خاتمی در بخشی از سخنان خود گفت: من برخلاف برخی‌ها معتقد نیستم كه این دولت می‌خواهد كارها را خراب كند، می‌دانم كه قصد خیر دارد.
    

هدایت كنندگان برنامه سخنرانی خاتمی در دانشگاه تهران، فیلمبردار واحد مركزی خبر را از سالن بیرون كرده و قصد خارج كردن فیلم از دوربین را داشتند كه البته موفق نشدند.

به گزارش فارس، حضور محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق در دانشگاه تهران كه به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران صورت گرفت،‌ حاشیه‌هایی را به همراه داشت.
*‌ خاتمی در بخشی از سخنان خود گفت: من برخلاف برخی‌ها معتقد نیستم كه این دولت می‌خواهد كارها را خراب كند، می‌دانم كه قصد خیر دارد.

* پیش از حضور خاتمی در دانشگاه، بیانیه‌های انتقادی و سوالاتی از وی از سوی دانشجویان با گرایشات مختلف منتشر و در بین دانشجویان توزیع شده بود كه از جمله آنها جمعی از دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران بود كه به صورت خودجوش و بدون آنكه تشكل خاصی داشته باشند، سوالات خود را در دو صفحه خطاب به خاتمی مطرح كرده بودند و از آنجا كه امكان طرح سوال در جلسه سخنرانی برای آنان فراهم نبوده است، در دانشگاه توزیع كردند.

* یكی از مهمترین حاشیه‌های این دیدار، برخورد انتظامات این برنامه كه از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران بودند، با فیلمبردار واحد مركزی خبر بود كه او را از سالن بیرون كرده و قصد خارج كردن فیلم از دوربین او را داشتند كه موفق نشدند.

* 2 ساعت پیش از ورود خاتمی به تالار شهید چمران دانشكده فنی دانشگاه تهران، عده‌ای از دانشجویان با فشار به درب اصلی این سالن كه بسته شده بود قصد حضور در سالن را داشتند كه در نهایت منجر به شكسته شدن درب شد.

* پیش از آغاز سخنرانی، دانشجویان بیرون از سالن چندین بار با فشار به داخل هجوم آوردند و برگزاركنندگان مراسم از دانشجویان می‌خواستند كه از این اقدام خودداری كرده و از طریق "ویدئو پروجكتور"هایی كه در بیرون از سالن و در راهروهای دانشكده فنی تدارك دیده شده بود، این مراسم را ببینند؛ ضمن اینكه برگزاركنندگان مدام اعلام می‌كردند اگر وضعیت مطلوب نباشد و تیم امنیتی آقای خاتمی احساس كند كه فضا مطلوب نیست، احتمال لغو برنامه وجود دارد.

* یكی از دانشجویان بر اثر فشارهای ذكر شده به طور سطحی مجروح شد كه توسط پزشك حاضر در مراسم مداوا شد.

* برخی از دانشجویان معتقد بودند كه برگزاركنندگان این برنامه سالن سخنرانی را با حامیان خاتمی پر كرده‌اند تا سایر دانشجویان نتوانند نظرات خود را بیان كنند.

* در این مراسم اعضای انجمن‌های اسلامی پردیس‌های كرج، قم و ابوریحان دانشگاه تهران نیز حضور داشتند.

* دانشجویان حاضر در سالن شعارهای "خاتمی قهرمان، برای حفظ ایران، امید ملت بمان"، "ممد خاتمی تو پینه دوزی، مملكت پاره شد باید بدوزی"، "ممد خاتمی برگرد به پستت، محمود احمدی برگرد به پستت"، "دانشجو دانشجو اتحاد اتحاد، خاتمی خاتمی اعتماد اعتماد"، "خاتمی پاینده‌، رئیس‌جمهور آینده"، "خاتمی خاتمی به عهد خود وفا كن، احمدی احمدی مملكتو رها كن"، "آزادی اندیشه، بی خاتمی نمی‌شه" و "نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب" سر می‌دادند.

* در این مراسم پیش از سخنرانی خاتمی، حاضران در سالن سرود یار دبستانی را چندین بار خواندند؛ ضمن اینكه كلیپ‌هایی در مورد 18 تیر پخش شد.

* برخی افراد حاضر در جلسه پلاكاردهایی با مضامین "ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم"، "تو به پا خیز، همه یار دبستانی تو"، "آزادی اندیشه، همیشه همیشه" و پلاكاردهایی با مضامین حمایت از خاتمی در دست داشتند.

* در دست بسیاری از حضار عكس‌های خاتمی وجود داشت.

* محمد خاتمی ساعت 14 وارد سالن سخنرانی شد و افراد حاضر در جلسه با سوت و كف و شعارهای حمایت‌آمیز از او استقبال كردند.

* غلامحسین محمدی عضو شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران و مجری این مراسم در ابتدای آغاز رسمی مراسم گفت:‌ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز دعوت‌كننده آقای خاتمی بود اما به عللی میسر نشد كه این برنامه در آن دانشگاه انجام شود لذا به دعوت انجمن تهران و انجمن تربیت مدرس، این برنامه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

* مجری مراسم همچنین اعلام كرد كه دانشجویان فقط می‌توانند سوالات كتبی ارائه كنند و امكان ایراد پرسش شفاهی وجود ندارد. بسیاری از دانشجویان خواهان پرسش شفاهی بودند.

* اعضای تشكل‌های دانشجویی مانند جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشتند:‌ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برخلاف شعارهای خود مبنی بر آزادی بیان و ... به تشكل‌های منتقد خاتمی اجازه بیان پرسش‌ از خاتمی را نداده و حتی از ورود آنان به جلسه ممانعت به عمل آورده است.

