تخلیه اضطراری ساختمان‌های مجاور ساختمان وزارت نیرو/ تداوم حضور پلیس و آتش‌نشانی
با گذشت بیش از 60 ساعت از وقوع حادثه در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و اطفای حریق، در ساعاتی قبل همچنان نیروهای آتش‌نشانی، پلیس و عوامل امدادی در محل حضور دارند

آخرین وضعیت ساختمان وزارت نیرو 60 ساعت پس از وقوع حادثه

بیش از 60 ساعت از 10:30 صبح روز دوشنبه که آتش‌نشانان خود را برای اطفای حریق در طبقه منفی 4 ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو به میدان ولیعصر (عج) رسانده‌اند، گذشته است.

ساعاتی قبل و در عصر روز چهارشنبه اعلام شد که حریق در این ساختمان بالاخره تسلیم آتش‌نشانان شده اما عوامل آتش‌نشانی همچنان در محل این ساختمان حضور داشته و ابتدا و انتهای کوچه محل قرارگیری این ساختمان نیز توسط داربست‌هایی که گونی آبی‌رنگ بر رویش کشیده شده، مسدود است.

چند سرباز در دو سر کوچه همچنان عبور و مرور افراد به داخل این کوچه را که ساختمان‌هایش از بامداد روز سه‌شنبه تخلیه شده کنترل می‌کنند و از ورود افراد غیرعملیاتی حتی ساکنان این ساختمان‌ها نیز جلوگیری می‌کنند. دلیل آنها برای جلوگیری از حضور ساکنان در محل رفع نشدن کامل احتمال ریزش ساختمان است.

در حال حاضر علاوه بر حضور پررنگ ماموران پلیس در کوچه که مسئولیت قرنطینه و حفظ امنیت منطقه را برعهده دارند، چندین دستگاه خودرو آتش‌نشانی نیز در کوچه مستقر بوده و تعدادی از آتش‌نشانان به طبقات زیرین این ساختمان می‌روند و به نظر می‌رسد عملیات لکه‌گیری و پیشگیری از شعله‌ور شدن دوباره ساختمان همچنان ادامه دارد.

از سویی دیگر تیم‌هایی از معاونت پیشگیری آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌های مربوطه را نیز عملیات مقاومت این ساختمان اسکلت‌فلزی 50 ساله را آغاز کرده‌اند و در مقابل نمای این ساختمان در کوچه نیز سقفی داربستی احداث شده است.

چند دستگاه آمبولانس اورژانس نیز در ابتدای این کوچه مستقر شده و به نظر می‌رسد آماده‌باش پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس و دیگر عوامل شهرداری و دستگاه‌های مرتبط در این محل همچنان ادامه دارد. هتل مجاور ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو نیز همچنان تعطیل بوده و فعالیت نمی‌کند.

در عین حال موتورهای تخلیه دود دیگر فعالیتی در این ساختمان ندارند و مشاهدات خبرنگار ایسنا از فضای ساختمان نیز حاکی از این است که دیگر دودی در این فضا دیده نمی‌شود.

تخلیه اضطراری و مشکل دانشجویان

تخلیه اضطراری ساختمان‌های مجاور محل حادثه گرچه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود اما با توجه به قرار گرفتن خوابگاهی که دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در آن سکونت دارند مشکلاتی را نیز برای برخی از این دانشجویان ایجاد کرده است.

یکی از این دانشجویان که در ابتدای ورودی کوچه حضور داشت در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: حوالی ساعت 2 صبح روز سه‌شنبه بود که عوامل آتش‌نشانی و مسئول خوابگاه همه ما را از خواب بیدار کرده و اعلام کردند که دستور تخلیه اضطراری ساختمان صادر شده است.

این دانشجو ادامه داد: چند دقیقه فرصت داشتیم تا از ساختمان خارج شویم و در حالی که نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده تنها لباس پوشیده و به بیرون آمدیم. پس از آن دیگر موفق نشدیم وارد خوابگاه شویم و مسئول خوابگاه را نیز پیدا نکردیم. در حال حاضر من و برخی دیگر از ساختمان خوابگاه وسایلمان را داخل اتاق‌ها جا گذاشته و خود من حتی کارت عابربانک و مدارک شناسایی‌ام را نیز داخل اتاق جا گذاشته‌ام و حالا نمی‌توانم به این محل بروم.

این دانشجو با بیان اینکه حدود 300 نفر در این خوابگاه ساکن بودند، اظهار کرد: پس از آن یکسری از دانشجویان به شهرهای خود بازگشتند. تعداد دیگری از دانشجویان نیز به چند خوابگاه در حوالی میدان صنعت و نقاط دیگر منتقل شدند اما آنجا هم وضعیت چندان خوب نیست و اکثر دانشجویان در نمازخانه مستقر شده و اتاقی به آنان داده نشده است.

وی با بیان اینکه به دانشجویان این خوابگاه گفته‌اند که تا روز یکشنبه غیبتتان در کلاس‌ها موجه است اما ما نمی‌دانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. آیا ساختمان وزارت نیرو که دقیقا در مقابل خوابگاه ما قرار گرفته ایمنی‌اش تامین می‌شود یا احتمال ریزشش همچنان وجود دارد. این در حالی است که پیگیری‌های ما نیز اساساً جواب مشخصی ندارد چراکه هنوز نتایج بررسی‌ها از ایمنی این ساختمان مشخص نشده است اما امیدوارم اگر روند بررسی ایمنی ساختمان و تعطیلی خوابگاه ادامه داشت حتما مسئولان دانشگاه و وزارت علوم فکری به حال دانشجویان این خوابگاه بکنند. در نمازخانه نمی‌توان مستقر شد و درس خواند.

در حال حاضر دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی اعلام کرده‌اند که تا اطلاع ثانوی به منظور تامین امنیت ساختمان‌های این منطقه و همچنین قرنطینه محیط در محل به صورت آماده‌باش حضور خواهند داشت.

حریق در ساختمان متعلق به وزارت نیرو گرچه به گفته آتش‌نشانی به طور کامل اطفا شده اما همچنان ابهاماتی درباره ایمنی و استحکام این ساختمان وجود دارد. حادثه‌ای که به نظر می‌رسد احتمال رخ دادنش برای ساختمان‌های دیگری در تهران نیز وجود داشته باشد و بهتر است از حال شهرداری، دستگاه قضایی و دیگر نهادها نسبت به ایمن‌سازی و نظارت بر آنها اقدام کنند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir