کارشناس ارشد موسسه بروکینگز با اشاره به دستاوردهای مذاکرات ایران و 1+5، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی وی را شانس های اول دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کرد.

 روزنامه انگلیسی زبان هندوستان تایمز روز سه شنبه در مقاله ای به قلم را دبلیو.پی.اس.سیدهو (W.P.S. Sidhu) نوشته: تلاش های محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و امریکا سبب شده این افراد برای کسب جایزه صلح نوبل 2015 بین دیگر افراد شانس بیشتری داشته باشند.

کارشناس سائل بین المللی ادامه داده است: انعقاد قرارداد نهایی بین ایران و قدرت های جهانی افزون بر ابعاد هسته ای، نقش مهمی در تعیین ماهیت روابط ایران و امریکا، آینده خاورمیانه و سیاست منطقه ای و جهانی هند ایفا می کند.

در ادامه مقاله با اشاره به وضعیت روابط ایران و امریکا از سال 1357، اضافه شده است: بهبود روابط واشنگتن و تهران به اندازه عادی شدن مناسبات آمریکا و چین در سال 1972 مهم خواهد بود و از توانایی لازم برای تغییر نظم جهانی برخوردار است و این اهمیت کری و ظریف را به صورت نامزدهای برتر کسب جایزه صلح نوبل امسال درآورده است.

نویسنده با مهم خواندن نقش تهران در آینده خاورمیانه و نظم جهانی نوشته است: خواسته پاکستان از ایران برای ایفای نقش در حل بحران یمن از طریق دیپلماسی به رغم ناراحتی عربستان، می تواند بیانگر صحت اهمیت جایگاه تهران در آینده خاورمیانه و نظم جهانی باشد و صدای ایران را در منطقه بیش از پیش بلند و رسا کند.

در ادامه مقاله با اشاره به تاثیرات توافق نهایی پیش روی مذاکرات ایران و 1+5 آمده است: با این اقدام، حجم واردات نفت ایران از سوی هند افزایش خواهد یافت که سبب به هم خوردن توازن تجاری به نفع تهران می شود.

دبلیو.پی.اس.سیدهو در پایان مقاله، لغو تحریم ها را زمینه سرمایه گذاری کشورهای مختلف در بندر چابهار دانست و نوشت: با لغو تحریم ها، خواسته ایران برای مشارکت هند در این بندر کاهش می یابد، زیرا رقبای ثروتمند هندی خیلی بیشتر از 85 میلیون دلار حاضرند در این بندر هزینه کنند.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:irna.ir