يك تحليلگر فرانسوی با انتشار مقاله ای عربستان و مصر را شركای اصلی اسراييل در حملات رژيم صهيونيستی به مردم بی دفاع غزه معرفی می كند و رياض را تامين كننده اصلی هزينه اين جنگ می داند.
 
به گزارش خبرنگار فارس در پاریس، تی یری میسان، پژوهشگر، تحلیلگر و مسئول پایانه اینترنتی ولتر در مقاله ای كه در این پایانه منتشر ساخته عملا مصر و عربستان سعودی و اسراییل را سه عضو مثلثی می داند كه طرح حمله به غزه را طراحی و به اجرا در می آورند.
وی در مقاله خود می نویسد: حمله اسراییل به غزه سمی است كه تركیب آن از مدت ها قبل ریخته شده بود.
این پژوهشگر با مرتبط دانستن این طرح به به انتخاب باراك اوباما به ریاست جمهوری امریكا می نویسد: از نظر اسراییل تغییر استراتژی امریكا با اهداف توسعه طلبانه این رژیم همخوانی ندارد. بنابر این اسراییل كوشید تا دولت جدید امریكا را در برابر عمل انجام شده قرار دهد. اما این رژیم برای تحقق این طرح خود می بایست روی متحدان جدید نظامی خود یعنی مصر و عربستان سعودی كه محور عجیب و جدید صهیونیسم – اسلامی در منطقه را ایجاد كرده اند، تكیه كند.
این تحلیلگر می افزاید: دولتمردان اسراییل با اشاره به این كه حماس از سوی امریكا یك گروه تروریستی شناخته شده است، این عملیات را در راستای تلاش های امریكا در مبارزه با تروریسم معرفی كرده و می كوشند كه در این زمینه غزه را با پاكسازی قومی از آن خود سازد یا دست كم در این سرزمین ها به برقراری نظام آپارتاید در آن مبادرت ورزد.
به نوشته این كارشناس فرانسوی اسراییل می كوشد هر 5 تا 10 سال با انجام یك عملیات سنگین ریشه هر نوع مقاومت در بین فلسطینی ها بخشكاند. از همین روست كه روزنامه صهیونیستی هارتص در مقاله ای فاش ساخت كه این ایهود باراك ، وزیر دفاع اسراییل بود كه آتش بس شش ماه را نپذیرفت تا به این ترتیب كاری نكند كه حماس بار دیگر از سایه بیرون آید. او از این فرصت سود جست تا با نقشه در زمان مناسب به نابودی آن ها مبادرت ورزد.
این تحلیلگر می افزاید: از نظر امریكا و اسراییل مساله ایجاد یك حكومت فلسطینی ممكن است روزی تحقق بیابد اما این كشور یا این حكومت های پیشنهادی هیچگاه قرار نیست حاكم و مقتدر باشند. آن ها ارتش، سیاست خارجی و ... نخواهند داشت و قدرت مالی آن ها تحت كنترل اسراییل خواهد بود. از همین روست كه آن ها می خواهند با حذف نیروهای مقاومت زمینه ایجاد مراكزی مانند اردوگاه های نگهداری سرخپوستان را فراهم آورند.
میسان در ادامه به نقش عربستان و مصر اشاره دارد و می افزاید: هیئت های مصر، اسراییل وسعودی در ماه های سپتامبر و اكتبر 2008 در مصر گرد هم آمدند. به گفته یك منبع مقاومت فلسطینی در پایان این مذاكرات هیئت های حاضر توافق كرده بودند كه در صورت تحول انتخاباتی در امریكا اسراییل حمله وسیعی را به حماس آغاز كند كه در این خصوص عربستان هزینه این عملیات را تقبل نماید و مصر نیز قرار است شبه نظامیانی را به این منطقه وارد سازد. اگر چه در گذشته نیز دولت های عربی دست اسراییل را برای حمله به فلسطینی ها بازگذاشته بودند اما این نخستین بار است كه آن ها در طراحی جنگ اسراییل و در محور صهیونیسم اسلامی مشاركت می كنند.

وی می افزاید: این نخستین بار است كه هزینه جنگ اسراییل در منطقه را نه امریكا بلكه یك كشور عربی آن هم عربستان سعودی تامین می كند. ریاض با تامین این هزینه می كوشد مهمترین جنبش سیاسی سنی را كه در كنترل خود ندارد از بین برد. هدف سعودی های از این كار كاملا بارز است سران عربستان می داند كه باید هر آلترناتیو سنی در منطقه را از بین ببرد تا خود بتواند برقدرت باشد. به همین دلیل است كه عربستان گزینه پیوستن به محور صهیونیسم اسلامی را برگزیده است. اما مصر نیز نگران شورش اجتماعی از طریق خیزش اخوان المسلمین است.
وی می افزاید: اما كماكان استراتژی نظامی همچون حمله اسراییل به لبنان در سال 2006 امریكایی است. بمباران ها برای حذف نیروهای مقاومت نیست بلكه با هدف فلج كردن تمامی جامعه فلسطین است. این همان اجرای نظریه پنج گانه جان آ واردن سوم است. به نوشته هارتص ایهود اولمرت و ایهود باراك و زیپی لیونی 18 دسامبر تصمیم به انجام این جنگ در پایان آتش بس گرفتند.
این تحلیلگر می نویسد: در عرصه میدان اسراییل ابتدا با حملات هوایی سپس با وارد كردن نیروی زمینی خود راه را برای حضور شبه نظامیان عرب باز می كنند. بر اساس اطلاعات موجود 10 هزار نیرو در نزدیكی قرارگاه رفح مستقر شده اند. این نیروها در مصر و اردن آموزش دیده اند و تحت فرماندهی ژنرال محمد دهلان، مشاور سابق امنیتی محمود عباس و همان كسی كه یاسر عرفات را مسموم كرد می باشند.
