۱۳۴ عضو یونسکو در نامه‌ای به ریاست این نهاد بین‌المللی ترور اخیر دانشمند ایرانی را محکوم کردند و از مدیر کل یونسکو خواستند تا با اتخاذ موضعی روشن، این ترور را محکوم کند.

فارس: ‌ محمد رضا مجیدی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در گفتگویی اعلام کرد که در پی تلاش‌های صورت گرفته توسط نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو در ایجاد اجماع میان اعضای گروه هفتاد و هفت بعلاوهٔ چین برای محکوم کردن ترور شهید مصطفی احمدی روشن و متعاقب برگزاری اجلاس عمومی این گروه در مقر یونسکو در پاریس و پس از تصمیم گروه مبنی بر ارسال نامه خطاب به مدیرکل یونسکو برای محکوم نمودن این اقدام، دیروز ۷/۱۱/۹۰ نامه‌ای به امضای رئیس گروه هفتاد و هفت به‌علاوه چین به شرح ذیل، خطاب به مدیرکل یونسکو صادر و منتشر گردید:

عالیجناب، خانم مدیرکل؛


افتخار داریم به آگاهی جنابعالی برسانیم که در پی ترور دانشمند ایرانی، آقای دکتر مصطفی احمدی روشن و به مناسبت اجلاس عمومی کشورهای عضو گروه هفتاد و هفت بعلاوه چین که در مورخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲ تشکیل گردید، گروه هفتاد و هفت بعلاوه چین به رئیس گروه ماموریت داد تا در این خصوص خطاب به جنابعالی نامه‌ای بنویسد.

لذا بدینوسیله و به عنوان رئیس گروه هفتاد و هفت + چین، این اقدام و همهٔ اقدامات خشونت آمیز علیه روزنامه نگاران و نیز محققین و دانشمندان را محکوم می‌نمایم. گروه هفتاد و هفت + چین، جنایت خشونت بار با هدف خاموش نمودن دانشمندانی که برای توسعهٔ کشورشان خدمت می‌کنند را مردود می‌داند.

جامعه ملل و بویژه گروه هفتاد و هفت به‌علاوه چین نمی‌تواند در برابر این جنایات شنیع که اصول گفتگو، بردباری، صلح و احترام به حیات بشری -که از اصول مورد دفاع یونسکو می‌باشند- را نقض نموده و نادیده می‌انگارند، بی‌تفاوت بماند.

به همین دلیل و با ارجاع به اساسنامه یونسکو که اشعار می‌دارد: «از آنجا که جنگ‌ها در اذهان انسان‌ها آغاز می‌شوند، لذا دفاع از صلح نیز باید در اذهان انسان‌ها شکل گیرد»، گروه هفتاد و هفت به علاوه چین از شما خانم مدیرکل انتظار دارد همانگونه که پیش‌تر نیز اقدام کرده‌اید، هرگونه اقدام خشونت آمیزی را که به کشته شدن افراد بیگناه می‌انجامد، آن‌ها را خاموش می‌سازد و توسعهٔ کشور‌هایشان را با مانع روبرو می‌کند، محکوم نمایید تا چنین اقداماتی دوباره تکرار نشوند.

از آنجا که با خشونت، نفرت و همهٔ اشکال تبعیض نمی‌توان مشکلات را حل نمود، از یونسکو به عنوان خانهٔ دانایی، علم و ضامن حقوق بشر که با مدیریت شما، خانم مدیرکل اداره می‌شود، می‌خواهیم که بی‌درنگ در محکومیت همهٔ این نوع اشکال خشونت که به ماموریت‌های تفویض شده به سازمان ما آسیب می‌رساند موضع گیری نماید.

خانم مدیرکل، لطفا احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید.
سفیر و نمایندهٔ دائم گابن در یونسکو و
رئیس دوره‌ای گروه هفتاد و هفت بعلاوه چین
 
لازم به ذکر است گروه هفتاد و هفت به‌علاوه چین با داشتن یکصد و سی و چهار عضو، بزرگ‌ترین گروه در سازمان ملل و یونسکو است.
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com