آدم ربایی در زاهدان
چند عدد خرما و کمی آب، همه غذای گروگانی بود که ۱۰۰ روز تمام در عمق چاهی ۱۰ متری در غل و زنجیر بود. آدم‌ربایان برای آزادی این مرد یک میلیارد تومان پول نقد خواسته بودند که با حضور پلیس به خواسته‌شان نرسیدند.

آدم ربایی در زاهدان

همشهری آنلاین نوشت: چند عدد خرما و کمی آب، همه غذای گروگانی بود که ۱۰۰ روز تمام در عمق چاهی ۱۰ متری در غل و زنجیر بود. آدم‌ربایان برای آزادی این مرد یک میلیارد تومان پول نقد خواسته بودند که با حضور پلیس به خواسته‌شان نرسیدند. این آدم‌ربایی عصر 19شهریور امسال در شهرستان زاهدان رقم‌خورد. آن روز مرد 40ساله‌ای به نام رسول در حال رفتن به خانه‌‌شان بود که در یکی از خیابان‌ها، یک دستگاه پژو 405مقابلش توقف کرد. 2مرد از ماشین پیاده شدند و با تهدید چاقو از او خواستند که سوار شود. رسول یکی از آنها را می‌شناخت. او شریکش به نام احمد بود که مدتی قبل‌تر بر سر معامله‌ای با او دچار اختلاف حساب یک میلیارد تومانی شده بود. مرد 40ساله وقتی دید تهدید مرد آشنا جدی است، سوار ماشین شد و احمد و همدستش بعد از بستن دست و پای او، شروع به حرکت کردند.

چاهی در اطراف خاش
 
آدم‌ربایان پس از انتقال گروگانشان به خانه‌ای در زاهدان، با خانواده‌اش تماس گرفتند و تهدید کردند که اگر یک میلیارد تومان پرداخت نکند، گروگان را خواهند کشت. آنها صبح روز بعد، مرد 40ساله را دست و پا بسته به خودروی‌شان منتقل کردند و این بار راهی بیابان‌های اطراف شهرستان خاش شدند؛ جایی که احمد از قبل چاه متروکه‌ای را در آنجا شناسایی کرده بود تا گروگانشان را در آنجا زندانی کند.

به‌دنبال ربوده شدن رسول، خانواده‌اش با پلیس تماس گرفت و ماجرای آدم‌ربایی را گزارش کرد. همزمان تیمی از کارآگاهان پلیس زیرنظر سردار رحیمی، رئیس پلیس استان سیستان و بلوچستان وارد عمل شدند وتحقیقات برای نجات مرد ربوده شده کلید خورد. هنوز کسی نمی‌دانست پشت‌پرده این آدم‌ربایی چه‌کسی است تا اینکه کارآگاهان در پرس‌و‌جو از خانواده گروگان متوجه شدند مرد ربوده شده از مدتی قبل با فردی افغان به نام احمد دچار اختلاف مالی شده بود.

ماموران در ادامه، محل زندگی احمد را در زاهدان شناسایی کردند اما وقتی به آنجا رفتند متوجه شدند که مرد افغان چند روز پیش آنجا را ترک کرده و کسی از وی و خانواده‌اش خبر ندارد. از سوی دیگر خاموش بودن تمامی سیم‌کارت‌های او فرضیه اینکه وی در این ماجرا نقش دارد را پررنگ‌تر کرد.

ردی در مشهد
 
بررسی‌های پلیس از این حکایت داشت که احمد مردی سه‌زنه است و پس از آدم‌ربایی همراه آنها گریخته است. پس از گذشت چند ماه، مأموران به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد او در مشهد زندگی می‌کند. احمد برای همسرانش 3 خانه در 3 نقطه مشهد تهیه کرده بود و احتمال داشت که خودش در یکی از این خانه‌ها مخفی شده باشد.

کارآگاهان مطمئن بودند که مرد افغان در این آدم‌ربایی نقش دارد و خانه همسران او را شناسایی و آنجا را به صورت نامحسوس زیرنظر گرفتند تا اینکه در نهایت موفق شدند 14آذرماه، مرد افغان را در یکی از این خانه‌ها دستگیر کنند. احمد به اداره آگاهی منتقل شد اما دربازجویی‌ها ادعا کرد که نقشی در ربوده شدن مرد 40ساله نداشته و از سرنوشت او خبر ندارد.

با این حال بازجویی از او ادامه یافت تا اینکه پس از چند روز لب به اعتراف گشود و گفت که رسول را در چاهی در بیابان‌های اطراف شهرستان خاش زندانی کرده است. او گفت: پس از انجام معامله‌ای با رسول، یک میلیارد تومان از او طلبکار شدم اما وی قصد نداشت بدهی‌اش را پرداخت کند. برای همین تصمیم گرفتم به زور پولم را بگیرم. نقشه‌ام را با یکی از دوستانم در شهرستان خاش در میان گذاشتم و قرار شد او را گروگان بگیریم و خانواده‌اش را مجبور کنیم که این مبلغ را پرداخت کند.

از قبل در بیابان‌ها اطراف خاش، چاهی متروکه را دیده بود که کسی گذرش به آنجا نمی‌افتاد. تصمیم گرفتم پس از ربودن رسول، او را در همان چاه زندانی کنم. به این ترتیب روز حادثه با دوستم سر راه رسول کمین کردیم، او را ربودیم و به داخل آن چاه انداختیم.

متهم ادامه داد: برای اینکه او نتواند فرار کند، دست و پایش را با زنجیر بستیم و از همدستم خواستم که روزی یک‌بار به او سر بزند و چند عدد خرما و کمی آب به وی بدهد تا نمیرد. پس از آن هم به مشهد فرار کردم و در این مدت‌ هر از گاهی با خانواده رسول تماس می‌گرفتم و درخواست پول می‌کردم تا اینکه دستگیر شدم.

به گفته سردار رحیمی، رئیس پلیس سیستان و بلوچستان، پس از اعترافات متهم مأموران راهی چاه مورد نظر شدند و 26آذرماه موفق شدند رسول را از داخل چاه نجات دهند. او به‌خاطر سوءتغذیه به‌شدت لاغر شده بود که پس از آزادی تحت درمان قرار گرفت و هم‌اکنون تحقیقات برای دستگیری همدست مرد آدم‌ربا ادامه دارد.




منبع: همشهری آنلاین