* محمدی عضو شورای مركزی انجمن تهران و مجری برنامه همچنین در سخنان خود همزمان با درود فرستادن بر امام(ره) و مصدق و بازرگان، اینگونه نشان داد كه پیرو مسلك نامبردگان هستند؛ این در حالی است كه امام خمینی(ره) در مورد جبهه ملی كه مصدق پیش از انقلاب رهبری آن را بر عهده داشت و بعد از انقلاب نیز بازرگان رهبری نهضت آزادی فرزند جبهه ملی را بر عهده داشت، فرمودند: "اینها مرتدند. "جبهه ملى" محكوم به ارتداد است. من باید متأسف باشم، من باید بسیار متأسف باشم، از اینكه غیب نمی‏دانم! نمی‏دانستم در چنته اینها چه هست؟ من بعضی از اینها را می‏پذیرفتم؛ به ایشان هم محبت می‏كردم؛ لیكن نمی‏دانستم كه اینها بر ضد قرآن هم قیام می‏كنند. من نمی‏دانستم كه اینها ائتلاف پیدا می‏كنند [و] مركز ائتلافشان یك جا است و ائتلاف پیدا می‏كنند با منافقین كه "شناخت" شان را اشخاصی كه مطالعه كرده‏اند می‏دانند چیست."

* پیش از آغاز سخنرانی خاتمی، مریم عباسی‌نژاد عضو شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران بیانیه آغازین این مراسم را قرائت كرد.

* پس از سخنرانی نسبتاً كوتاه محمد خاتمی كه بخش اعظم آن به جنبش دانشجویی اختصاص داشت، مجری برنامه سوالات كتبی دانشجویان را قرائت كرد كه سوالات ابتدایی عبارت بودند از: 1- آقای خاتمی آیا در انتخابات كاندیدا می‌شوید یا خیر؟ 2- آقای خاتمی! این كارشكنی‌ها كه گفتید نمی‌گذارد بیایید، چه چیزهایی است؟ 3- آیا نامزدهای جبهه اصلاحات برای مقابله با كارشكنی‌های نهادهای گوناگون برنامه‌ای دارند؟ . تعدادی از دانشجویان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشتند كه این سوالات، سوالات دانشجویان نبود بلكه ترتیب قرار گرفتن سوالات و ارتباط سوال بعدی با سخنان خاتمی در مورد سوال فعلی به گونه‌ای بود كه نشان می‌داد سوالات از قبل و شاید با هماهنگی خود آقای خاتمی چیده شده‌اند تا وی آن صحبت‌هایی را كه نمی‌خواهد در سخنرانی بگوید را اینگونه وانمود كند كه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفته است.

* پس از اینكه خاتمی، در پاسخ به سوالی كه كاندیدا شدن یا نشدن وی را در انتخابات ریاست جمهوری آینده جویا شده بود، تلویحاً اعلام كرد كه به احتمال فراوان نمی‌آید، تعدادی از دانشجویان شعار "خاتمی باید بیای" را سردادند كه خاتمی هم در پاسخ گفت: "هنوز نگفتم نمی‌آیم، در حال بررسی هستم"

* در میان سوالات مطرح شده از خاتمی، سوالات انتقادی و چالشی به چشم نمی‌خورد و تنها سوالی كه مجری برنامه به عنوان یك سوال انتقادی آن را از خاتمی مطرح كرد این بود كه "آقای خاتمی آیا هشت سال كافی نیست؟". مجری برنامه طرح سوال مذكور را نشانه‌ای بر پایبندی خود به شعار "زنده باد مخالف من" عنوان كرد.

* در برخی لحظات سخنرانی خاتمی، بین تعدادی از دانشجویان وسط سالن سخنرانی درگیری‌های محدودی رخ داد. علت درگیری‌ها این بود كه تعدادی از دانشجویان شعارها و سوالاتی را از وسط سالن در انتقاد به خاتمی مطرح می‌كردند و حامیان خاتمی با هو كردن مانع ادامه سخنان آنها می‌شدند.

* در حین سخنرانی خاتمی در خصوص اقدامات دولت، تعدادی از دانشجویان شعار "مرگ بر دیكتاتور" سردادند كه خاتمی در واكنش به آنها گفت: "شعار مرگ ندهید"

* یكی از دانشجویان در اعتراض به قسمتی از سخنان خاتمی در خصوص پایبندی‌اش به خط امام(ره)، فریاد "دروغ است، دروغ است" سر می‌داد كه چند كاغذ مچاله‌ كرده از سوی دانشجویان حامی خاتمی به سمت وی پرتاب شد.

* یكی از دانشجویان دختر، حدود 20 دقیقه از مسئولان برگزار برنامه خواست تا به وی اجازه طرح پرسش شفاهی از خاتمی را بدهند اما این امر از سوی برگزاركنندكان میسر نشد و انتظامات برنامه نیز در طول درخواست این دانشجوی دختر، از وی می‌خواستند كه منصرف شده و بنشیند. مجری برنامه نیز تأكید كرد كه امكان طرح پرسش شفاهی وجود ندارد.

* خاتمی در پاسخ به فریاد یكی از دانشجویان از جمع مبنی بر اینكه "در این هشت سال برای تشكل‌های دانشجویی چه كار كردید؟" گفت: یك خورده كار كردیم، یك خورده كار نكردیم، یك خورده هم نگذاشتند كار كنیم.
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news