وی اضافه می كند: آن ها قرار است همان نقشی را كه نیروهای الی هبیقه در زمان حمله آریل شارون به اردوگاه صبرا و شتیلا سال ها قبل ایفا كردند را بازی كنند.
تی یری میسان در ادامه اضافه می كند: اگر چه اكنون این مثلث صهیونیستی سگ های شكاری خود را رها كرده اند اما مساله این است كه طی دو سال گذشته شمار زیادی از نیروهای مقاومت فلسطینی با تكنیك های جنگی شبیه حزب ا.. آشنا شده اند. به رغم آن كه آن ها از نظر تسلیحاتی فاقد امكانات رزمی بایسته می باشند و از توان دقیق آن ها اطلاعاتی در دست نیست اما در صورت شكست اسراییل در عرصه زمینی، بعد از شكست اسراییل در لبنان و ناكامی مربیان اسراییل در گرجستان، این امر می تواند رسوایی بزرگی برای این رژیم باشد.
این تحلیلگر كه هم اكنون به دلیل مواضع خود در خارج از فرانسه به سر می برد در بخش دیگری از این مقاله به جنایات اسراییل اشاره می كند و می نویسد: اسراییل در هر جنگی به نقض بارز قوانین بین المللی می پردازد اما برای این كار در هر مرحله مقدمات دیپلماتیك فراهم می شود تا فرصت كافی برای این رژیم فراهم آید و امریكا نیز در مرحله بعد در شورای امنیت به وتوی هر قطعنامه می پردازد.
در سال 2006 در زمان حمله اسراییل به لبنان ریاست اتحادیه اروپا را رومانو پراودی از ایتالیا بر عهده داشت. در حمله اخیر نیز نیكلا ساركوزی از فرانسه ریاست این اتحادیه را برعهده داشت. او اعلام كرد كه با گذاشتن دو روز از وقت گرانبهای خود می خواهد مشكلی را كه دیگران طی شصت سال نتوانستند حل كنند، حل كند. او بدون رعایت بی طرفی ابتدا زیپی لیونی، وزیرامور خارجه اسراییل را در الیزه به حضور پذیرفت. بعد از وی نیز سعد حریری، رهبر سنی های هوادار سعودی لبنان را پیرفت و بعد از آن نیز با حسنی مبارك، رئیس جمهوری مصر و محمود عباس، رئیس حكومت خودگران فلسطین و ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل تلفنی گفتگو كرد.
از 27 دسامبر 2008 در ساعت 11 و نیم به وقت محلی نیروهای رژیم صهیونیستی ابتدا با انجام حملات هوایی و در ساعت 18 و نیم به وقت محلی روز سه ژانویه حملات زمینی به غزه را آغاز كردند.
مقامات اسراییل اعلام كرده اند كه هدف آن ها تنها توقف موشك پرانی نیروهای حماس می باشد اما در عمل هدف نابودی این حزب سیاسی، نابودی ساختمان های آن و منازل نیروهای آن و ... می باشد. به عبارت دیگر هدف این عملیات از بین بردن تمام اشكال اداری این سازمان در غزه می باشد.
پنرال دان هارل، رئیس ستاد مشترك ارتش اسراییل در این مورد می گوید: این عملیات با عملیات های گذشته تفاوت دارد. ما سطح عملیات را بسیار بالا بسته ایم و ما در این مسیر حركت می كنیم. ما فقط تروریست ها یا موشك های حماس را نشانه نگرفته ایم بلكه مجموعه دولت حماس را نشانه رفتیم ایم. ما تمام ساختمان های اداری، دولتی، نیروهای امنیتی و .. را می زنیم و مسئولیت تمام این اقدامات را متوجه حماس می دانیم. بدیهی است نمی توان بدون این كه سكنه ساختمان های مجاور آن ها آسیب نبینند این اقدامات را انجام داد.
وی می افزاید: مقامات اسراییل مدعی اند كه این كار آن ها دفاع مشروع است. به ادعای آن ها شلیك راكت های حماس از زمان لغو آتش بس در 19 دسامبر 2008 علت اصلی حملات كنونی آن هاست.
میسان می افزاید: این در حالی است كه این حماس نبود كه آتش بس را لغو كرد. آتش بس منعقده بین حماس و اسراییل با وساطت مصر برای مدت 6 ماه منعقد شده بود و اسراییل متعهد شده بود كه در این مدت به محاصره غزه پایان دهد و مصر نیز گذرگاه رفح را بگشاید و متقابلا حماس نیز شلیك موشك های خود را متوقف سازد.
با این وجود مصر و اسراییل به تعهدات خود عمل نكردند. حماس ماه ها جلوی راكت پراكنی خود را گرفت اما بعد از نفوذ اسراییل به نوار غزه در نوامبر گذشته به حماس نیز به بیهودگی این توافق یك طرفه پی برد.
به نوشته این تحلیلگر شلیك موشك های حماس از سال 2001 علیه اسراییل آغاز شد و در این مدت 2500 راكت به سمت اسراییل شلیك شد كه طی این 7 سال تنها 14 اسراییلی كشته شده اند. این در حالی است كه حملات چند روز اسراییل صدها كشته و هزاران مجروح برجای گذاشته است و حتی از زمان شكسته شدن آتش بس نیز این موشك ها تلفات چندانی در اسراییل نداشته است.
وی می نویسد: مفهوم دفاع مشروع به نسبیت میان امكانات بستگی دارد. ارتش اسراییل در این میان با بمباران وسیع و بسیج بیش از 20 هزار نیروی مجهز عملا به جنگ با راكت های دست ساز و نوجوانان مسلحی كه با سنگ به مقاومت می پردازند، رفته است.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news