زلزله 6 ریشتری صبح امروز کرمان را لرزاند
 زلزله ای به بزرگی 6.1 ریشتر در ساعت شش و دو دقیقه هجدک در استان کرمان را لرزاند. این زلزله در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.

زلزله ای به قدرت 6.1ریشتر هجدک در استان کرمان را لرزاند

زلزله ای به بزرگی 6.1 ریشتر در ساعت شش و دو دقیقه هجدک در استان کرمان را لرزاند. این زلزله در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.
بنا  بر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری این زلزله در عمق ده کیلومتری زمین و با فاصله 37 کیلومتر از هجدک کرمان به وقوع پیوست. معاون امور فنی و عمرانی استانداری از وقوع دو پس لرزه به قدرت های 5.1 و 4 ریشتر در منطقه هجدک در استان کرمان خبر داد.

"سید مصطفی آیت الهی موسوی" با  اشاره به اعزام اکیپ های ستاد بحران، نیروی انتظامی، بخشداری و دهیاری ها به منظقه تصریح کرد: در حال بررسی خسارات احتمالی در منطقه هستیم .

گزارش های جدید مرکز لرزه نگاری حاکی است پس لرزه های 4 و 3.8 ریشتری به ترتیب در ساعت های شش و نوزده دقیقه و شش و بیست و یک دقیقه در این منطقه به وقوع پیوسته است.

به گفته مقامات محلی تا این لحظه گزارشی از تلفات دریافت نشده است و تنها تعدادی از منازل قدیمی در برخی از روستاها تخریب شده است. معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطقی از استان کرمان که زلزله رخ داده است خبر داد.
 
شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد دو زلزله‌ای که دقایقی قبل هجدک و شهداد در استان کرمان رخ داد اظهار کرد: تیم‌های ارزیاب برای بررسی‌های اولیه به منطقه اعزام شده‌اند .

زلزله دیگری با بزرگی 4.2 ریشتر هجدک را لرزاند. این زمین لرزه در ساعت 6:27 در عمق ده کیلومتری از زمین به وقوع پیوست. جلسه ستاد بحران استان در محل استانداری کرمان به ریاست استاندار تشکیل شد.

شاهین فتحی در مورد گزارش تکمیلی زلزله استان کرمان گفت:بر اساس گزارش دریافتی از مرکز ‎ کنترل و هماهنگی عملیات استان کرمان تا کنون حدود ٣٠ باب منزل مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده است.

اعزام پنج تیم ارزیاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان به محل وقوع زلزله هجدک کرمان

بنا به اعلام مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در پی وقوع زلزله 6.1 ریشتری هجدک کرمان پنج تیم از پایگاههای چترود، هجدک، شهداد، گلباف و سیرچ به مرکز وقوع زلزله اعزام شدند.

 همچنین  مرکز مدیریت بحران(EOC) دانشگاه علوم پزشکی کرمان با حضور اعضا فعال شد و آمبولانس ها و چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال آماده باش قرار گرفتند. زلزله دیگری به بزرگی 5.5 ریشتر در ساعت هفت و چهار دقیقه برای چندمین بار هجدک را لرزاند.
 

در مناطق زلزله‌زده کرمان تاکنون مورد مصدوم یا فوتی اعلام نشده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پی وقوع زلزله 6.1 ریشتری اعلام کرد: روستاهای هجدک، هروز، گورک، دوران، هرجند، ده قاضی، بخش کوهساران از توابع راور، کلیه روستاهای مناطق کوهپایه، اندو هجرد و روستاهای مناطق شهداد و گلبافت، همچنین شهرهای گلبافت و شهداد، توسط هشت تیم ارزیاب اعزامی به طور کامل بازدید شده و مصدوم یا فوتی تا این لحظه گزارش نشده است.
 
معاون عمرانی استاندار کرمان: خوشبختانه از زمین‌لرزه صبح امروز تلفاتی گزارش نشده است. زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌ها مردم کرمان را به خیابان‌ها کشانده است.

اولین عکس ها از وقوع زلزله در کرمان

عکس های زلزله در کرمان - شماره 1

عکس های زلزله در کرمان - شماره 1

عکس های زلزله در کرمان - شماره 2

02.jpg

عکس های زلزله در کرمان - شماره 3

03.jpg

عکس های زلزله در کرمان - شماره 4

04.jpg

عکس های زلزله در کرمان - شماره 5

05.jpg

عکس های زلزله در کرمان - شماره 6

06.jpg

فیلمی از زلزله صبح امروز در کرمان

 

جلسه ستاد مدیریت استان کرمان با حضور استاندار کرمان،معاونین استاندار،جمعی از نمایندگان مردم درمجلس و مسئولان استان در محل سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد.

07.jpg

تصاویری از تخریب دیوارهای قدیمی هجدک راور در شمال استان کرمان

عکس های زلزله در کرمان - شماره 7

08.jpg

عکس های زلزله در کرمان - شماره 8

09.jpg

نخستین گزارش از خسارات زلزله کرمان

 

عدم تلفات جانی زلزله کرمان تایید شد

فرمانده سپاه راور کرمان گفت: بلافاصله تیمی از سپاه ناحیه راور بعدازوقوع زلزله درمحل حضوریافت.خدا را شکر تلفات جانی نبوده فقط چند راس دام تلف شده وتعدادی خانه قدیمی تخربب شده است. وی از اعلام امادگی جهت امداد و کمک رسانی هم استانی ها تشکر کرد.
 

