها نیز گفت: این موضوع نیازمند پایش است و در سال جدید هیچگونه پایشی در خصوص سنجش میزان رضایتمندی مردم از نیروی انتظامی صورت نگرفته، اما جزء برنامه‌های ما است که این افکارسنجی انجام شود و نتایج آن به سمع و نظر مردم برسد.

معاون اجتماعی ناجا همچنین با اعلام اینکه پلیس همواره به خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان همکاران خود در عرصه های اجتماعی نگاه می کنند، افزود: از خبرنگاران چه آنهایی که در رسانه های مکتوب فعالند و چه آنهایی که رسانه های تصویری را رهبری می کنند، تقاضا می کنیم در برخورد با مسائل امنیتی و انتظامی ریزبینانه و ظریف وارد عمل شده و با انعکاس دقیق اطلاعات، علاوه بر کمک‌رسانی به نیروی انتظامی از گسترش شایعات و از بین بردن احساس امنیت عمومی در جامعه جلوگیری کنند.

سینماها از افطار تا سحر باز است

سردار منتظرالمهدی در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه قبل از ماه رمضان درخواستی مبنی بر فعالیت سینماها در ایام ماه مبارک رمضان به معاونت اجتماعی ناجا ارسال شده بود، افزود: برای پررنگ‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی جامعه، ماموران پلیس در کنار سینماگران با فعالیت سینماها از محدوده زمانی افطار تا سحر موافق هستند. این در حالی است که فعالیت سینماها در لیالی قدر متوقف می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد استفاده از سلاح گرم بدون هیچ محدودیتی در استان‌های مرزی گفت: طرح جمع‌آوری سلاح در این استان‌ها در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفته و به همین منظور جلسات متعددی با سران اقوام انجام شده و مطمئن هستیم این مشکل با اتفاق نظر روسای اقوام انجام می‌شود.

سخنگوی ناجا همچنین در پاسخ به سئوالی درباره مصرف مواد مخدر به ویژه حشیش در بین دانش‌آموزان، گفت: آمار و ارقامی در این زمینه نداریم که تا چه اندازه‌ای مواد مخدر در داخل مدارس رواج پیدا کرده است، این در حالی است که اعتقادی هم به وجود مواد مخدر در مدارس نداریم.

منتظرالمهدی در ادامه با اشاره به اینکه فضای سایبری از سوی پلیس‌های سایبری با جدیت و دقت لازم رصد می‌شوند، افزود: اقدامات و تحرکاتی که همزمان با انتخابات در فضای سایبری آغاز شده، از رصد کارشناسان پلیس فتا به دور نیست و من از همین جا اعلام می‌کنم که پلیس فتا با کوچک‌ترین تحرکاتی که برخلاف قانون باشد، با جدیت برخورد می‌کند.

وی همچنین درباره ظهور باندهای سازمان یافته رمالی و فالگیری در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، گفت: پلیس فتا قطعا با این قبیل مسائل برخورد کرده و در صورت مشاهده، اقدام به بستن سایت و دستگیری گردانندگان آن خواهد کرد.

سخنگوی ناجا در ادامه با اعلام اینکه برخورد با زنان کارتن‌خواب و جمع‌آوری آنها بر عهده شهرداری‌هاست، گفت: شهرداری موظف است تا نسبت به جمع‌آوری زنان کارتن‌خواب اقدام کند اما نیروی انتظامی وظیفه نظم و انضباط‌بخشی به جامعه را دارد. هر گاه شهرداری نیاز به کمک داشته باشد، نیروی انتظامی در صحنه حضور خواهد داشت و نسبت به جمع‌آوری زنان کارتن‌خواب به شهرداری کمک خواهد کرد.

منتظرالمهدی همچنین در مورد برخورد با دور دور کردن خودروهای لوکس نیز گفت: وجود چنین ماشین‌هایی زمینه ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه را به وجود می‌آورد و تبعات بسیار زیادی برای جامعه و به ویژه جوانان دارد. برخورد نیروی انتظامی با دور دورهای این ماشین‌ها و بازخورد نظرات مردم نسبت به این عملکرد ناجا نشان می‌دهد در برخورد با این خودروها صرفاً تخلفات مد نظر است. بر این اساس پورشه بودن یا پراید بودن برای اعمال قانون فرقی نمی‌کند. مهم سرنشینان خودرو هستند و اخلاق‌مدار بودن آنها مد نظر نیروهای پلیس است.

وی با اعلام اینکه پلیس کودک و نوجوان از تیرماه اجرایی می‌شود، افزود: پلیس کودک به عنوان برنامه‌ای جدید اول تیرماه امسال ابلاغ می‌شود البته این در حالی است که زیرساخت‌های آن در پلیس پیشگیری انجام شده و به بحث ابلاغ‌سازی نزدیک شده است. به محض ابلاغ فعالیت این پلیس تخصصی، فعالیت آن در کلانتری‌ها آغاز می‌شود.

سخنگوی ناجا با اعلام اینکه عزم و اراده نیروی انتظامی، پالایش درون سازمانی است افزود: بر این اساس هر گاه سیستم‌های نظارتی، صیانتی و بازرسی متوجه شوند بعضی‌ها از قانون پا را فراتر گذاشته و خلافی را انجام می‌دهند، بلافاصله با فرد خاطی برخورد می‌کنند.

منتظرالمهدی در پایان گفت: به هیچ عنوان نباید از سربازها به عنوان نیروهای خدماتی در کلانتری‌ها استفاده کرد و اگر مردم موردی را مشاهده کردند می‌توانند مراتب را با ۱۱۰ و ۱۹۷ در میان بگذارند.