پايان گروگانگيری 30 روزه دختر نوجوان
متهمان كه همگي از اتباع افغانستان هستند از زماني تحت تعقيب پليس قرار گرفتند كه پسرجواني نزد مأموران رفت و خبر از ناپديد شدن خواهر 15ساله‌اش داد.

دختران نوجوان در دام باند گروگانگیری

متهمان كه همگي از اتباع افغانستان هستند از زماني تحت تعقيب پليس قرار گرفتند كه پسرجواني نزد مأموران رفت و خبر از ناپديد شدن خواهر 15ساله‌اش داد. وی كه ساكن يكي از شهرك‌هاي اطراف تهران است به مأموران گفت: خواهرم براي ديدن دوستش از خانه بيرون رفت و قرار شد تا غروب برگردد اما ديگر خبري از او نشد. هرچه با موبايلش تماس مي‌گيرم خاموش است و هيچ‌كس از او خبري ندارد.با اعلام اين گزارش، تيمي از مأموران تحقيقات خود را براي پيدا كردن ردي از دختر نوجوان شروع كردند اما پس از گذشت 2روز، شاكي بار ديگر به اداره پليس رفت و مدعي شد كه خواهرش را ربوده‌اند. وي گفت: ساعتي قبل‌ موبايلم زنگ خورد و آن طرف خط جواني بود كه مي‌گفت خواهرم را در خانه‌اي زنداني كرده‌اند و براي آزادي‌اش 200ميليون تومان مي‌خواهند. اما من يك كارگر ساده هستم و پدرم سال‌ها پيش فوت شده است. كل سرمايه‌ام 200ميليون تومان نمي‌شود با اين حال آنها تهديد كرده‌اند كه اگر اين پول را ظرف 3روز فراهم نكنم خواهرم را به قتل مي‌رسانند.


پايان گروگانگيري 30روزه

وقتي گزارش آدم‌ربايي در اختيار كارآگاهان قرار گرفت، آنها آموزش‌هاي لازم را به برادر گروگان دادند و خواستند تا به بهانه پرداخت پول با آدم‌ربايان قرار بگذارد. در تماس‌هاي بعدي هرچند برادر گروگان مدعي بود كه پول را فراهم كرده است اما آدم‌ربايان مرتب قرار را به امروز و فردا موكول مي‌كردند. حدود 30روز از ماجرا گذشت تا اينكه آدم ربايان به بهانه تحويل دختر نوجوان و دريافت پول با شاكي در يكي از خيابان‌هاي جنوب پايتخت قرار گذاشتند. كارآگاهان از يك ساعت قبل‌تر، محل قرار را به‌صورت نامحسوس تحت كنترل قرار دادند تا اينكه خودروي پرايد آدم ربايان را شناسايي كردند. داخل ماشين به جز راننده جوان ديگري به همراه دختر نوجوان نشسته بودند كه كارآگاهان در عملياتي غافلگيرانه متهمان را دستگير و گروگان را آزاد كردند.


باند سازمان يافته

2متهم دستگير شده 18سال بيشتر ندارند و اهل افغانستان هستند. هر دوي آنها به اداره آگاهي منتقل شدند و اين در حالي بود كه دختر نوجواني كه 30روز در اسارت آنها بود در تحقيقات حقايق تازه‌اي را فاش كرد؛ حقايقي كه نشان مي‌داد مأموران در برابر باندي سازمان يافته كه در حدود 8عضو داشت، قرار دارند؛ باندي كه دختران نوجوان را شكار مي‌كردند تا پس از ربودن آنها از خانواده‌هايشان باج بگيرند.


دختر نوجوان در توضيح ماجرا چنين گفت:

از طريق تلگرام با پسري به نام محمد آشنا شدم. او به من نگفت كه افغان است و مرا سر قرار كشاند تا همديگر را ببينيم. وقتي او را ديدم با چرب‌زباني مرا فريب داد و بعد از چند روز، درحالي‌كه دلباخته‌اش شده بودم از من خواست تا به خانه‌اش بروم. مي‌گفت مادرش مي‌خواهد عروس آينده‌اش را ببيند. من هم از همه جا بي‌خبر راهي خانه محمد شدم غافل از اينكه او دامي برايم پهن كرده است. در آنجا به جز محمد 2پسر افغان ديگر هم بودند كه با تهديد دست و پايم را بستند. وقتي داد و فرياد راه انداختم مرا مورد ضرب و شتم قراردادند. تهديدم كردند كه اگر حرفي بزنم مرا خفه مي‌كنند.

آنها چند روزي مرا در آن خانه نگه داشتند و پس از آن چشمانم را بستند و به جاي ديگري بردند. در آنجا به جز من 2دختر ديگر هم زنداني بودند كه شنيدم آدم‌ربايان از خانواده‌هايشان اخاذي كرده‌اند. حتي شنيدم كه مي‌خواهند آنها را قاچاقي به افغانستان بفرستند و به‌عنوان برده بفروشند. خيلي ترسيده بودم و التماسشان مي‌كردم كه آزادم كنند.

آنها روزي يك وعده به من غذا مي‌دادند و در اتاقي زنداني بودم كه درهايش قفل بود تا اينكه شماره تماس خانواده‌ام را گرفتند و براي آزادي‌ام درخواست پول كردند. وي ادامه داد: باورم نمي‌شد كه از دست آنها نجات پيدا خواهم كرد. چندين‌بار مي‌خواستم فرار كنم اما 2نفر هميشه مراقب من بودند تا مبادا بلايي سر خودم بياورم يا فكر فرار به سرم بزند. خوشبختانه سرانجام پس از گذشت يك‌ماه پيش خانواده‌ام برگشتم و هنوز كابوس آن شب‌هاي وحشتناك اسارت را مي‌بينم.


نقشه فقط اخاذي بود

با اظهارات دختر نوجوان، مأموران راهي اسارتگاه او شدند اما همدستان آدم‌ربايان اين محل را كه زيرزمين خانه‌اي در جنوب تهران بود، تخليه كرده و ناپديد شده بودند. در تحقيقات بيشتر مشخص شد كه اعضاي اين باند از طريق شبكه‌هاي اجتماعي مانند تلگرام و تانگو و... يا در راه مدرسه دختران نوجوان را شكار كرده و پس از ربودن آنها دست به اخاذي از خانواده هايشان مي‌زدند.

2متهم دستگير شده در بازجويي‌ها اقرار كردند كه تنها نيتشان اخاذي از خانواده‌هاي دختران بوده و هرگز دختري را قاچاقي به افغانستان نفرستاده‌اند. يكي از آنها گفت: ما نقش نگهبان را داشتيم و از سركرده‌هاي باند روزي 350هزارتومان پول مي‌گرفتيم. من هميشه مراقب دختران بودم و اجازه نمي‌دادم كسي آنها را اذيت كند. حتي چندين بار دلم به حالشان سوخت و مي‌خواستم آنها را فراري دهم اما وقتي به ياد تهديدهاي سركردگان باند كه مي‌گفتند اگر گروگان فرار كند با شليك گلوله شما را به قتل مي‌رسانيم، مي‌افتادم، منصرف مي‌شدم.يكي از سركرده‌هاي اصلي باند در يكي از استان‌هاي كشور به جرم قتل دستگير شده و تحقيقات براي افشاي راز اين باند ادامه دارد.

 

 

 

منبع : جام نیوز/همشهری