مردم کرمان در خیابان ها حضور دارند

تجربه های تلخ زلزله های بم و زلزله اخیر کرمانشاه به هراس و ترس مردم استان کرمان از این حوادث غیر مترقبه افزوده و این امر موجب شده که ماندن در خیابان ها و پارک ها را با وجود سرمای هوا به ماندن در منازل خود ترجیح دهند.
هراس از زمین لرزه در بین ساکنان آپارتمانها مشهودتر است و این امر موجب شده که ساکنان این واحدها با خودرو به سمت منازل همکف اقوام و مکان های امن حرکت کنند.
 

تصاویری جدید از خسارت‌های زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری صبح امروز در هجدک کرمان

تصاویری جدید از خسارت‌های زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری صبح امروز در هجدک کرمان

شاهین فتحی معاون عملیات امدادو نجات هلال احمر:

8تیم عملیاتی هلال احمر به مناطق زلزله زده استان کرمان اعزام شدند و هلی کوپتر هلال احمر هم به منظور ارزیابی میزان خسارت در حال گشت زنی در منطقه است. روستای کوهک در کرمان بیشتر خسارت را داشته و 122منزل مسکونی در این زلزله تخریب شده است. تیم های اسکان اضطراری به منظور اسکان زلزله زدگانی که منزل انها تخریب شده است در حال ورود به منطقه هستند.  آماده باش بیمارستان های سراسر كرمان برای پذیرش مصدومان احتمالی زمین لرزه هجدك
 

سرپرست اورژانس

خوشبختانه تاكنون تلفات جانی بر اثر این زمین لرزه اعلام نشده و تنها تلفات دام ها در روستای گوركًاز توابع هجدك كه كانون زلزله بوده، گزارش شده است. دو بیمارستان افضلی پور و باهنر كرمان تخلیه شده اند تا در صورت لازم در این بیمارستان ها به مصدومان احتمالی زلزله خدمات ارائه شود.
 

آخرین اخبار از زلزله کرمان

مدیر شركت ملی پخش فراورده های نفتی كرمان: بنزین اضافی در جایگاه های استان كرمان توزیع شده و همه جایگاه ها با حداكثر ظرفیت فعالند.
فرمانده سپاه راور: بلافاصله پس از زمین‌لرزه صبح امروز تیمی از سپاه منطقه در محل حضور یافت.
به‌دلیل ریزش دیوار، چند راس دام تلف شده و همچنین تعدادی خانه قدیمی تخریب شده است.
معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر: تیم های عملیاتی و بالگرد هلال احمر به منطقه اعزام شده اند. رئیس امداد و نجات هلال احمر: تیم های آنست و سگ های جستجوگر هم به محل فرستاده شده است.
 
یک مصدوم زلزله بامداد امروز کرمان دانشجوی یکی از خوابگاه های کرمان است که در هنگام خروج از ساختمان و سقوط از ارتفاع دچار مصدومیت جزئی شده است.
 
گشت هوایی اورژانس در منطقه در حال بررسی مناطق زلزله زده است و بر اساس آخرین گزارش تا کنون مصدومیت ناشی از زلزله در روستاها گزارش نشده است.
 

کاربران فضای مجازی، مراقب نشر اکاذیب در مورد زلزله باشند

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: با توجه به رصد صورت گرفته در فضای مجازی، در خصوص انتشار تصاویر مربوط به زلزله صبح امروز هجدک کرمان، متاسفانه برخی افراد در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی، اقدام به نشر تصاویر غیرمرتبط در این رابطه کرده اند، که این موضوع در حال پیگیری و بررسی است.

پلیس فتا به کاربران فضای مجازی پیشنهاد می کند که خبرها را از منابع اصلی و معتبر پیگیری نمایند و از انتشار تصاویر جعلی خودداری کنند.
پلیس با منتشر کنندگان خبرهای کذب، و کسانی که با انتشار تصاویر و اخبار جعلی، موجب تشویش اذهان عمومی می شوند، برخورد قانونی خواهد داشت.
 

وضعیت زلزله از زبان استاندار کرمان

استاندار کرمان به تشریح آخرین وضعیت زلزله 6.1 ریشتری هجدک کرمان پرداخت.

"علیرضا رزم‌حسینی" با اشاره به زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز دهم آذرماه در هجدک کرمان، گفت: همه شهرستان‌های استان کرمان این زلزله را احساس کردند.

وی از تشکیل ستاد  بحران استان در لحظات اولیه، خبر داد و عنوان کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله تیم‌های اجرایی، جمعیت هلال احمر و ... برای رسیدگی به وضعیت زلزله بسیج شدند.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که ستادهای بحران در سراسر استان فعال شده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه این زلزله تا کنون تلفات جانی در بر نداشته است، اما مقداری خسارات به دام‌ها و خانه های قدیمی وارد شده است که در حال برآورد کردن خسارات زلزله هستیم تا به ستاد بحران کشور اعلام کنیم.

وی با اشاره به تماس دکتر «نجار» رییس مدیریت حوادث کشور، تصریح کرد: اکیپی متشکل از معاونت عمرانی و سایر مسئولین مربوطه توسط بالگرد به منطقه زلزله زده اعزام شدند، شایان ذکر است که علوم پزشکی کرمان و ارژانس ما آمادگی کامل را برای امدادرسانی دارند.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : isna.ir