ناپدید شدن 30 ایرانی در تصادف دو کشتی در چین
در پی برخورد دو کشتی در آب‌های چین دست‌کم 32 نفر ناپدید شدند که 30 تن از آنها ایرانی هستند. 

تصادف دو کشتی در چین

بنابر اعلام رسانه‌های داخلی چین، به دنبال برخورد دو کشتی باری که شب گذشته (شنبه) در سواحل شرق چین رخ داد، دست‌کم 32 نفر ناپدید شدند. خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: گفته شده یکی از این کشتی‌های باری به دلیل وقوع این حادثه دچار آتش‌سوزی شده‌است. 

همچنین طبق گزارش‌ها 32 نفر ناپدید شده این حادثه از خدمه کشتی حامل نفت بوده که شامل 30 ایرانی و دو تبعه بنگلادشی است و 21 خدمه چینی کشتی باری دیگر از این حادثه نجات پیدا کردند.

جزئیات برخورد نفتکش ایرانی و کشتی چینی

برخورد یک نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در شرق چین موجب آتش‌سوزی و مفقود شدن کارکنان نفتکش شد. نفتکش مذکور متعلق به شرکت نفتکش و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بوده است که این میعانات متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده است.

این میعانات قرار بوده به شرکت هانوا توتال کره جنوبی تحویل داده شود. هم نفتکش و هم محموله توسط یک شرکت بیمه معتبر، بیمه شده بودند.

در مورد تلفات آمار دقیقی مشخص نیست، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ۳۰ نفر از کارکنان نفتکش که ایرانی بودند، مفقود شده‌اند.

در این راستا مقامات چینی خبر داده‌اند، یک تانکر حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات نفتی، بعد از برخورد با یک کشتی باری آتش گرفت.

همچنین خبرگزاری‌های خارجی اعلام کردند، چین کشتی پلیس و سه کشتی برای پاک‌سازی به محل حادثه فرستاد و گارد ساحلی کره‌جنوبی نیز یک کشتی و یک هواپیما برای کمک به عملیات جستجو به محل حادثه اعزام کرده است.

۳۲ خدمه نفتکش ناپدید شده‌اند/ ۶۰ میلیون دلار نفت سوخت

به نقل از رویترز، وزارت حمل و نقل چین در بیانیه ای در روز یکشنبه اعلام کرد، نفتکش سانچی که در پاناما به ثبت رسیده است، بعدازظهر شنبه با کشتی سی اف کریستال، در حدود ۱۶۰ مایل دریایی سواحل نزدیک شانگهای برخورد کرد. براساس این گزارش، ۳۲ خدمه این نفتکش ناپدید شده اند.

این نفتکش از ایران به مقصد کره جنوبی در حرکت بود و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات بود که معادل حدود یک میلیون بشکه به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار بر مبنای قیمت‌های کنونی نفت خام در بازار جهانی است.

این وزارتخانه اعلام کرد، سانچی همچنان در آتش می‌سوزد و یک لکه نفتی ایجاد شده و تلاش‌های امدادرسانی ادامه دارد و چهار کشتی نجات و سه کشتی پاکسازی به محل اعزام شده‌اند.

شبکه دولتی سی سی تی وی تصاویری از نفتکش آتش گرفته و دودهای سیاهی که از آن بلند می شد را نشان داد.

طبق آمار رویترز، نفتکش سانچی در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و تحت مدیریت شرکت نفتکش ایران بود. مالک به ثبت رسیده این نفتکش، شرکت برایت شیپینگ است.

این نفتکش که از جزیره خارک حرکت کرده بود، قرار بود روز یکشنبه وارد داسان در کره جنوبی شود.

کشتی سی ام کریستال که در هنگ کنگ به ثبت رسیده است، حامل ۶۴۰۰۰ تن غله از آمریکا به استان جنوبی گوانگ دانگ چین بود.

۲۱ خدمه سی ام کریستال که همگی تبعه چین بودند، نجات پیدا کردند.

برای دومین بار، در سالهای اخیر است که یک کشتی تحت اداره شرکت نفتکش ایران تصادف می کند. یک ابرنفتکش ایرانی در اوت سال ۲۰۱۶ با یک کشتی کانتینری در تنگه سنگاپور برخورد کرد، اما این حادثه هیچ تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشت.

لحظه انفجار نفتکش ایرانی در آب های چین



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir