معدوم سازی 20 شتر مشکوک به بیماری هاری در خاش
‌فرماندار شهرستان خاش گفت: برای مقابله و پیشگیری از بیماری هاری کار پایش و کنترل این بیماری در منطقه پشتکوه بخش مرکزی خاش به خوبی انجام شده است‌

آخرین وضعیت مقابله با بیماری هاری در خاش

محمداکبر چاکرزهی در نشست بررسی با اشاره به اینکه افزون بر 20 نفر شتر مشکوک به بیماری هاری در منطقه گزو معدوم و در شرایط بهداشتی دفن شده‌اند و اقدامات پیشگیری و کنترلی همچنان با حساسیت بالایی در حال انجام است، بیان کرد: برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای سبب ایجاد نگرانی در مردم شد اما همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها و مردم منطقه با جدیت و تمام توان و آمادگی توانستند اوضاع را در کنترل خود در آورند و اقدامات شایسته‌ای برای مقابله با شرایط بحران صورت گرفت‌.

چاکرزهی افزود: با قرنطینه شترها و انجام کار تفکیک و جداسازی شترهای سالم و ناسالم و ارائه خدمات برای نابودی لاشه حیوانات مورد گزش واقع شده و نیز واکسیناسیون سگ‌های خانگی و برخی از مردم منطقه و نابود کردن وحوش آلوده و انجام کارهای کارشناسی شده و حضور مستمر مدیران و کارشناسان توانستیم با شرایط بحرانی مقابله کنیم.

فرماندار خاش ادامه داد: کار معدوم سازی شغال‌ها و حتی سگ‌های خانگی بعد از واکسیناسیون با هدف پیشگیری از وقوع بیماری نیز در حال انجام است‌.

چاکرزهی تصریح کرد: حساسیت‌های زیادی در جامعه خاش و استان مبنی بر پرهیز از مصرف گوشت شتر ایجاد شده و ما به مردم این حق را می‌دهیم که نگران سلامت خود و خانواده‌شان باشند ولی این تضمین و اطمینان را به مردم می‌دهیم که در منطقه توانسته‌ایم اوضاع را کنترل کینم و اقدامات پیشگیری و کنترل و پایش در منطقه به درستی انجام شده است.

وی تاکید کرد: حضور مستمر بخشدار، مدیران و کارشناسان ادارات و نهادها و شوراها و دهیاران و مردم و حساسیت‌های مردمی و رسانه‌ای توانست نگرانی‌ها را از منطقه برطرف کند اما انتظار داریم گزارش اقدامات به نماینده مردم در مجلس و خود مردم ارائه ‌شود.

بخشدار مرکزی خاش هم گفت: با تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با بیماری هاری اقدامات ارزشمندی انجام و نگرانی‌ها بر طرف شده است‌. مجتبی شجاعی افزود: پایش و کنترل خوبی انجام شده و خداوند را شاکریم از وقوع بحرانی بزرگ پیشگیری شد.

امان الله طوقی مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: کار توزیع سبوس و آبرسانی به منطقه با هدف خدمت رسانی به روستائیان و عشایر در منطقه گزو برای نجات دام‌های آنها در دستور کار است و به مردم این اطمینان را می‌‌دهیم از نظر تامین گوشت سالم دام و از جمله گوشت شتر مشکلی وجود ندارد‌.

امان الله رخشانی رئیس دامپزشکی خاش نیز با تاکید بر اینکه آموزش‌های لازم برای مقابله و پیشگیری از بیماری هاری و نیز واکسیناسیون ارائه می‌شود، بیان کرد: واکسن در شرایط خاصی تزریق می شود و هیچ گونه کمبودی در این موضوع وجود ندارد .

وی افزود: حدود 36 نفر شتر مورد حمله و گزش حیوان آلوده قرار گرفته‌اند که اقدامات خوبی با همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها توانستیم با شرایط بحرانی مقابله کنیم .

منصور خاشی رئیس مرکز بهداشت و الله بخش کرد کارشناس مقابله با بیماری‌های مرکز بهداشت خاش هم گزارشهایی از اقدامات کنترلی برای ریشه کنی بیماری هاری در این شهرستان ارائه دادند و تاکید کردند با ارائه آمارها و گزارش های شفاف می‌توانیم جامعه را از شرایط اضطرار دور کنیم‌.


گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir