شایعات رعب آور و استرس زا در شهر خاش
شهروندان خاش بعد از استشمام بویی نا مطبوع و غیر طبیعی و پخش شایعات رعب آور و استرس زا در مقابل بیمارستان امام خمینی این شهر صف کشیدند.

استشمام بویی نامطبوع در خاش

منطقه سیستان و بلوچستان، روابط عمومی بیمارستان خاش از مراجعه افراد زیادی بابت استشمام بوی غیر طبیعی در این شهر خبر داده و تاکید کرده، هیچ گونه نگرانی در رابطه با این موضوع وجود ندارد.

در پیام روابط عمومی بیمارستان خاش اینگونه آمده است: به اطلاع همشهریان گرامی میرساند که پیرو مراجعات مردم به بیمارستان خوشبختانه مورد حادی وجود ندارد و یک سری بیماران مراجعه که بصورت سرپایی مداوا شدند و جای نگرانی نیست، لطفا از مراجعه غیر ضروری به بیمارستان خودداری نمائید.

فرمانداری خاش هم اعلام کرده که به محض دریافت اخباری مربوط به استشمام بوی نا مطبوع در این شهر کمیته بحران تشکیل و مراتب به مقامات بالادستی استان اعلام و کار گروه ستاد مدیریت استانی نیز تشکیل و علت اصلی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

برخی از پزشکان متخصص استانی و محلی خاش در حال بررسی این بو هستند.

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم اعلام کرده؛ تیمی از کارشناسان مجرب به منطقه خاش اعزام شده اند تا این بو و مسمومیت های ناشی از آن را بیشتر بررسی کنند.

 اقدامات و اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص وجود بوی نامطبوع در خاش

به دنبال دریافت گزارشاتی مبنی بر استشمام بوی شبیه به گوگرد در مناطق مختلف شهر خاش، بررسی های میدانی توسط کارکنان و کارشناسان مرکز فوریت های پزشکی، اورژانس ۱۱۵ و کارکنان بهداشتی و درمانی صورت گرفته است.

  *اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
تاکنون بالغ بر ۵۰  نفر از ساکنان شهر خاش که عموما مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند آسم بوده اند با علایمی از قبیل تنگی نفس و حالت تهوع به بیمارستان امام خمینی خاش مراجعه نموده اند که ۲۵ نفر از آنان به منظور دریافت خدمات طبی بیشتر بستری شده اند.

 به دنبال کاهش شدت بو در سطح شهر، روند کاهش مراجعین به بیمارستان شروع شده است.

بیمارستان امام خمینی (ره) خاش در حالت آماده باش کامل است.

در شرایط حاضر توصیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به هموطنان خاشی و به خصوص  افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری های ریوی و قلبی، زنان باردار و کودکان این است که حتی المقدور تا رفع کامل بوی نامطبوع از منزل خارج نشوند.

 

 تکمیلی

غلامرضا اربابی درباره ماجرای بوی بد در شهرستان خاش اظهار کرد: حوالی 3 بامداد امروز بوی بدی در بخش‌های مختلفی از شهرستان خاش استشمام شد که در پی آن 52 نفر از شهروندان این شهر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که تاکنون برابر آخرین آمارها، 35 نفر از آنان ترخیص شده و مابقی که عمدتا دارای سابقه بیماری تنفسی بودند، در بیمارستان بستری هستند.

وی با بیان اینکه در پی این ماجرا بلافاصله جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران شهرستان خاش برگزار شد، اظهار کرد: صبح امروز نیز جلسه مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان نیز برگزار شده و درباره این موضوع تصمیم‌گیری و بررسی شد.

اربابی با بیان اینکه از حوالی ساعت 7 صبح امروز این بو از شهرستان خاش رفع شد و تاکنون چنین بویی استمشام نشده است، درباره منشاء این بو گفت: در جلسه صبح امروز، منشاء و دلایل احتمالی ایجاد این بو مورد بررسی قرار گرفته و از کارشناسان و دستگاه‌های مختلف درخواست کردیم تا نظر کارشناسی خود در این خصوص را اعلام کنند.

فعالیت آتشفشان تنها یکی از احتمالات بروز این بو است

مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان درباره علل مطرح شده درباره این بو اظهار کرد: کارشناسان موارد مختلفی را مطرح کردند. به عنوان مثال برخی معتقد بودند که فعالیت آتشفشان تفتان ممکن است باعث ایجاد این بو شده باشد. گروهی دیگر فعالیت کارخانه ایزوگام را عامل ایجاد این بو می‌دانستند و برخی دیگر نیز معتقد بودند که منشا این بو می‌تواند از شهرک صنعتی خاش باشد؛ اما تاکنون تمامی این موارد در حد احتمال و گمانه‌زنی اولیه بوده و هیچ چیز به شکل قطعی اعلام نشده است.

اربابی با تاکید بر اینکه علت بروز این پدیده همچنان در دست بررسی است گفت: با مشارکت محیط زیست، کارشناسان زمین‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مرتبط بررسی منشاء این بو آغاز شده و البته به نظر نمی‌رسد که دوباره چنین پدیده‌ای در شهرستان خاش تکرار شود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir